۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰
  • کد خبر: 456372
تداوم صادرات گاز روسیه به اروپا از خاک اوکراین

صادرات گاز شرکت دولتی گازپروم روسیه به اروپا از مسیر اوکراین ادامه می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، گازپروم اعلام کرد در پی درخواست مصرف کنندگان اروپایی، گاز موردنیاز را از خاک اوکراین به اروپا عرضه می‌کند.

درخواست‌ها برای یکم ماه مه (یکشنبه ۱۱ اردیبهشت‌ماه) ۹۷ میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب بود که نسبت به رقم ۷۱ میلیون و ۷۰۰ هزار مترمکعب روز شنبه (دهم اردیبهشت‌ماه) افزایش نشان می‌دهد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه از کشورهایی که آنها را غیردوست می‌خواند خواسته است با طرحی مبنی بر گشایش حساب در گازپروم بانک باز و با پرداخت هزینه واردات گاز به روبل موافقت کنند.

بیشتر خریداران اروپایی گاز روسیه ابتدا طرح پرداخت روبل را رد کردند.

روسیه هفته گذشته عرضه گاز به لهستان و بلغارستان را به‌دلیل خودداری این کشورها از پاسخگویی به تقاضای این کشور برای پرداخت قیمت گاز به روبل متوقف کرد.

این کشورها پیش‌تر قصد داشتند استفاده از گاز روسیه را در سال جاری میلادی متوقف کنند و اعلام کرده بودند می‌توانند با نبود گاز این کشور کنار بیایند، اما این نگرانی وجود دارد که دیگر کشورهای اتحادیه اروپا از جمله آلمان که اقتصادی متکی به گاز اروپا دارد، در مراحل بعد با قطعی گاز از سوی مسکو روبه‌رو شوند.

کمیسیون اروپا هفته گذشته اعلام کرد که شرکت‌های اتحادیه اروپا ممکن است بتوانند به تقاضای روسیه برای دریافت پرداخت‌های گاز به روبل بدون نقض تحریم‌ها و در صورت پرداخت به یورو یا دلار و سپس تبدیل به روبل عمل کنند.

مسئولان کاخ کرملین به خریداران اروپایی هشدار داده‌اند که در صورت پرداخت نکردن قیمت گاز وارداتی روسیه به روبل با قطع عرضه روبه‌رو می‌شوند.

وزیران انرژی کشورهای عضو اتحادیه اروپا امروز (دوشنبه، ۱۲ اردیبهشت‌ماه) به‌منظور آماده کردن پاسخی جمعی و واحد به درخواست مسکو مبنی بر پرداخت قیمت گاز روسیه به روبل نشست اضطراری برگزار می‌کنند.

کد خبر 456372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =