نیروی انسانی توانمند از دانشگاه‌های برتر کشور جذب می‌شود

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: با دستور و نظر مساعد وزیر نفت، امسال برنامه جذب نیروی انسانی توانمند از دانشگاه‌های برتر کشور در دستور کار خواهد بود.

به گزارش شانا، محسن خجسته‌مهر صبح امروز (یکشنبه، ۱۴ فروردین‌ماه) در گفت‌وگو با برنامه تلویزیونی «چاپ اول» شبکه خبر گفت: از سال ۱۳۹۷ و هم‌زمان با اعلام موج جدید تحریم‌ها علیه ایران، مقدار تولید نفت ایران با کاهش روبه‌رو شد، با وجود این، با توجه به برنامه دولت سیزدهم درباره پس گرفتن بازارهای صادراتی، تمرکز وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران بر افزایش ظرفیت تولید و دستیابی به امکان تولید نفت به مقدار پیش از تحریم‌ها قرار گرفت که خوشبختانه موفق شدیم ظرفیت تولید را به هدف از پیش تعیین‌شده برسانیم.

وی ادامه داد: برای واکاوی چگونگی احیای ظرفیت تولید نفت لازم است که این مقوله را در سه بخش اقدام‌های مخزن‌محور، چاه‌محور و تأسیسات‌محور بررسی کرد.

چاه‌های جدید تولید نفت عملیاتی شد

معاون وزیر نفت افزود: در بخش اقدام‌های مخزن‌محور، اولویت ما دستیابی به اهداف نگهداشت توان تولید بود. در این باره بعضی از چاه‌های جدید عملیاتی شد و توانستیم بخشی از ظرفیت تولید ازدست‌رفته را از این طریق جبران کنیم که در این باره می‌توان از تولیدی شدن ۱۳ حلقه چاه در میدان آزادگان جنوبی یاد کرد که در  ۶ ‌ماه دوم پارسال وارد مرحله اجرایی شده و ظرفیت جدیدی برای تولید نفت ایران پدید آورده است.

به گفته خجسته‌مهر، اقدام‌های بنیادین در بخش چاه‌محور شامل نصب پمپ‌های درون‌چاهی و عملیات گسترده اسیدکاری و تعمیرات چاه‌ها نیز که ۱۸۰۰ مورد بوده است، از دیگر اقدام‌های انجام‌شده در زمینه پس گرفتن ظرفیت تولید نفت ایران بوده است.

وی درباره اقدام‌های تأسیسات‌محور نیز به اصلاح خطوط لوله جریانی و بهبود تأسیسات سرچاهی اشاره کرد و گفت: در این بخش تنها یکی از شرکت‌های تابع شرکت ملی نفت ایران موفق شده است که با تعمیر و جایگزینی خط لوله‌ای که وظیفه انتقال ۱۰۰ هزار بشکه نفت خام را به‌عهده داشته است، به‌همین مقدار به ظرفیت تولید نفت اضافه کند.

 انجام تعمیرات اساسی برای احیای ظرفیت تولید

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تأکید کرد: در حوزه تعمیرات اساسی، بیش از ۲۵۰ مورد تعمیرات اساسی تخصصی انجام شده که در بالفعل شدن توان احیا و ظرفیت‌سازی نفت ایران نقش مؤثری داشته است.

خجسته‌مهر در پاسخ به پرسشی درباره با چرایی توجه نکردن به ظرفیت‌سازی در دولت‌های پیشین گفت: این موضوع به نگاه دولت‌ها درباره دستیابی به توان تولید بستگی دارد و به هیچ‌وجه متأثر از تحریم‌ها نبوده است زیرا افزایش دوباره ظرفیت تولید در شرکت ملی نفت ایران در همه بخش‌ها از تأمین کالا و حفاری گرفته تا انجام عملیات اجرایی، به‌صورت صددرصد ایرانی و با بهره‌گیری از توان کارکنان شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های ایرانی دیگر بوده است.

وی همچنین در رابطه با اهمیت افزایش ظرفیت تولید نفت ایران گفت: افزایش ظرفیت تولید نفت، پشتوانه خوبی برای رفع دغدغه تأمین خوراک، در صورت افزایش محصول در پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها خواهد بود. افزون بر آن، با اتکا به این راهبرد می‌توانیم در کوتاه‌مدت نسبت به بازپس‌گیری بازارهای صادراتی نفتی اقدام کنیم.

 افزایش قابل‌توجه صادرات نفت

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از افزایش ۴۰ درصدی صادرات نفت ایران در کوتاه‌مدت به‌عنوان یکی از دستاوردهای صنعت نفت یاد کرد و افزود: این موفقیت در سخت‌ترین شرایط تحریمی حاصل شده که در نوع خود بسیار قابل اهمیت است.

خجسته‌مهر تأکید کرد: شرکت ملی نفت ایران از تمامی ظرفیت‌های خود برای تولید حداکثری نفت استفاده خواهد کرد.

وی همچنین بر اهمیت افزایش ظرفیت تولید در شرکت ملی نفت ایران تأکید کرد و گفت: بنا بر برنامه‌ریزی انجام‌شده، مقرر شده است ظرفیت تولید را تا پایان سال ۱۴۰۱ به ۴ میلیون بشکه در روز افزایش دهیم.

حمایت تمام‌قد از منافع ملی در میدان مشترک آرش

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در پاسخ به سؤالی درباره اقدام اخیر عربستان در برنامه‌ریزی برای برداشت از میدان مشترک آرش نیز گفت: توسعه میدان‌های مشترک نفت و گاز، اولویت شرکت ملی نفت ایران است.

خجسته‌مهر یادآور شد: درباره میدان مشترک آرش نیز هم‌اکنون مطالعات اولیه و لرزه‌نگاری انجام شده و برنامه توسعه آن نیز در شرکت ملی نفت ایران مصوب شده است که به‌زودی اجرایی می‌شود.

 جذب دانشجویان دانشگاه صنعت نفت

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در رابطه با وضعیت استخدامی و جذب نیروهای تازه‌نفس در صنعت نفت نیز گفت: تأمین ظرفیت نیروی انسانی متخصص، مؤلفه اصلی فعالیت‌های شرکت ملی نفت ایران است و بر همین اساس با نظر مثبت وزیر نفت، مصاحبه حدود ۱۵۰۰ نفر از رتبه‌های الف دانشگاه صنعت نفت انجام شده و مراحل استخدامی آنها در شرف انجام است که حدود نیمی از این افراد در شرکت ملی نفت ایران مشغول به‌کار خواهند شد.

خجسته‌مهر در پایان اظهار کرد: امسال آزمون استخدامی با دستور و نظر مساعد وزیر نفت برای جذب نیروی انسانی توانمند از دانشگاه‌های کشور برگزار خواهد شد.

کد خبر 455069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =