کشورهای حوزه بالتیک واردات گاز از روسیه را متوقف کردند

لتونی، استونی و لیتوانی واردات گاز روسیه را به‌دلیل حمله مسکو به اوکراین متوقف کردند.

به گزارش خبرگزاری الجزیره، لتونی اعلام کرد که کشورهای حوزه بالتیک دیگر از روسیه گاز طبیعی وارد نمی‌کنند زیرا کشورهای اروپایی در پی جنگ اوکراین تلاش می‌کنند واردات منابع انرژی روسیه را متوقف کنند.

اولدیس باریس، مدیرعامل مؤسسه کانکسوس بالتیک گرید - اپراتور ذخیره‌سازی گاز طبیعی لتونی - روز شنبه (۱۳ فروردین‌ماه) اعلام کرده بود اگر هنوز اعتمادی به انتقال گاز از روسیه وجود داشت، رویدادهای جاری به وضوح به ما نشان می‌دهد دیگر اعتمادی وجود ندارد.

وی در گفت‌وگو با رادیو لتونی گفت: از ابتدای آوریل، دیگر گاز طبیعی روسیه به لتونی، استونی و لیتوانی انتقال نمی‌یابد و این کشورها در حال استفاده‌ از گاز ذخیره شده در لتونی هستند.

این اقدام در حالی انجام می‌شود که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در تلاش است از موقعیت روسیه به‌عنوان یک قدرت انرژی استفاده کند.

در شرایطی که اقتصاد روسیه به‌دلیل تحریم‌های بین‌المللی بی‌سابقه فلج شده است، پوتین به اعضای اتحادیه اروپا هشدار داد که برای پرداخت هزینه گاز روسیه باید حساب‌های روبلی ایجاد کنند.

پوتین روز پنجشنبه (۱۱ فروردین‌ماه) گفته بود که در صورت پرداخت نکردن، قراردادهای موجود متوقف خواهد شد.

در حالی که ایالات متحده واردات نفت و گاز روسیه را ممنوع کرده، اتحادیه اروپا - که حدود ۴۰ درصد گاز خود را در سال ۲۰۲۱ از طریق روسیه تأمین کرده بود - به واردات گاز از مسکو ادامه داد.

گیتاناس ناسدا، رئیس‌جمهوری لیتوانی از سایر کشورهای اتحادیه اروپا خواست از الگوی کشورهای حوزه بالتیک پیروی کنند.

وی در توییتر گفت: از این ماه به بعد دیگر گاز روسیه در لیتوانی وجود ندارد. اگر ما بتوانیم این کار را انجام دهیم، بقیه اروپا هم می‌توانند این کار را انجام دهند.

کد خبر 455109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =