افزایش روزانه ۵۰۰ هزار مترمکعبی تولید گاز پالایشگاه شهید هاشمی‌نژاد در زمستان ۱۴۰۰

سرپرست شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد اعلام کرد که تولید گاز در این مجموعه در زمستان امسال روزانه ۵۰۰ هزار مترمکعب افزایش یافته است.

یحیی فیضی در گفت‌وگو با خبرنگار شانا اظهار کرد: برنامه ما در زمستان امسال تزریق روزانه ۵۵ میلیون مترمکعب به مناطق شرقی کشور بود که این مقدار را در بعضی از روزها به ۵۵.۵ میلیون مترمکعب هم رساندیم.

وی ادامه داد: گاز طبیعی در هشت ماه سال هم در تأسیسات شوریجه ذخیره و در چهار ماه پایانی سال برداشت می‌شود، امسال هم به رکورد برداشت روزانه ۱۸ میلیون متر مکعب رسیدیم و توانستیم به تعهدهای این پالایشگاه در تأمین گاز شمال شرق و آنچه به‌عهده این شرکت گذاشته شده به نحو احسن عمل کنیم، به‌طوری که قابلیت اطمینان کلی واحدهای پالایشگاه ۹۹.۹۷ درصد بود که بسیار مطلوب و قابل قبولی است.

سرپرست شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد با اشاره به افزایش مقدار تولید در این پالایشگاه، گفت: ما در خروجی کلی پالایشگاه نسبت به پارسال حدود ۵۰۰ هزار مترمکعب در روز و در واحد ذخیره‌سازی شوریجه حدود یک میلیون مترمکعب در روز افزایش داشتیم.

فیضی درباره فرآیند انجام تعمیرات اساسی در پالایشگاه گاز هاشمی‌نژاد بیان کرد: تعمیرات اساسی فرآیندی است که آماده‌سازی، تأمین قطعات و برنامه‌ریزی آن از حدود سه سال پیش برای هر سال آغاز می‌شود. یعنی ما برای سال ۱۴۰۰، در سال ۱۳۹۷ برنامه‌ریزی‌ کردیم و به سال ۱۴۰۰ که رسیدیم با آمادگی کامل و برنامه‌ریزی تعمیرات اساسی واحدها را انجام دادیم.

وی افزود: برای تعمیرات اساسی واحدها خوشبختانه هرچند شرایط کرونا شرایط سختی را بر ما تحمیل می‌کرد، اما با تدابیری که اندیشیده شد و با انجام پروتکل‌ها و آموزش‌های لازم، همچنین مراقبت‌های بهداشتی‌ توانستیم تعمیرات اساسی را به‌موقع تکمیل کنیم و انجام به‌موقع تعمیرات اساسی سبب شد که ما به قابلیت اطمینان ۹۹.۹۷ درصد برسیم.

سرپرست شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد با تأکید بر آمادگی کامل این مجموعه برای خدمت‌رسانی در زمستان اظهار کرد: ما دستورعملی به نام «مقابله با سرما و یخبندان» داریم که وظایف همه واحدها را پیش از آغاز سرما مشخص می‌کند.

فیضی تأکید کرد: زمانی که دمای هوا به زیر صفر می‌رسد، افرادی آماده‌ در پالایشگاه حضور دارند که بتوانند پایداری را حفظ کنند و در بخش‌های مختلف برنامه‌ریزی می‌شود که مطابق دستورعمل رفتار شود، به این ترتیب توانستیم زمستان امسال را هم با موفقیت و بدون مشکل طی کنیم و تولید در همه روزهای زمستان امسال پایدار بود.

ذخیره‌سازی گاز طبیعی در شوریجه دو برابر می‌شود

وی با اشاره به برنامه‌های آینده این پالایشگاه گفت: شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران برنامه‌ریزی کرده که به‌زودی کلنگ فاز دوم مخزن ذخیره‌سازی شوریجه را بزند که با تکمیل این فاز، مقدار ذخیزه گاز طبیعی در فاز دوم شوریجه با افزایش دو برابری، از روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب به ۲۰ میلیون متر مکعب در روز می‌رسد.

سرپرست شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد تصریح کرد: برداشت کل از مخزن ذخیره‌سازی شوریجه اکنون روزانه حدود ۲۰ میلیون متر مکعب است و با تکمیل این فاز به روزانه ۴۰ میلیون متر مکعب می‌رسد؛ تأسیسات ذخیره‌سازی پالایشگاه در منطقه شمال شرق کشور بزرگ‌ترین تأسیسات ذخیره‌سازی کشور خواهد بود که به تأمین گاز کشور برای این منطقه کمک می‌کند و سبب پایداری و تولید می‌شود.

فیضی در پایان با تأکید بر ضرورت بهینه‌سازی مصرف گاز یادآور شد: مردم باید تلاش کنند که همه این گاز صرف سوختن نشود، بلکه بیشتر این گاز به سمت صنعت برود؛ صنعتی که اشتغال‌آفرینی کند و برای جوانان و خانواده‌ها درآمدزایی داشته باشد، همچنین به اقتصاد کشور کمک کند، این انرژی نباید تنها برای گرم کردن منازل مصرف شود.

کد خبر 454631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =