هشدار روسیه به لهستان و بلغارستان درباره توقف عرضه گاز

گازپروم در پی تشدید اختلاف‌ها بین مسکو و غرب بر سر درگیری‌های نظامی روسیه و اوکراین به لهستان و بلغارستان درباره توقف عرضه گاز هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، به‌دنبال تشدید اختلاف‌ها بین غرب و مسکو بر سر درگیری‌های نظامی  روسیه و اوکراین، شرکت دولتی گازپروم به لهستان و بلغارستان اعلام کرده است که از امروز (چهارشنبه، هفتم اردیبهشت‌ماه) عرضه گاز را متوقف می‌کند.

لهستان و بلغارستان نخستین کشورهایی هستند که از زمان آغاز درگیری‌های نظامی روسیه و اوکراین با هشدار قطعی گاز روبه‌رو می‌شوند.

این هشدار در پی اعمال تحریم‌هایی علیه شرکت‌ها و افراد روس از سوی ورشو مطرح می‌شود.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه از کشورهایی که آنها را غیر دوست می‌ خواند خواسته است با طرحی مبنی بر گشایش حساب در در گازپروم بانک باز و پرداختهزینه واردات گاز به روبل موافقت کنند.

کمیسیون اروپا هفته گذشته، اعلام کرد که شرکت‌های اتحادیه اروپا ممکن است بتوانند به تقاضای روسیه برای دریافت پرداخت‌های گاز به روبل بدون نقض تحریم‌ها و در صورت پرداخت به یورو یا دلار و سپس تبدیل به روبل عمل کنند.

لهستان یکی از مخالفان سیاسی سرسخت مسکو است، شرکت گاز لهستانی پی‌جی‌ان‌آی‌جی که قرارداد گازی‌اش با روسیه امسال پایان می‌یابد، اعلام کرده است که با طرح پرداخت جدید موافق نیست و قراردادش را تمدید نمی‌کند.

لهستان همچنین قرارداد ترانزیت گاز با گازپروم را در سال ۲۰۲۰ تمدید نکرد.

قرارداد عرضه گاز روسیه به لهستان شامل ارسال  سالانه ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب است و حدود ۵۰ درصد مصرف داخلی این کشور عضو اتحادیه اروپا را پوشش می‌دهد.

گازپروم همچنین به شرکت دولتی بلغارگاز اطلاع داد که از روز چهارشنبه عرضه گاز را متوقف خواهد کرد، قرارداد بلغارستان با گازپروم در انتهای سال جاری میلادی پایان می‌یابد.

بلغارستان بیش از ۹۰ درصد نیاز گاز خود حدود سالانه ۳ میلیارد متر مکعب را از گازپروم تحویل می‌گیرد.

کد خبر 456154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =