تحقق ۹۸ درصدی برنامه تولیدی شرکت نفت و گاز پارس/ نیاز ۲۰ میلیارد دلاری پارس جنوبی برای نگهداشت تولید

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس از تحقق ۹۸ درصدی برنامه تولید گاز این شرکت از آبان‌ماه امسال تاکنون خبر داد و با تأکید بر نقش موثر این شرکت در تأمین گاز کشور بیان کرد: برای جلوگیری از افت فشار و نگهداشت تولید پارس جنوبی به حدود ۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است.

محمد مشکین‌فام در گفت‌وگو با خبرنگار شانا درباره مهم‌ترین اقدام‌های شرکت نفت‌وگاز پارس برای گذر از روزهای سرد امسال با یادآوری تأمین ۷۰ درصد گاز مصرفی کشور از میدان مشترک پارس جنوبی اظهار کرد: وضعیت تولید گاز از میدان پارس جنوبی با توجه به اهمیت و حساسیت آن،  از ابتدای آبان‌ماه هر سال مورد رصد مستقیم مدیریت ارشد شرکت ملی نفت ایران قرار می­‌گیرد.

وی با بیان اینکه متوسط مقدار تولید امسال شرکت نفت و گاز پارس ۹۸ درصد برنامه بوده است، تصریح کرد: این شرکت متعهد به تولید روزانه ۶۸۹.۵ میلیون مترمکعب در سال ۱۴۰۰ بوده که ۶۷۵.۷ میلیون مترمکعب آن محقق شده است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس دلیل تحقق نیافتن ۱۰۰ درصدی تعهد این شرکت را آسیب‌دیدگی خط لوله انتقال گاز سکوی فاز ۱۶ در بستر دریا در دهم دی‌ماه امسال بیان کرد و افزود: این حادثه با وجود آنکه سبب شد روزانه حدود ۱۵ میلیون مترمکعب از تولید شرکت نفت و گاز پارس کاسته شود، اما با تلاش شبانه‌روزی معاونت عملیات و پشتیبانی، بخشی از کمبود گاز از طریق سایر سکوها جبران شده است.

محمد مشکین‌فام با بیان اینکه اگر این اتفاق نمی‌افتاد امسال برای نخستین بار بیش از ۱۰۰ درصد برنامه این شرکت تحقق می‌یافت تصریح کرد: وقوع مشکلات عملیاتی قابل پیش‌بینی نیست و اکنون هم در حال پیگیری برای رفع این مشکل هستیم، اما قابل بیان است در زمستان امسال به جز این مشکل (فاز ۱۶ پارس جنوبی) هیچ‌گونه توقف طولانی‌مدت که بیش از یک روز باشد، نداشتیم.

وی مجموع سکوهای پارس جنوبی را ۳۹ سکو عنوان کرد و با بیان اینکه از این تعداد، ۳۷ سکو سرچاهی، یک سکو فرآورشی و یک سکو اقامتی است، یادآوری کرد: ۳۶۲ حلقه چاه این میدان هم در حال بهره‌برداری است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس دیگر اقدام مهم این شرکت برای گذر از زمستان سخت امسال را انجام تعمیرات اساسی سکوها در نیمه نخست  امسال بیان کرد و افزود: نتیجه این اقدام تحقق ۹۸ درصدی برنامه شرکت نفت و گاز پارس در برداشت از میدان مشترک پارس جنوبی بود که بالاترین مقدار در سال‌­های اخیر بوده است

مشکین‌فام روند مصرف گاز کشور را نگران‌کننده عنوان کرد و با توجه به سهم بالای گاز در سبد انرژی کشور بر ضرورت جلوگیری از افت فشار میدان گازی پارس جنوبی تأکید کرد و گفت: برنامه‌ریزی برای مقابله با افت فشار گاز این میدان انجام شده و تمامی تلاشمان حفظ سقف برداشت روزانه ۷۰۰ میلیون مترمکعب است.

وی میزان سرمایه مورد نیاز برای جلوگیری از افت فشار میدان گازی پارس جنوبی را حدود ۲۰ میلیارد دلار بیان کرد و گفت: رکورد برداشت ۷۰۵ میلیون مترمکعب گاز در پارس جنوبی در ۳۰ آذرماه امسال ثبت شده است.

گفتنی است مقدار مصرف گاز در بخش‌های مختلف کشور در روزهای سرد امسال به مرز ۹۰۰ میلیون مترمکعب در روز رسیده است.

کد خبر 454794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =