چرا جهان بیش از هر زمان دیگری به اوپک و اوپک‌پلاس نیاز دارد؟

به گزارش خبرگزاری عرب‌نیوز، درگیری‌های روسیه و اوکراین نگرانی‌ها درباره امنیت عرضه نفت را تشدید کرده و سبب ایجاد تردید بیشتر درباره قیمت آن در کوتاه‌مدت شده است.

قیمت نفت خام برنت از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین بیش از ۱۰۰ دلار برای هر بشکه بوده است، به گفته تحلیلگران و بر اساس گزارش‌های صنعتی، این جنگ ۲۵ تا ۴۵ دلار به قیمت هر بشکه نفت خام افزوده است، این عامل ژئوپلیتیکی به‌دلیل نامتعادل بودن بنیان‌ها، بازار نفت را بی‌ثبات کرده است.

بررسی تولید و مصرف نفت نشان می‌دهد قیمت‌ها در کوتاه‌مدت تا میان‌مدت همچنان بالا خواهند بود و بازار نفت بی‌ثبات کنونی تحت تأثیر بنیان‌های نامشخص خود قرار گرفته است، مهم‌تر از آن، فرآیند انتقال به‌سوی انرژی‌های پاک است که به بازیگران صنعت اجازه می‌دهد با استفاده بیشتر از سوخت‌های جایگزین، اتکا به سوخت‌های فسیلی را کاهش دهند و این مسئله کار تحلیلگران و پیش‌بینی‌کنندگان قیمت نفت را پیچیده‌تر خواهد کرد.

بی‌ثباتی قیمت نفت مصرف‌کنندگان را نگران کرده و به نفع همه است که بازار نفت به‌طور مؤثر عمل کند، زیرا از نفت برای تأمین سوخت خودروها، روشنایی خانه‌ها و گرمایش ساختمان‌ها استفاده می‌شود، همچنین اهمیت نفت خام به‌عنوان ماده اولیه و خوراک ساخت پلاستیک، بیانگر این است که نوسان‌های قیمت در بسیاری از صنایع دیگر نیز تجربه خواهد شد.

حتی پس از کاهش تنش‌ها در اروپا، انتظار نمی‌رود بازار نفت بتواند به شرایط عادی بازگردد. برای دستیابی به یک بازار باثبات، اکنون باید بنیان‌ها را به‌دقت بررسی کرد.

با این حال، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) هم به احتمال زیاد با چالش‌هایی برای حفظ ثبات بازار روبه‌رو خواهد شد، اگرچه اوپک - که شامل ۱۳ کشور عضو از جمله تولیدکنندگان بزرگی مانند عربستان، عراق و امارات است - حدود ۳۳ درصد از تولید جهانی نفت در سال ۲۰۲۱ را به خود اختصاص داد، اما با توجه به شرایط غیرعادی بازار، تضمین تعهدهای سایر تولیدکنندگان اهمیت بسیاری دارد.

برای ایجاد ثبات در بازار به تضمین‌های بیشتری نیاز است، اوپک به همراه شرکایش در ائتلاف اوپک پلاس پارسال بیش از ۵۰ درصد از عرضه جهانی نفت را به خود اختصاص دادند.

این شرایط بی‌سابقه اهمیت همکاری‌های گسترده، مانند همکاری اوپک و اوپک‌پلاس را بیشتر نشان می‌دهد. با توجه به بنیان‌های کنونی بازار - که به‌شدت ذخیره‌سازی نفت در آینده‌ نزدیک و تنش‌های اروپا را تحت تأثیر قرار می‌دهد – محدودیت‌های جهانی عرضه به‌دلیل کمبود سرمایه‌گذاری و نیاز به حرکت به‌سوی انتقال انرژی، بیانگر اهمیت تمدید توافق تعدیل تولید کنونی اوپک و غیر اوپک پس از پایان رسمی این توافق در ماه سپتامبر است.

مصرف‌کنندگان حتی بیشتر از تولیدکنندگان به محیطی باثبات برای پیش‌بینی قیمت نفت نیاز دارند. بازار نفت به‌تازگی رویدادهای مهمی را تجربه کرده است که سبب تغییرهای قابل‌توجهی در قیمت نفت خام شده است، مانند ظهور نفت شیل در ایالات متحده آمریکا، بحران ژئوپلیتیکی که بر عرضه تأثیر می‌گذارد، همه‌گیری ویروس کرونا و رویدادهای آب و هوایی غیرعادی که بر مصرف تأثیر می‌گذارد، بنابراین برای هدایت بخش نفت و ایجاد امنیت در آن باید یک نهاد قابل‌اطمینان، فعال و آگاه وجود داشته باشد. به همین دلیل بازار همچنان به اوپک و اوپک‌پلاس نیاز دارد.

کد خبر 454718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =