آغاز فشارافزایی در میدان‌های گازی ایران/ طرح‌های افزایش تولید در چاه‌های کم‌بازده به‌زودی به دانش‌بنیان‌ها واگذار می‌شود

وزیر نفت ضمن اعلام خبر گشایش نخستین کارخانه تولید پمپ‌های درون‌چاهی ایران در خوزستان با بهره‌گیری از دانش فنی ایرانی، از تأمین مالی پروژه‌های بزرگ نفتی با استفاده از ترفندی تازه و آغاز فشارافزایی در بعضی از میدان‌های گازی کشور خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از تسنیم، جواد اوجی اظهار کرد: یکی از برنامه‌های ما این است که در دولت سیزدهم، وزارت نفت وضع توسعه همه میدان‌های خشکی و دریایی را تعیین تکلیف کند.

وی افزود: بسیاری از میدان‌های مشترک توسعه داده شده‌اند، اما توسعه بسیاری از این میدان‌ها تکمیل نشده است. برای نمونه در میدان‌های منطقه غرب کارون، از جمله در میدان‌های آزادگان، یادآوران و یاران، فازهایی انجام شده، اما توسعه آنها تکمیل نشده است که تکمیل توسعه میدان‌های مشترک از اهم واجبات است.

میدان‌های مشترکی که تا امروز به سراغ آنها نرفته‌اند، در دولت سیزدهم تعیین تکلیف می‌شوند

وزیر نفت با بیان اینکه «برنامه مدونی برای تکمیل توسعه میدان‌های مشترک داریم»، گفت: برنامه‌ریزی کرده‌ایم در دولت سیزدهم توسعه میدان‌های مشترک را تکمیل کنیم و میدان‌هایی که تا امروز به سراغ آنها نرفته‌اند، توسعه آنها در این دولت آغاز خواهد شد.

اوجی ادامه داد: پس در کنار تکمیل توسعه میدان‌های مشترکی که توسعه آنها تکمیل نشده، توسعه میدان‌های مشترکی را که تا به امروز توسعه داده نشده در این دولت آغاز می‌کنیم و بی‌شک این میدان‌ها در پایان این دولت، تعیین تکلیف می‌شوند.

ترفندی برای تأمین مالی پروژه‌های بزرگ نفتی

وی با بیان اینکه «موضوع تأمین مالی یکی از موضوع‌های مهم در توسعه میدان‌ها و مدیریت پروژه‌های نفتی است»، گفت: پروژه‌های نفتی پروژه‌هایی هستند که سرمایه‌گذاری سنگینی دارند، از این ‌رو یکی از ترفندهایی که به‌کار بسته‌ایم، ادغام هلدینگ‌ها، بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ در قالب کنسرسیوم است تا چند هلدینگ بزرگ یا چند بانک، به‌طور مشترک بتوانند یکی از پروژه‌های بزرگ نفتی کشور را تأمین مالی کنند.

وزیر نفت افزود: این رویکرد در حال اجراست و از این روش هم در توسعه میدان‌ها و هم در توسعه پروژه‌های پایین‌دستی صنعت نفت استفاده می‌کنیم.

دو رویکرد برای تأمین پایدار سوخت بخش حمل‌ونقل

اوجی با اشاره به اهمیت موضوع تأمین پایدار سوخت مورد نیاز بخش حمل‌ونقل کشور گفت: در این زمینه، دو رویکرد افزایش ظرفیت تولید سوخت و مدیریت مصرف را توأمان در دستور کار داریم.

وی ادامه داد: پروژه پتروپالایشگاه‌ها که کلید خورده، برای افزایش ظرفیت تولید سوخت در کشور است، در این پروژه‌ها افزون بر تولید سوخت، خوراک پتروشیمی‌ها هم تأمین می‌شود.

وزیر نفت اظهار کرد: با توجه به مصرف فزاینده سوخت در بخش حمل‌ونقل، به‌طور حتم نیاز است ظرفیت پالایشی کشور را افزایش دهیم.

اوجی افزود: در زمینه اصلاح و تعیین سبد سوخت خودروهای کشور، گروه کارشناسی در حال مطالعه است و با تکمیل بررسی‌های کارشناسانه، به‌منظور اصلاح روند مصرف سوخت به‌ویژه در بخش حمل‌ونقل کشور، گزارش نهایی تصمیم‌ها اعلام می‌شود.

وی تصریح کرد: اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت نیز در اولویت کارهای ما قرار دارد تا بتوانیم روند مصرف سوخت در کشور را اصلاح و مدیریت کنیم.

هیچ برنامه‌ای برای احداث پالایشگاه‌های گازی جدید در کشور نداریم

وزیر نفت با اشاره به اینکه در ابتدای آغاز به‌کار دولت سیزدهم، بخش قابل‌توجهی از ظرفیت پالایشگاه‌های گازی کشور خالی بود، گفت: تاکنون هیچ برنامه‌ای برای ساخت پالایشگاه‌های گازی جدید در کشور نداریم.

اوجی ادامه داد: بسیاری از پالایشگاه‌های گازی ما در سراسر کشور زیر ظرفیت اسمی خود کار می‌کنند و ظرفیت خالی دارند زیرا در بخش بالادست این پالایشگاه‌ها، سرمایه‌گذاری لازم برای افزایش ظرفیت تولید گاز نشده و بعضی از میدان‌ها با افت فشار روبه‌رو شده‌اند و تأمین خوراک برای این پالایشگاه‌ها به‌اندازه کافی نبوده است.

آغاز فشار افزایی در بعضی از میدان‌های گازی کشور

وی تصریح کرد: فشارافزایی بعضی از میدان‌های گازی را آغاز کرده‌ایم، به‌ویژه در حوزه پارسیان این کار آغاز شده و در میدان‌های تازه‌ای که برنامه‌ریزی و مطالعه‌های جامع آن برای توسعه در حال انجام است، بنا داریم گاز تولیدی از میدان‌های جدید را به پالایشگاه‌های کنونی که ظرفیت خالی دارند ارسال کنیم تا ظرفیت خالی پالایشگاه‌های موجود به‌طور بهینه استفاده شود.

وزیر نفت افزود: در بالادست این پالایشگاه‌ها که از میدان‌های مربوطه تأمین خوراک می‌شد، برنامه فشارافزایی میدان‌های گازی را آغاز کرده‌ایم، در بعضی از میدان‌ها این عملیات وارد مرحله اجرایی شده و بعضی دیگر نیز در مرحله مطالعه‌ یا انتخاب پیمانکار است.

اوجی اظهار کرد: پس برای مشکل وجود ظرفیت‌های خالی در پالایشگاه‌های گازی کشور، دو رویکرد مدنظر است؛ نخست اجرای پروژه‌های فشارافزایی میدان‌های گازی موجود که در برخی میدان‌ها آغاز شده است و دوم، توسعه میدان‌های گازی جدید و ارسال گاز تولیدی به پالایشگاه‌های گازی موجود.

 ارسال گاز تولیدی میدان گازی کیش به پالایشگاه‌های پارس جنوبی

وی ادامه داد: از جمله این میدان‌ها، میدان گازی کیش است که برای این میدان، برنامه احداث پالایشگاه جدید گازی نداریم، گاز این میدان با خط لوله دریایی به پالایشگاه‌های فازهای مختلف پارس جنوبی که ظرفیت خالی دارند، ارسال می‌شود و ظرفیت آنها را تکمیل می‌کند.

وزیر نفت تصریح کرد: بی‌شک با توسعه میدان‌های تازه مانند میدان‌های گازی کیش و  پارس شمالی، ظرفیت خالی پالایشگاه‌های گازی کشور ظرف چند سال آینده تکمیل می‌شود.

 افزایش تولید نفت با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان

اوجی با اشاره به نام‌گذاری امسال به‌عنوان سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین، گفت: وزارت نفت در بحث افزایش تولید از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده می‌کند که این برداشت از میدان‌های خشکی، دریایی، مشترک و غیرمشترک خواهد بود.

وی افزود: در احداث واحدهای جدید پتروپالایشی و افزایش کمّی و کیفی پالایشگاه‌ها،  همچنین تکمیل زنجیره ارزش پتروشمیی از توان شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده می‌کینم و پروژه‌های بسیار خوبی تعریف شده است.

وزیر نفت با بیان اینکه «نخستین پتروپالایشگاه را خود وزارت نفت می‌سازد، گفت: اجرای طرح پتروپالایشگاه شهید سلیمانی در استان هرمزگان به‌زودی کلنگ‌زنی می‌شود.

اوجی ادامه داد: بیش از ۷۵۰ حلقه چاه کم‌بازده شناسایی شده‌اند که در این زمینه، دو ماه پیش فراخوانی عمومی در سطح کشور داده شد و از شرکت‌های دانش‌بنیان و توانمند دعوت کردیم برای افزایش تولید از این چاه‌های کم‌بازده حضور یابند. تعداد زیادی از این شرکت‌ها در این فراخوان شرکت ‌کرده‌اند؛ توانمندی و فناورانه بودن اغلب این شرکت‌ها تأیید شده است و به‌زودی فرآیند واگذاری این پروژه‌ها به دانش‌بنیان‌ها از طریق مدیریت‌های برنامه‌ریزی استان‌ها انجام می‌شود تا با کار فناورانه توسط شرکت‌های دانش‌بنیان، شاهد افزایش تولید از این چاه‌ها باشیم.

تکمیل زنجیره ارزش نفت کوره در پالایشگاه شازند اجرایی می‌شود

وی با بیان اینکه «از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان در پروژه‌های پالایشی کشور در پالایشگاه‌های موجود استفاده خواهد شد»، گفت: اواخر پارسال موفق شدیم در پالایشگاه نفت بندرعباس به موضوع تکمیل زنجیره‌ ارزش نفت کوره ورود کنیم که دانش آن توسط پژوهشگاه صنعت نفت طراحی شد.

وزیر نفت افزود: با توجه به بومی‌سازی این دانش، در پالایشگاه بندرعباس با تکمیل زنجیره ارزش نفت کوره، از این فرآورده نفتی تولید کک می‌کنیم و همین روند را برای پالایشگاه شازند نیز اجرایی خواهیم کرد.

اوجی اظهار کرد: نفت کوره ارزش افزوده پایینی دارد، اما زمانی که وارد زنجیره ارزش می‌شود، ارزش محصولات آن دو تا سه برابر می‌شود.

 افزایش ارزش افزوده گوگرد با دانش فنی ایرانی/ پارک جدید گوگردی در عسلویه احداث می‌شود

وی ادامه داد: در خانگیران نیز در سفری که رئیس‌جمهوری به استان خراسان رضوی داشتند، دو کارخانه در حوزه زنجیره ارزش گوگرد افتتاح شد که کود گوگرد بنتونیتی و گوگرد مذاب از محصول‌های این کارخانه‌هاست که زیرساخت را در اختیار آنها قرار دادیم و دانش فنی بومی آن از دانشگاه شریف آورده شده است.

وزیر نفت تصریح کرد: استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان برای افزایش ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی و گازی و ورود به زنجیره ارزش فرآورده‌ها در دستور کار و در حال انجام است.

اوجی افزود: با توجه به اینکه در منطقه عسلویه هم مشابه تولید گوگرد منطقه خانگیران را داریم، پارک جدید گوگردی در عسلویه با استفاده از همین دانش بومی با سرمایه‌گذاری داخلی احداث می‌شود.

وی اظهار کرد: گوگردی را که پیش‌تر به‌صورت فله‌ای به هند و چین صادر می‌کردیم خودمان در زنجیره ارزش، به محصولی بسیار ارزشمند  با ارزش افزوده بیشتر برای کشاورزی تبدیل می‌کینم و افزون بر تأمین داخلی، محصول با ارزش افزوده بیشتر را که در مقایسه با گوگرد فله‌ای، سه تا هشت برابر ارزش دارد، صادر می‌کنیم.

کاهش واردات تجهیزات صنعت نفت با استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها

وزیر نفت با اشاره به اینکه بخشی از تجهیزات و ادوات مورد نیاز صنعت نفت از خارج کشور وارد می‌شود، گفت: یکی از برنامه‌ها و اقدام‌های ما در زمینه دانش‌بنیان کردن صنعت نفت در سال نو این است که سهم واردات اقلام و تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت باید به‌شدت کاهش یابد و از توان سازندگان و شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی برای تولید این تجهیزات استفاده کنیم.

اوجی افزود: هدف‌گذاری کرده‌ایم که سهم واردات قطعه‌ها و تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت کاهش یابد و از طرفی دیگر، در کنار تأمین نیاز داخلی، بتوانیم صادرات تجهیزات ساخت داخل صنعت نفت را داشته باشیم.

وی اظهار کرد: در آینده‌ای نزدیک، نخستین کارخانه تولید پمپ‌های درون‌چاهی را در استان خوزستان افتتاح خواهیم کرد که نه‌تنها نیاز داخلی را تأمین می‌کند، بلکه توانایی صادرات را در این زمینه خواهیم داشت، در احداث این کارخانه، از توان شرکت‌های دانش بنیان استفاده شده است.

وزیر نفت گفت: با نصب این پمپ‌ها در درون چاه‌ها، توان تولیدی چاه نفتی افزایش می‌یابد، پس این برنامه همسو با برنامه‌های افزایش ظرفیت تولید نفت نیز خواهد بود.

کد خبر 455520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =