افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی همسو با توسعه طرح‌های پالایشی در ایران

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش اعلام کرد که افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی همسو با توسعه طرح‌های پالایشی در کشور دنبال می‌شود.

به گزارش خبرنگار شانا، جلیل سالاری امروز (سه‌شنبه، ششم اردیبهشت‌ماه) در آیین امضای تفاهم‌نامه پروژه احداث مخزنگاه (انبار نفت) شهید نادر مهدوی گفت: این انبار به نام شهید نادر مهدوی مزین شده که ایشان اسطوره مقاومت و کابوسی برای آمریکایی‌ها در ناوگروه دریایی ذوالفقار بود و ان‌شاءالله که به برکت این ایام بتوانیم در این مسیر و در این پروژه رهرو شهدا باشیم.

وی ادامه داد: ما در سال‌های گذشته در طرح‌های توسعه و تثبیت پالایشگاه‌ها و پروژه‌های غیر ماندگار و در حوزه‌های صندوق انرژی از ظرفیت‌های خوبی همراه با بانک ملی استفاده کردیم و پروژه‌هایی که در سطح مجموعه‌های پالایشگاه انجام شد حدود ۸ تا ۹ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری و نتیجه تلاش‌ها در دهه ۸۰ بود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تصریح کرد: در حوزه مجموعه پالایشگاهی آسیب‌شناسی انجام شد و یکی از چالش‌ها، بحث ذخیره‌سازی بود، ما در طرح‌هایی که در گذشته مطالعه کرده بودیم قرار بود ظرفیت مخازن از حدود ۱۲ میلیارد لیتر به ۱۶.۵ میلیارد لیتر برسد تا نیاز به لحاظ وضع مصرف و آن مقدار که در برنامه چهارم آمده بود رفع شود.

سالاری تأکید کرد: متأسفانه دولت پیش با مصوبه‌ای هرگونه ذخیره‌سازی و ساخت مخزن را در حوزه فرآورده‌های رنگی ممنوع کرد و از سال ۹۲ تا امروز یک مخزن هم ساخته نشده بود، نتیجه هم این بود زمانی که ویروس کرونا شیوع پیدا کرد، بنزین را ۴ دلار صادر می‌کردیم، یعنی لیتری ۵۰۰ تومان که یک‌سوم قیمت عرضه داخلی می‌شد و قیمت‌های بازار با وجود آن حجم صادرات مزیت و منابعی که به کشور برگشت، بسیار ناچیز بود.

وی همچنین اظهار کرد: در زمینه ظرفیت‌سازی برای ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی در دوره پیشین کوتاهی شد، ضرورت داشت به این موضوع توجه کنیم و ذخیره‌سازی اتفاق بیفتد، مخازن ۶۰۰ میلیون لیتری انبار نفت شهید مهدوی از مخازنی است که در سواحل جنوب در زمره بزرگ‌ترین مخازن حوزه فرآورده‌های رنگی کشور است.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش گفت: پیش‌بینی کرده بودیم با توجه به نحوه خط لوله تابش و خط لوله ۲۶ که در حال اجرا هستیم هم حوزه صادرات و هم بخش‌های دیگر را انجام دهیم. با وجود اینکه این اتفاق‌ها افتاد، پیش‌بینی می‌کردیم مصرف در سال جدید افزایش می‌یابد و با توجه به اینکه ما دوران بیماری و مسائل کرونا را سپری کرده بودیم، ۹۷ میلیون لیتر مصرف کشور بود، اما در فروردین‌ماه امسال پنج محموله نفت‌گاز و نفت سفید با بالاترین قیمت‌ها صادر کردیم.

سالاری افزود: به موازات این موضوع، صادرات را هم در برنامه‌ داریم که در ماه‌های آینده برای آن برنامه‌ریزی می‌کنیم و چنین اتفاقی در مجموعه رخ خواهد داد. به‌طور کلی ایجاد ظرفیت ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی به موازات طرح‌های توسعه پالایشی در کشور دنبال می‌شود که یک ضرورت بوده و نیاز است در این حوزه اقدام‌هایی انجام شود.

وی با اشاره به راه‌های تأمین منابع مالی این پروژه‌ها، یادآور شد: در بعضی طرح‌ها از ماده ۱۲ استفاده می‌کنیم و بخشی را هم به روش ساخت، بهره‌برداری و واگذاری (BOT) انجام می‌دهیم، برنامه‌هایی در طول امسال داریم که بتوانیم هرماه یک تفاهم‌نامه مبادله کنیم و منابع مالی آن هم هیچ ارتباطی به منابع دولتی نخواهد داشت.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران بیان کرد: اکنون چند طرح دانش‌بنیان هم در مرحله پایش است و ان‌شاءالله اگر موفق شود در بخش‌های مختلف اعم از ساخت بار اول و حوزه نرم‌افزاری و در بخش عرضه و در حوزه هوشمندسازی پروژه‌هایی داریم که در ماه‌های آینده تفاهم‌نامه‌های آنها امضا می‌شود. امیدوارم مجوزهای لازم هم سریع‌تر گرفته و فرآیند مناقصه‌ها اجرایی شود و سرانجام بتوانیم پروژه‌ها را تک تکی دنبال کنیم.

کد خبر 456118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =