معاملات آتی حامل‌های انرژی؛ گامی در مسیر توسعه اقتصادی و افزایش صادرات

مدیرعامل بورس انرژی ایران با بیان اینکه نگاه مثبتی در مجموعه وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به استفاده از سازوکارهای بورس انرژی وجود دارد، گفت: معاملات آتی حامل‌های انرژی گامی در مسیر توسعه اقتصادی و افزایش صادرات کشور است.

به گزارش خبرنگار شانا، علی نقوی امروز (چهارشنبه، ۱۸ اسفندماه) در آیین رونمایی از بازار معاملات قراردادهای آتی نفتا و متانول در بورس انرژی گفت: بند ۱۳ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) بر مقابله با ضربه‌پذیری درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز از طریق روش‌هایی همچون ایجاد تنوع در روش‌های فروش و مشارکت دادن بخش خصوصی در فروش و در بند ۱۹ نیز بر شفاف‌سازی اقتصاد و سالم‌سازی آن و جلوگیری از اقدام‌ها، فعالیت‌ها و زمینه‌های فسادزا در حوزه‌های پولی، تجاری و ارزی تأکید شده است.

وی با تأکید بر اینکه بورس انرژی ایران از سال‌های گذشته برنامه‌ریزی برای توسعه زیرساخت‌های قانونی و فنی خود را در دستور کار قرار داده است، افزود: راه‌اندازی بازار آتی هم بخشی از همین برنامه‌هاست، اینک در آستانه دهمین سال فعالیت این بورس سبب افتخار است که شاهد افتتاح تابلوی معاملات قراردادهای آتی بورس انرژی ایران باشیم.

مدیرعامل بورس انرژی ایران تصریح کرد: در ۹ سال گذشته بورس انرژی همسو با مأموریت خود که ساماندهی، پذیرش، نظارت و تسهیل انجام معاملات حامل‌های انرژی و اوراق بهادار مبتنی بر آن بوده، توانسته نقش مناسبی در توسعه صادرات فرآورده‌ها و افزایش شفافیت آن ایفا کند، به‌طوری که ۴۰ میلیون تن انواع فرآورده در این بورس مبادله شده که ۲۷ میلیون تن آن به آن سوی مرزهای کشور صادر شده، از ۲۷ میلیون تن فرآورده صادراتی، معامله ۲۰ میلیون تن آن (حدود ۷۵ درصد) در سال‌های ۹۸ تا ۱۴۰۰ بوده است.

نقوی ادامه داد: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون نیز بیش از ۵ میلیون و ۱۱۸ هزار تن انواع فرآورده در رینگ صادراتی و ۲ میلیون و ۲۶۰ هزار تن انواع فرآورده در رینگ داخلی به ارزش یکصد هزار میلیارد تومان معامله شده که ارزش صادرات انجام شده از مسیر بورس انرژی ایران در سال ۱۴۰۰ بیش از ۳ میلیارد دلار بوده است.

وی اظهار کرد: عرضه از مسیر شفاف و رقابتی بورس انرژی سبب شد درآمدهای بیشتری نصیب عرضه‌کنندگان شود که بیشتر شرکت‌های متعلق به دولت و نهادهای عمومی غیردولتی است، این موضوع سبب شد منافع حاصله به بیت‌المال و بازنشستگان کشور برسد.

مدیرعامل بورس انرژی به راه‌اندازی معاملات قراردادهای آتی اشاره کرد و گفت: به موازات نشست‌های آشنایی با دستورعمل معاملات قراردادهای آتی در بورس انرژی ایران با حضور ۱۷۹ نفر از کارکنان ۵۰ کارگزاری در شهریور و دی‌ماه سال ۱۴۰۰ برگزار و آموزش‌های لازم به کارگزاران عضو بورس انرژی داده شد. نشست‌هایی هم با دیگر ذی‌نفعان همچون تولیدکنندگان فرآورده‌ها برگزار شد که البته این موضوع استمرار دارد، سرانجام با همکاری یکی از شرکت‌های خدمات برخط، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، مدیریت فناوری بورس تهران و سازمان بورس امروز شاهد آغاز معاملات آتی در بورس انرژی ایران هستیم.

نقوی تصریح کرد: نخستین عرضه متانول در بورس انرژی ایران در سال ۱۳۹۲ ازسوی پتروشیمی زاگرس در رینگ داخلی بورس انرژی ایران صورت گرفت و سپس در سال ۱۳۹۳ نخستین عرضه متانول در رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران اتفاق افتاد، پس از آن در حالی که به شکل متناوب عرضه و معامله متانول در رینگ داخلی بورس انرژی ایران در جریان بود، اما عرضه در رینگ بین‌الملل تا ششم شهریور ۱۴۰۰ متوقف بود و در این تاریخ عرضه متانول در رینگ بین‌الملل ازسر گرفته شد و به شکل متناوب ادامه یافت و بیش از ۳۰۰ هزار تن متانول طی امسال از مسیر بورس انرژی صادر شده است.

وی اعلام کرد: راه‌اندازی توسعه معاملات آتی به‌صورت تدریجی دنبال و امروز گام نخست معاملاتی برداشته می‌شود و برنامه‌ریزی لازم برای عمق‌بخشی و توسعه این ابزار در بورس انرژی ایران در دستور کار قرار دارد.

به گزارش شانا، زنگ آغاز معاملات قراردادهای آتی متانول و نفتای سبک در بورس انرژی ایران از امروز (چهارشنبه، ۱۸ اسفندماه) به‌طور رسمی آغاز به‌کار کرد.

کد خبر 454528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =