اتحاد نفتی علیه تحریم آمریکا

وزیر نفت در روزهای اخیر در رأس هیئتی به چند کشور آمریکای لاتین از جمله ونزوئلا و نیکاراگوئه سفر کرد و طی ملاقات با مقام‌های بلندپایه این کشورها بر توسعه روابط دوجانبه به‌ویژه در حوزه انرژی تأکید کرد. در جریان این سفرها چند تفاهم‌نامه و قرارداد نیز امضا شد که به گفته منابع آگاه، نمی‌توان تعداد و درآمد حاصل از اجرای آنها را رسانه‌ای کرد، اما دستاورد مهمی از نظر اقتصادی برای کشور به شمار می‌آید.

به گزارش شانا به نقل از روزنامه ایران، در سفر اخیر جواد اوجی ایران با کشورهای آمریکای لاتین ‌چهار تفاهم‌نامه و دو قرارداد در حوزه نفت و دو تفاهم‌نامه در حوزه کشاورزی امضا شد. یک مقام آگاه می‌گوید که سفر به چند کشور آمریکای لاتین از جمله ونزوئلا و نیکاراگوئه با امضای چند تفاهم‌نامه و قرارداد در این سفر همراه بوده است. او در گفت‌وگو با «ایران» توضیح می‌دهد: «محور تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای امضاشده از توسعه میدان‌ها تا آموزش نیروی انسانی است. در این خصوص، پنج محور توسعه و تولید از میدان‌های نفت و گاز، ارتقا و نوسازی پالایشگاه‌ها و بهره‌گیری از ظرفیت‌های پالایشگاهی، آموزش نیروی انسانی و کارشناسی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، صدور خدمات فنی مهندسی و انتقال تکنولوژی و توسعه بازارهای صادراتی نفت خام، میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی را می‌توان ذکر کرد.»

رسانه‌های بین‌المللی از جمله رویترز، این سفر را بدون اعلام قبلی و نشان‌دهنده اتحاد بیشتر کشورهایی مانند ایران و ونزوئلا در نتیجه تحریم‌های آمریکا دانستند.

جزئیات دیدار با مقام‌های آمریکای لاتین

این مقام آگاه درباره دیدارهای متعدد با مقام‌های ارشد سیاسی و اقتصادی کشورهای آمریکای لاتین نیز توضیح می‌دهد: «در ونزوئلا با نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری، دلسی رودریگز، معاون اول رئیس‌جمهوری و وزیران نفت، خارجه، مدیرعامل شرکت ملی نفت ونزوئلا و مقام‌های ارشد دیگر دیدار و گفت‌وگو شد.»

وی ادامه می‌دهد: «در نیکاراگوئه نیز با دانیل اورتگا رئیس‌جمهور و همین‌طور رئیس مجلس این کشور دیدار و گفت‌وگو شد. جواد اوجی، وزیر نفت در کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور با حضور ۶ وزیر کابینه نیکاراگوئه شرکت و درباره همکاری‌های دوجانبه دیدار و گفت‌وگو کردند. وزیر نفت همچنین از بعضی تأسیسات نفتی در کشورهای آمریکای لاتین بازدید کرد.»

دیدار با وزرای وزارتخانه‌های انرژی و معادن، صنعت و تجارت، دارایی و اعتبارات عمومی و کشاورزی نیکاراگوئه بخشی از این سفر بود که به گفته این مقام آگاه، علاوه بر نفت، در زمینه کشاورزی نیز دستاوردهایی داشته است.

توسعه مناسبات دوجانبه تهران - کاراکاس

در همین حال، مهم‌ترین بخش این سفر از نظر رسانه‌های بین‌المللی دیدار وزیر نفت با مقام‌های ونزوئلا و تأکید بر گسترش همکاری‌ها میان تهران و کاراکاس بود.

در این باره رویترز می‌نویسد: «وزیر نفت ایران روز سه‌شنبه در صفحه توئیتر خود نوشت که در جریان سفرش به آمریکای لاتین با نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا دیدار کرده و هدف دو تولیدکننده نفت، توسعه همکاری‌های خود است. ونزوئلا و ایران هر دو تحت تحریم‌های آمریکا هستند و در ماه‌های اخیر روابط‌شان را در زمینه نفت تشدید کرده‌اند. سفر اوجی به ونزوئلا از قبل اعلام نشده بود.»

پایگاه S&P Global نیز می‌نویسد: «رسانه‌های محلی گزارش دادند که نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا و جواد اوجی، وزیر نفت ایران، در روز دوم ماه مه در کاراکاس دیدار کردند و این امر سبب تعمیق روابط بین دو عضو اوپک (سازمان کشورهای صادرکننده نفت) می‌شود که به یکدیگر کمک می‌کنند تا تولید نفت خام خود را در نقض تحریم‌های آمریکا افزایش دهند.»

این رسانه اعلام می‌کند: «ونزوئلا که به‌دلیل تحریم‌ها در تأمین رقیق‌کننده موردنیاز برای تولید نفت اورینیکو خود با مشکل روبه‌رو بوده است، از اکتبر چند محموله میعانات گازی ایران را وارد کرده تا با نفت خام فوق‌سنگین خود ترکیب کند. این موضوع به بازگشت تولید ونزوئلا از پایین‌ترین سطح تاریخی خود کمک کرده است.»

جزئیات کمی از تجارت انجام‌شده میان این دو کشور به شکل رسمی ارائه می‌شود اما S&P Global اعلام می‌کند: «اوجی و بیش از ۱۲ نماینده در ۳۰ آوریل بدون اعلام قبلی وارد کاراکاس شدند. به گزارش رسانه‌های محلی، پس از این دیدار هفت محموله ۲ میلیون بشکه‌ای میعانات گازی ایران به پایانه خوزه، یکی از بنادر اصلی نفت ونزوئلا، واقع در شمال شرق، رسیده است. این محموله‌ها در ماه‌های سپتامبر، اکتبر، نوامبر، ژانویه، فوریه، مارس و آوریل وارد شدند و افزون بر حل بحران ونزوئلا، به ایران نیز کمک شد تا بخشی از ذخایر میعانات گازی خود را پاکسازی کند. ونزوئلا از میعانات گازی برای تولید نفت خام فوق سنگین مری ۱۶ استفاده و بخشی از آن را برای فروش به ایران ارسال کرده است.»

این رسانه ادعا می‌کند: «در ماه فوریه، دو کشور توافقنامه‌ای را برای صادرات فناوری و ارائه خدمات ایران برای کمک به ونزوئلا برای توسعه پالایشگاه‌های خود امضا کردند، پالایشگاه‌هایی که با زیرساخت‌های ناکارآمد ناشی از سال‌ها عدم سرمایه‌گذاری و سوءمدیریت دچار مشکل شده‌اند.»

این موارد در حالی است که در ژوئن ۲۰۲۰، ایران حداقل پنج محموله بنزین تمام‌شده را به شرکت دولتی نفت ونزوئلا عرضه کرد تا تقاضای داخلی ونزوئلا را برآورده کند. ونزوئلا در آن زمان به‌شدت به سوخت وارداتی وابسته بود. ایران همچنین در سال ۲۰۲۰ کاتالیزورها و قطعات یدکی برای بهره‌برداری از برخی واحدهای تولید بنزین در پالایشگاه‌های آموی و کاردون را عرضه کرد.

بررسی ظرفیت‌های همکاری

 وزیر نفت در صفحه توئیترش نوشت: «دیدارهایی با رئیس‌جمهور محترم ونزوئلا، جناب آقای مادورو و دیگر مقامات عالی ونزوئلا داشتیم. روابط ایران و ونزوئلا سابقه تاریخی دارد و ما می‌خواهیم از تمامی ظرفیت‌ها برای توسعه روابط و ‌همکاری‌های مشترک بهره‌گیری کنیم.»

تعمیق روابط تهران - کاراکاس

رئیس‌جمهوری ونزوئلا در حساب کاربری‌اش در توئیتر نوشت: «پذیرای وزیر نفت کشور برادر جمهوری اسلامی ایران بودم. نشستی سازنده برای تعمیق پیوندهای برادری و همکاری در زمینه انرژی بود، همچنین بار دیگر بر قدردانی خود از مردم ایران و ابراز محبتم به آنها تأکید کردم.»

بررسی توافق‌های راهبردی

معاون اول رئیس‌جمهوری ونزوئلا در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «در دیدار با وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران، توافق‌های راهبردی را بررسی کردیم.» سفارت جمهوری اسلامی ایران در کاراکاس نیز در توئیتر تأکید کرد که «این سفر دستاوردهای قابل توجهی به همراه داشته است.»

کد خبر 456449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =