۱۴ پروژه پژوهشی در پالایشگاه گاز ایلام اجرا شد

رئیس پژوهش و فناوری شرکت پالایش گاز ایلام با اشاره به اینکه همسو با تولید پایدار، پاک، ایمن و بهره‌ور، این واحد در سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۴پروژه پژوهشی را اجرایی کرده است، گفت: از این تعداد، ۶ پروژه پژوهشی پایان یافته و هشت پروژه پژوهشی در حال اجراست.

به گزارش شانا به نقل از شرکت پالایش گاز ایلام، محسن خزلی در این باره گفت: یکی از مهم‌ترین نشانه‌های ارتقای کشورها، آموزش همراه با پژوهش است که نتیجه آن افزایش بهره‌وری در حوزه‌های مختلف فرهنگی و اقتصادی آن کشور خواهد شد.

وی افزود: مهم‌ترین این پروژه‌ها بررسی بهبود و بهینه‌سازی طراحی واحد بازیافت گوگرد به‌منظور کاهش مقدار گوگرد در دودکش نسبت به مقدار طراحی، بررسی اثر وجود نداشتن آنتی اسپینیگ نسبت به طراحی اولیه در ولوی سینی‌های برج‌های تماس و احیا در شرایط دریافت خوراک حداکثری با روش‌های الگوسازی CFD، امکان‌سنجی روش‌های تولید ترشیوبوتیل مرکاپتان از محصولات تولیدی در صنایع پالایشگاهی یا دیگر مواد اولیه در دسترس است.

رئیس پژوهش و فناوری شرکت پالایش گاز ایلام هدف از انجام این پروژه‌ها را رفع نیازهای عملیاتی و مهندسی شرکت و کاهش خطرات زیست محیطی عنوان و تصریح کرد: پروژه  فرصت مطالعاتی امکان‌سنجی روش‌های تولید ترشیوبوتیل مرکاپتان از محصولات تولیدی در صنایع پالایشگاهی یا دیگر مواد اولیه در دسترس از سوی دانشگاه پیام نور ایلام در حال اجراست که با انجام پروژه می‌توان به روش مطلوب برای استحصال و تولید بومی ماده ترشیوبوتیل مرکاپتان به‌عنوان یکی از مواد کلیدی مورد نیاز کشور دست یافت.

خزلی اظهار کرد: پروژه پژوهشی تحلیل اقتصادی و امکان سنجی بازیابی بخار هدررفته از خط کندانس برگشتی توسط پژوهشگاه صنعت نفت و تحقیق و پژوهش در تعیین شرایط مناسب احیا و امکان استفاده دوباره از جاذب‌های غیرفعال‌شده در بستر نم‌زدای گاز توسط دانشگاه ایلام اجرا شده و پایان یافته است و نتایج این پروژه‌های پژوهشی برای بهره‌برداری لازم به واحدهای عملیاتی و مهندسی ابلاغ شد.

وی گفت: پژوهش و تحقیق یکی از ارکان اساسی رشد جوامع است و یک جامعه رو به توسعه نیازمند نهادهایی است که فرهنگ پژوهش را همسو با توسعه پایدار به جریان انداخته و از نتایج این پژوهش‌ها، یافته‌ها و نظریه‌های ارزشمند بهره‌برداری کند.

رئیس پژوهش و فناوری شرکت پالایش گاز ایلام از تخصیص اعتبار این شرکت برای حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی مرتبط با حوزه گاز در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا خبر داد و افزود: این شرکت زمینه مناسب برای همکاری فناورانه بین صنعت و دانشگاه برای رفع نیازهای مسئله‌محور از طریق حمایت از این پایان‌نامه‌ها را فراهم کرده و تاکنون ۱۹۱ پایان‌نامه مقاطع تحصیلات تکمیلی را مورد حمایت خود قرار داده است که از این تعداد ۱۴۶ مورد پایان یافته و ۴۵ مورد در حال انجام است.

خزلی تصریح کرد: این واحد پژوهشی در سال جدید که توسط مقام معظم رهبری به نام تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین نام‌گذاری شده است، همسو با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و بومی‌سازی اقلام وارداتی شرکت، برنامه‌هایی را همسو با حمایت از آنها و استفاده از توان علمی متخصصان داخلی در دست اقدام داشته و در نظر دارد به‌صورت عملی اقدام‌های مؤثری را در زمینه نوآوری و فناوری انجام دهد که نتایج و خروجی آن در صنعت گاز قابل بهره‌برداری باشد.

مسعود مرشدی، رئیس تعمیرات اساسی شرکت پالایش گاز ایلام در خصوص انجام به‌موقع کارهای تعمیراتی و پیشگیرانه در این پالایشگاه گفت: انجام به‌موقع دستور کارهای تعمیراتی، برنامه‌های پیشگیرانه، پایش وضع دوره‌ای تجهیزات و تعمیرات اساسی سالانه، موجب پایداری تولید خواهد شد.

وی افزود: در سال ۱۴۰۰، ۷ هزار و ۵۲۵ دستور کار تعمیراتی در این واحد صنعتی انجام شده‌ که از این تعداد ۳ هزار و ۲۸ مورد کارهای پیشگیرانه و پیش‌بینانه، ۳ هزار و ۶۴۵ مورد کارهای اصلاحی و اضطراری و ۸۵۲ مورد عمومی و متفرقه بوده که با شاخص ۹۸ درصدی در تحقق انجام به‌موقع دستور کارهای تعمیراتی و بهبود ۳ درصدی نسبت به سال قبل همراه بوده است.

مرشدی با بیان اینکه فعالیت‌های واحد تعمیرات در یک دسته‌بندی کلی به سه دسته تعمیراتی پیشگیرانه و پیش‌بینانه، اصلاحی و اضطراری، عمومی و متفرقه تقسیم می‌شوند، اظهار کرد: سال گذشته ۱۰۶ هزار و ۵۲۰ نفر ساعت کار تعمیراتی انجام شده که ۶۰ هزار و ۸۴۳ نفر ساعت آن مربوط به تعمیرات اساسی است.

رئیس تعمیرات اساسی شرکت پالایش گاز ایلام گفت: همچنین تعداد ۲ هزار و ۹۳۵ روتین مربوط به دستور کارهای تعمیرات پیشگیرانه صادر و به واحدهای تعمیراتی ارجاع و تعداد ۲ هزار و ۷۵ مورد تست و کنترل ارتعاش تجهیز دوار و ۸۱ مورد آنالیز روغن در بخش تعمیرات پیش‌بینانه نیز در همین مدت به انجام رسیده که فعالیت‌های یادشده به کاهش ۱۷ درصدی درخواست کارهای اضطراری نسبت به سال گذشته منجر شده است.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های تعمیراتی متناسب با وضع تجهیزات و همسو با تحقق مأموریت اصلی شرکت، سبب تولید پایدار، ایمن، پاک و بهره‌ور گاز  انجام می‌شود، تصریح کرد: به‌منظور پیشگیری از وقوع خرابی تجهیزات، فعالیت‌های تعمیراتی پیش‌بینانه و پیشگیرانه توسط واحد متد در بستر سامانه نت تدوین و پس از صدور در موعد مقرر، توسط واحدهای مجری تعمیراتی انجام می‌شوند.

مرشدی با بیان اینکه تعمیرات اساسی سال ۱۴۰۰ با شاخص ۱۰۰ درصدی انجام به‌موقع فعالیت‌های تعمیرات اساسی و بهبود ۱۰ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال به انجام رسیده است، عنوان کرد: در تعمیرات اساسی امسال بیش از ۴ تجهیز شامل ۷۴ تجهیز ثابت، ۱۱۵ مورد تجهیز دوار، بیش از ۳۰۰ مورد شیرآلات، حدود ۱۶۰۰ اینچ ‌قطر از خطوط لوله، بیش از ۲۸۰۰ تجهیز ابزار دقیق و بیش از ۸۰۰ تجهیز برقی با صرف بیش از ۶۰ هزار نفر ساعت و در مدت ۳۲ روز، بازرسی، نوسازی، تعمیر و یا تنظیم شد.

رئیس تعمیرات شرکت پالایش گاز ایلام اظهار کرد: از جمله موارد با اهمیت در حوزه خودکفایی که در اداره تعمیرات به انجام رسیده است می‌توان به استفاده از خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی جهت ساخت پد استال‌ فیلترهای واحد شیرین‌سازی گاز، ساخت درایوهای دورمتغیر، ساخت کارت‌های سیستم‌های کنترل پالایشگاه، سیستم‌های اعلام حریق، ساخت سنسورهای آنالایزر و سنسورهای دما اشاره کرد.

کد خبر 455956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =