تداوم ناتوانی اوپک‌پلاس در پایبندی به تعهدها در پی تحریم‌های روسیه

تحریم‌های غرب علیه روسیه سبب شد ناتوانی اوپک‌پلاس به پایبندی به تعهدهایش در توافق تعدیل تولید در ماه مارس بیشتر شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، گزارش سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (ائتلاف اوپک‌پلاس) نشان داد کاهش تولید روسیه در پی اعمال تحریم‌های غرب سبب شد عرضه نفت اوپک پلاس در ماه مارس یک میلیون و ۴۵۰ هزار بشکه در روز کمتر از اهداف تولید این ائتلاف باشد.

بر اساس این گزارش، عرضه نفت روسیه در ماه مارس ۱۰ میلیون و ۱۸ هزار بشکه در روز بود که حدود ۳۰۰ هزار بشکه در روز کمتر از هدف تولید این کشور است.

سطح پایبندی اوپک‌پلاس به توافق تعدیل عرضه در ماه مارس افزایش یافت و به ۱۵۷ درصد - بالاترین رقم از زمان اجرای محدودیت عرضه تاریخی این ائتلاف در ماه مه سال ۲۰۲۰  - رسید. این رقم در ماه فوریه ۱۳۲ درصد بود.

وزیران نفت و انرژی اوپک‌پلاس ماه گذشته میلادی با افزایش تولید به مقدار ۴۳۲ هزار بشکه در روز برای ماه مه موافقت کردند و فشار مصرف‌کنندگان بزرگ برای افزایش بیشتر تولید را نادیده گرفتند.

در حالی که اوپک‌پلاس سرگرم تسهیل محدودیت عرضه‌ای است که در اوج بحران شیوع ویروس کووید-۱۹ به اجرا گذاشته بود، تولیدکنندگان پرشمار این گروه به‌ویژه کشورهای غرب آفریقا با سرمایه‌گذاری اندک در ظرفیت جدید تولید و مهاجرت شرکت‌های بین‌المللی انرژی کلنجار می‌روند و قادر به افزایش تولید نیستند.

در حالی که این ائتلاف در حال تعدیل کاهش تولید خود است، چند تولیدکننده از جمله کشورهای آفریقای غربی که با سرمایه‌گذاری ناکافی و خروج شرکت‌های خارجی از این کشورها دست‌وپنجه نرم می‌کنند، نتوانسته‌اند به اندازه سهمیه خود نفت تولید کنند.

اوپک‌پلاس در نشست ماه گذشته خود، آژانس بین‌المللی انرژی را از فهرست منابع ثانویه خود کنار گذاشت و شرکت‌های مشاوره‌ای وود مکنزی و ریستاد انرژی را جایگزین کرد.

کد خبر 455930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =