ایجاد ظرفیت تولید روزانه بیش از ۳ میلیون بشکه در قطب نفت ایران/ دانش‌محور و دانش‌بنیان کردن بالادست نفت در دستور کار است

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از هدف‌گذاری برای ایجاد ظرفیت تولید روزانه بیش از ۳ میلیون بشکه نفت و تشکیل کارگروه‌های توسعه دانش‌بنیان در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در سال ۱۴۰۱ خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، محسن خجسته‌مهر سه‌شنبه (دوم فروردین‌ماه) در بازدید از مناطق نفت‌خیز جنوب ضمن تبریک فرارسیدن سال نو به کارکنان شرکت ملی نفت ایران به‌ویژه مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: امیدوارم امسال سالی سرشار از موفقیت و سلامتی برای همکاران و توأم با پیشرفت‌های شگرف در عرصه تولید باشد.

وی درباره اهداف سفر به مناطق نفت‌خیز جنوب اظهار کرد: هدف از این سفر در آغازین روزهای قرن تازه و سال ۱۴۰۱ عرض خسته نباشید به همکاران عزیز و بررسی تأسیسات نفتی و آمادگی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب برای سال نو و تحقق ظرفیت تولید پیش‌بینی‌شده این شرکت است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب قطب تولید نفت است و حدود ۷۵ درصد از نفت کشور را به‌عهده دارد، گفت: این شرکت یکی از شرکت‌های بسیار بزرگ و با اهمیت برای کشور است و به همین دلیل مهم‌ترین اولویت‌های ما در شرکت ملی نفت ایران مربوط به شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب است.

خجسته‌مهر با بیان اینکه برنامه شرکت ملی نفت ایران در سال نو رسیدن به ظرفیت تولید بالای ۴ میلیون بشکه در روز است، تصریح کرد: از جمله اهدافی که برای شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته‌ایم رسیدن به ظرفیت تولید بالای ۳ میلیون بشکه است که مأموریت بسیار مهم و سنگین است.

وی گفت: ما باید این آمادگی را برای مناطق نفت‌خیز جنوب فراهم کنیم و نیازهای این شرکت به‌ویژه در زمینه تأمین منابع مالی و دیگر موارد مورد نیاز تأمین و هرگونه اختیار و امکاناتی را که لازم داشته باشد در هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران تصویب می‌کنیم.

تعمیرات اساسی ماشین‌آلات و خطوط لوله از اولویت‌های سال نو

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: از دیگر اولویت‌هایی که برای مناطق نفت‌خیز جنوب در سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته‌ایم انجام تعمیرات اساسی به‌ویژه ماشین‌های دوار و نگهداری و تعمیرات خطوط لوله است.

خجسته‌مهر گفت: همسو با تحقق ظرفیت تولید مدنظر، باید بتوانیم پروژه‌های تعمیرات اساسی تجهیزات و ماشین‌های دوار را به‌خوبی پیش ببریم و تعمیر و نگهداری خطوط لوله‌ای که وظیفه انتقال نفت به مبادی مصرف داخلی یا صادرات را به‌عهده دارند انجام دهیم.

وی افزود: جمع‌آوری حداکثری گازهای همراه در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و نوسازی و بازسازی تأسیسات فرآورشی و تجهیزات سرچاهی بسیار برای ما با اهمیت است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اظهار کرد: در بازه‌ای پنج‌ساله، برای شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، حدود یک میلیارد دلار بودجه و سرمایه‌گذاری در نظر گرفته‌ایم تا تأسیسات را نوسازی و بازسازی کند.

خجسته‌مهر با اشاره به ظرفیت‌سازی جهش تولید در مناطق نفت‌خیز جنوب طی برنامه‌ای پنج‌ساله گفت: ظرفیت‌سازی جهش تولید، الزام‌هایی ویژه را طلب می‌کند و یکی از اهداف این سفر، بررسی این الزام‌ها و شرایط، برای تحقق برنامه یادشده است.

سرمایه‌گذاری برای توسعه لایه‌های خامی در مناطق نفت‌خیز جنوب

وی افزود: یکی دیگر از برنامه‌هایی که برای شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در نظر گرفته‌ایم سرمایه‌گذاری برای توسعه لایه‌های خامی مخازن است که به این منظور حدود ۵ میلیارد دلار پروژه و طرح توسعه تعریف کرده‌ایم که باید از سوی بخش خصوصی اجرا شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در ادامه از تلاش‌های مجموعه شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ قدردانی کرد و گفت: خوشبختانه در ۶ ماه نخست دولت سیزدهم و در نیمه دوم سال ۱۴۰۰، با اقدام‌های جهادی همه مدیران و همکاران زحمتکش مناطق نفت‌خیز جنوب، تولید و ظرفیت برنامه‌شده تحقق یافته است.

ارتقای بخش بالادستی صنعت نفت با دانش‌بنیان کردن

خجسته‌مهر در ادامه با اشاره به نامگذاری سال نو از سوی رهبر معظم انقلاب به نام تولید؛ «دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» گفت: پیرو فرامین مقام معظم رهبری در پیام نوروزی و در فرمایش‌ها و سخنان اخیر ایشان اگر می‌خواهیم شرکت‌ها و بخش بالادستی را ارتقا دهیم تنها از طریق دانش‌بنیان کردن این شرکت‌ها محقق می‌شود.

وی افزود: برنامه داریم که محور کار در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، توسعه دانش‌بنیان باشد و برای این منظور، از طریق دانش‌بنیان کردن همه فعالیت‌ها، این شرکت را فناور کنیم، زیرا نیازهای مناطق نفت‌خیز جنوب برای تولید حداکثری فناوری‌محور است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: اگر بخواهیم هزینه‌ها و قیمت تمام‌شده را کاهش دهیم، همان‌طور که مقام معظم رهبری فرموده‌اند باید صنایع بزرگ در بخش بالادستی را دانش‌محور و دانش‌بنیان کنیم.

جذب دانش‌آموختگان دانشگاه صنعت نفت در مناطق نفت‌خیز جنوب

 وی ادامه‌ داد: اقتدار مناطق نفت‌خیز جنوب زمانی احراز می‌شود که فعالیت‌هایمان را دانش‌بنیان کنیم و هزینه‌هایمان را کاهش دهیم و این نوید را در سال ۱۴۰۱ می‌دهم که بخش قابل توجهی از نیروی انسانی را که از طریق جذب دانش‌آموختگان دانشگاه صنعت نفت در بخش بالادستی محقق خواهد شد، به شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب اختصاص خواهیم داد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: مناطق نفت‌خیز جنوب برای موفقیت در درازمدت باید توان علمی و تخصصی کارکنان خود را افزایش دهد و به همین دلیل از هرگونه اقدامی که لازم باشد تا به این هدف برسیم دریغ نخواهیم کرد.

خجسته‌مهر افزایش رضایتمندی همکاران را از برنامه‌های سال جدید شرکت ملی نفت ایران برشمرد و اظهار کرد: در نظر داریم سطح رضایتمندی و رفاه نسبی کارکنان را بالا ببریم؛ اراده داریم که قدرشناس خوبی برای زحمات همکاران باشیم و کوشش کنیم تا همکارانمان در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب انگیزه بیشتری برای فعالیت داشته باشند.

وی افزود: اجرای طرح تبدیل‌ وضعیت ایثارگران و بهبود وضع معیشت کارکنان قرارداد مدت‌موقت از دیگر برنامه‌های سال ۱۴۰۱ است تا رضایتمندی نسبی را برای این گروه از کارکنان به ارمغان بیاوریم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تأکید کرد: بزرگ‌ترین خدمتی که ما می‌توانیم به همکاران عزیز کنیم این است که شأن و کرامت آنها را حفظ کنیم و بنده به‌عنوان همکار این عزیزان اعلام می‌کنم که همه کوشش خود را در سال ۱۴۰۱ معطوف این موضوع کنم.

خجسته‌مهر گفت: بزرگترین سرمایه شرکت ملی نفت ایران نیروی انسانی است که به آن سرمایه انسانی می‌گوییم و امیدوارم خادم خوبی برای همکاران عزیزمان در سطح شرکت ملی نفت ایران به‌ویژه مناطق نفت‌خیز جنوب باشم.

بر اساس این گزارش، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران پس از بازدید از تأسیسات نفت و گاز شماره ۴ اهواز و گفت‌وگو با کارکنان عملیاتی، در نشست با مدیران شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب حضور یافت و در این نشست دستور داد کارگروهی در ارتباط با ارتقای تولید و توسعه دانش‌بنیان در مناطق نفت‌خیز جنوب و تعریف پروژه‌ای مطالعاتی برای نوسازی تأسیسات تشکیل و با جدیت دنبال شود.

خجسته‌مهر در ادامه در آیین گشایش اعزام کاروان‌های راهیان نور در مجتمع آموزش فنون اهواز حضور یافت و بر ادامه خدمت‌رسانی صنعت نفت به این حرکت ملی و ایمانی تأکید کرد.

وی در پایان ضمن دیدار با خانواده شهید هاشمی اظهار کرد: وظیفه داریم در ساخت یادمان‌های شهدا مشارکت داشته باشیم و در این مکان‌ها می‌توان با حداقل هزینه‌، کارهای فرهنگی بزرگی انجام داد که با بزرگترین هزینه‌ها نمی‌توان انجام داد و این به‌دلیل فضای معنوی این مکان‌هاست.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تأکید بر تکمیل یادمان سردار شهید علی هاشمی، از شرکت‌های ملی مناطق نفتخیز جنوب، ملی حفاری ایران و نفت و گاز اروندان خواست برای اختصاص امکانات مورد نیاز به‌منظور تکمیل این یادمان همکاری و مشارکت داشته باشند.

 امیر دشتی

کد خبر 454881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =