۲۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۳
  • کد خبر: 455322
در انتظار صندوق تأمین سرمایه خصوصی

صنعت پتروشیمی در عبور از فشارهای اقتصادی و تحریم‌های همه‌جانبه به‌دنبال شیوه‌های جدید سرمایه‌گذاری است. صنعت پتروشیمی در میانه این فشارها و تهدیدها تلاش کرده است راه خودش را برود و همواره به‌دنبال راه‌های جدید و امن بیشتری برای تأمین سرمایه رفته است و خصوصی شدن یکی از اتفاق‌های مهمی بوده است که اگرچه در ابتدای راه اشکالاتی داشت، اما در نهایت وارد مسیر درست خود شد.

همه تخم‌مرغ‌ها در یک سبد نیست

صنعت پتروشیمی نسبت به بسیاری از صنایع، دارای امتیازهای خوبی برای ادامه فعالیت بوده است. موقعیت جغرافیایی و دسترسی به منابع آبی، دسترسی به زیرساخت‌های طبیعی و اجرایی در نقاط مختلف، نیروی کار منطقه‌ای و به‌خصوص تسهیلات در مناطق ویژه و... سرمایه‌گذاری در این حوزه را از ابتدا اقتصادی کرده است. ضمن اینکه بازار فروش این محصولات در داخل و خارج از کشور هیچ‌گاه متوقف و کاهشی نبوده است و به همین دلیل سرمایه‌گذاران این بازار را بازار آینده می‌دانند.

شرکت ملی صنایع پتروشیمی و سایر شرکت‌های بزرگ پتروشیمی در این سال‌ها همواره به‌دنبال بررسی همه زمینه‌های سرمایه‌گذاری و تولید ثروت جدید به‌طور مستقل یا همراه با گروه‌های خصوصی و دولتی بوده‌اند. شرکت ملی صنایع پتروشیمی، همواره اعلام کرده است که راهکارهای مختلفی برای کمک به تأمین مالی پروژه‌های شرکت‌های داخلی دارد و سازوکارهایی را برای تأمین مالی پروژه‌ها با به‌کارگیری توانمندی داخلی‌ها در دستور کار قرار داده است که شرکت‌های داخلی با اتکا به امکانات خود، فرایندهای مالی یا بسته تأمین مالی پروژه فعالیت کنند.

راهبرد شرکت ملی صنایع پتروشیمی این است که نباید همه تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد گذاشت. اگر قرار است مقدار سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی تا سال ۱۴۰۴ به ۹۳ میلیارد دلار و بیشتر از آن برسد و برای رسیدن به این هدف مهم منتظر رفع تحریم هم نمانیم، لازم است به همه گزینه‌هایمان برای زمینه‌های سرمایه‌گذاری فکر کنیم و هیچ‌کدام از مسیرها را به روی خود بسته نگذاریم. آنچه امروز به‌عنوان زمینه‌های جدید سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی شاهد هستیم نیز نتیجه همین دیدگاه و همراهی با صنعت پتروشیمی برای پیدا کردن مسیرهای جدید و متنوع موفقیت است.

خبرهای خوبی برای تأمین مالی پروژه‌های پتروشیمی در راه است

شهرام رضایی، مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره تازه‌ترین پیگیری‌ها و تلاش‌ها برای شکل‌گیری صندوق پروژه‌های پتروشیمی گفت: صندوق پروژه در واقع صندوق تخصصی تأمین مالی برای صنعت پتروشیمی و گزینه‌ای مطلوب برای سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی و تأمین مالی پروژه‌ها بزرگ به شمار می‌آید.

وی به وجود یک ایراد مهم در ماهیت و زمینه فعالیت این صندوق اشاره کرد و گفت: اگر هلدینگ‌ها به‌طور مستقیم اقدام و سرمایه‌گذاری نکنند، شرکت ملی صنایع پتروشیمی مجبور است با تضمین یا واگذاری خوراک یا موارد دیگر که جزو انفال به شمار می‌آیند، وارد عمل شود و در این شرایط دیگر ماهیت این صندوق عام می‌شود.

رضایی افزود: برای شرایطی که این صندوق عام شود، هم پیش‌بینی‌هایی شده و سازمان بورس اعلام کرده است که هلدینگ‌ها می‌توانند ۶۰ درصد سهم بگذارند و ۴۰ درصد هم پذیره‌نویسی صورت گیرد. در حال حاضر هلدینگ خلیج فارس به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در این عرصه یک پروژه صندوق تخصصی تأمین سرمایه را با فرابورس شروع کرده و اگر موفق باشد، سایر هلدینگ‌ها هم وارد می‌شوند.

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: گزینه دیگر برای سرمایه‌گذاری در حوزه پتروشیمی Private Equity یا صندوق‌های تأمین سرمایه خصوصی است و در توضیح این نوع جدید سرمایه‌گذاری می‌گوید: این صندوق‌ها می‌توانند حجم خوبی از پول را وارد پروژه‌های پتروشیمی کنند. این صندوق‌ها خصوصی هستند و تا به حال چند صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی فعال شده که مستقل و مستقیم با پتروشیمی‌ها که آنها هم خصوصی هستند وارد عمل می‌شوند و سود یا سهام دریافت می‌کنند.

رضایی با بیان اینکه این الگو از صندوق‌های تأمین مالی خصوصی جدید و مورد اقبال زیادی در دنیاست و در ایران هم مورد توجه قرار گرفته است، تصریح کرد: اگر تحریم ادامه داشته باشد، باید بدون توجه به این شرایط راه خودمان را برویم. ضمن اینکه حساب ذخیره ارزی هم محدودیت دارد و نمی‌توان برای همه پروژه‌ها روی آن حساب کرد و چاره‌ای برای حرکت به سمت این صندوق‌ها نیست.

وی با تأکید بر اینکه صندوق تخصصی سرمایه‌گذاری حمایت خوبی برای شرکت‌های خصوصی پتروشیمی است و به نفع همه هلدینگ‌های پتروشیمی است که وارد این صندوق شوند، افزود: این صندوق‌های تأمین سرمایه خصوصی در حال حاضر تا ۲۰ هزار میلیارد تومان امکان تأمین سرمایه دارند که رقم خوبی است و می‌تواند کمک خوبی در این شرایط باشد.

رضایی به نقش رگولاتوری شرکت ملی صنایع پتروشیمی و محدودیت‌های اجرایی که وجود دارد اشاره کرد و گفت: به همین دلیل در سال‌های گذشته تا امروز مطالعات زیادی در مورد زمینه‌های جدید سرمایه‌گذاری امن داشته‌ایم و به نظر ما بهترین راه با توجه به محدودیت‌های تأمین مالی داخلی و خارجی این گزینه است. این شیوه ریسک نزدیک به صفر دارد، قابلیت‌های بانکی خوبی دارد و بازگشت سرمایه آن هم قابل قبول است.

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی به همکاری‌ بانک‌های مختلف داخلی در این سال‌ها با صنعت پتروشیمی اشاره کرد و گفت: همکاری‌های خوبی وجود داشته، اما هیچ‌کدام از بانک‌ها نتوانسته‌اند به اندازه کافی پتروشیمی‌ها را تأمین سرمایه کنند، چون اعداد بزرگ است، اما همکاری بانک‌ها در حد کارگزاری بوده است.

وی افزود: چنانچه کنسرسیومی از چند بانک همراه شوند، می‌توانند عاملیت خوبی داشته باشند. تاکنون علاقه‌مندی خوبی وجود داشته، اما بانکی می‌تواند با پتروشیمی همکاری کند که منابع و تسهیلات خوبی هم بیاورد.

موضوع تأمین مالی پروژه‌های پتروشیمی از محل منابع داخلی شرکت‌های بزرگ پتروشیمی و هلدینگ‌ها از مسائلی بوده که در این سال‌ها مورد توجه بوده و تاکنون نمونه‌های موفقی از این سرمایه‌گذاری‌ها را شاهد بوده‌ایم.

سازوکار راه‌اندازی صندوق پروژه و صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی، از مهم‌ترین تلاش‌های صنعت پتروشیمی بوده که تاکنون مورد استقبال هم قرار گرفته است. باید توجه داشت که برنامه‌های توسعه‌ای پتروشیمی بدون توقف ادامه داشته باشند و برای ادامه این روند، باید سرمایه‌گذاری‌ها بدون توجه به فشارهای اقتصادی و تحریم‌های و اخبار مختلف داخلی و خارجی راه خودشان را بروند و نباید شتابی که در روند توسعه پتروشیمی آغاز شده کم شود. اکنون تعداد قابل‌توجهی از پروژه‌های جهش سوم پتروشیمی، پروژه‌های پیشران پتروشیمی و چند مگاپروژه در دستور کار پتروشیمی است که باید برای تأمین مالی آنها و تحقق قول‌های داده شده تلاش کرد.

منبع: نشریه مشعل

کد خبر 455322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =