نفت و گاز روسیه همچنان خریدار دارد

وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که حتی با وجود تحریم‌های غرب، نفت و گاز این کشور همچنان خریدار کافی دارد.

به گزارش بلومبرگ، سرگی لاوروف پس از دیدار با دیمیتری کولبا، همتای اوکراینی خود در ترکیه اعلام کرد که هیچ‌کس را برای خرید محموله‌های نفت و گاز روسیه متقاعد نمی‌کنیم، اگر می‌خواهند جایگزین دیگری پیدا کنند، مشکلی نیست، بازارهایی برای عرضه نفت خود خواهیم داشت و هم اکنون هم داریم.

این گفته‌ها در حالی مطرح شد که اروپا، بزرگترین خریدار انرژی روسیه، در حال بررسی احتمال اختلال عرضه گاز با ادامه جنگ در اوکراین است.

قاره سبز برای تأمین ۳۰ درصد گاز مورد نیاز خود به روسیه وابسته است و تلاش می‌کند با استفاده از منابع دیگر عرضه و بهبود بهره‌وری و استفاده بیشتر از منابع تجدیدپذیر، این وابستگی را کاهش دهد.

قیمت نفت و گاز طبیعی در بحبوحه نگرانی‌ها درباره کاهش عرضه نفت و گاز روسیه، بالا رفته و قیمت نفت به بالاترین حد از سال ۲۰۰۸ رسیده است، افزایش قیمت گاز هم در اروپا بی‌سابقه بوده است.

سود حاصل از افزایش قیمت‌ها و پیش‌بینی هوای گرمتر سبب شده است قیمت‌ گاز طبیعی نسبت به ابتدای هفته کاهش یابد، قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال هم پس از انتشار اخبار اوکراین و کشورهای عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) با نوسانی شدید روبه‌رو شد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در دیدار روز پنجشنبه (۱۹ اسفندماه) با هیئت دولت اعلام کرد: روسیه به تعهدهای خود برای تأمین انرژی در اروپا و خارج از آن به‌طور کامل پایبند است و  افزایش قیمت‌ها تقصیر ما نیست.

آمریکا واردات نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه را ممنوع کرده است. این اقدام قیمت همه کالاها از انرژی تا فلزات و غلات را افزایش داده است. انگلیس هم تصمیمی مشابه را اعلام کرد اما از تحریم واردات گاز روسیه خودداری کرد.

دیگر کشورهای اروپایی که ماه‌هاست با کمبود انرژی دست و پنجه نرم می‌کنند، تمایلی به چنین اقدام‌هایی ندارند. در عوض، شرکت‌ها و معامله‌گران نفتی دست به تحریم خودخواسته زده و حتی از پروژه‌های نفتی در روسیه خارج شده‌اند.

کد خبر 454630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =