تمهیدات و مطالعات لازم برای توسعه و بهره‌برداری از میدان مشترک آرش انجام شده است

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت ضمن تأکید بر بهره‌برداری از میدان‌های مشترک به‌صورت یکپارچه اظهار کرد: وزارت نفت تمهیدات و مطالعات لازم برای توسعه و بهره‌برداری از میدان مشترک آرش را فراهم ساخته و انجام داده است.

احمد اسدزاده در گفت‌وگو با «شانا» گفت: دلیل تأخیر در بهره‌برداری از این میدان مشترک، تصمیم‌گیری راجع به تحدید حدود و تعیین مرز با کویت بوده است، اما در شرایطی که طرف مقابل بدون توجه به مذاکرات پیشین و به‌صورت یکجانبه اقدام به توسعه این میدان کند دلیلی برای تأخیر وجود ندارد.

وی در ادامه افزود: معتقدیم بهره‌برداری از میدان‌های مشترک باید به‌صورت یکپارچه انجام شود و این کار به تحکیم روابط اقتصادی دو کشور منجر خواهد شد.

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت با بیان اینکه حتی در شرایطی که مرز هم تعیین نشده است، می‌توان با استفاده از الگوهای تجربه‌شده بین‌المللی میدان را به‌صورت یکپارچه توسعه داد، تصریح کرد: وزارت نفت آمادگی خود را برای مذاکره‌ در این زمینه اعلام می‌دارد.

روز گذشته نیز سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد بر اساس مقررات و رویه‌های بین‌المللی هرگونه اقدام در بهره‌برداری و توسعه میدان آرش باید با هماهنگی و همکاری هر سه کشور انجام شود، از این رو اقدام اخیر کویت و عربستان سعودی در قالب یک سند همکاری، مغایر با رویه‌های جاری و مذاکرات انجام‌شده قبلی بوده و غیرقانونی است و تأثیری بر وضع حقوقی میدان نداشته و مورد تأیید جمهوری اسلامی ایران نیست.

امیر دشتی

کد خبر 454910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =