سامانه صدور مجوز جایگاه‌های عرضه سوخت رونمایی می‌شود

سامانه صدور الکترونیکی مجوز جایگاه‌های عرضه سوخت مایع و سی‌ان‌جی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، بعدازظهر امروز در حاشیه بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی رونمایی می‌شود.

‌به گزارش خبرنگار شانا، این سامانه به‌منظور شفاف‌سازی، حذف کاغذبازی‌ها و حرکت به سمت استانداردهای دولت الکترونیک برای نخستین بار در صنعت نفت راه‌اندازی شده است.

فرآیند دریافت مجوز احداث جایگاه سوخت پیش از این بسیار طولانی، پیچیده و همراه با امضاهای طلایی بود که هم‌اکنون با راه‌اندازی سامانه درگاه ملی درخواست مجوز جایگاه سوخت مایع و سی‌ان‌جی در زیرمجموعه درگاه ملی مجوزهای کسب‌وکار کشور، افزون بر ارائه خدمات سریع‌تر به مردم، ‌یکپارچه‌سازی و حذف فرآیندهای پیچیده و غیرضروری، گامی مهم در مسیر حرکت به سمت دولت الکترونیک، پاسخگویی و مدیریت شیشه‌ای برداشته شده است.

طراحی تا راه‌اندازی این سامانه در کمتر از دو ماه اجرا شد و از ابتدای فروردین‌ماه امسال با صدور اطلاعیه‌ای به مناطق سی‌وهفت‌گانه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به بهره‌برداری رسید و نخستین مجوز احداث جایگاه نیز در روز دوم اردیبهشت‌ماه امسال از طریق این سامانه اعطا شد.

با راه‌اندازی این سامانه همه امضاها و مجوزها در مناطق و ستاد کاملاً الکترونیکی انجام و مجوز صادرشده به‌صورت خودکار وارد حوزه مجوزهای ملی کشور شده و ثبت می‌شود و سرانجام فرد درخواست‌کننده بدون هیچ‌گونه مراجعه حضوری مدارک خود را بارگذاری کرده، استعلام‌ها انجام می‌شود و پس از بررسی شرایط زمین و احراز هویت و استعلام‌های لازم از دستگاه‌های امنیتی و اداره‌های زیرمجموعه، مدارک و مستندات مرحله به مرحله تکمیل و تأیید شده و سرانجام فرد می‌تواند مجوز صادرشده را رؤیت و پرینت کند.

فرآیند طولانی چند ساله، سفرهای فرسایشی پرشمار درخواست‌کنندگان به مراکز استان‌ها و پایتخت، پرداخت رقم‌های غیرمتعارف برای دریافت امضا، ایجاد رانت از طریق شرکت‌های زنجیره‌ای و امضاهای طلایی، فساد در روند اعطای مجوز و هزینه میلیاردها تومان پول از جمله چالش‌های روش قدیمی اعطای مجوز احداث جایگاه سوخت بود که با صرف کمترین هزینه برای طراحی این سامانه (کمتر از یک میلیارد تومان) افزون بر ایجاد رضایت‌مندی چشمگیر در میان متقاضیان، گامی مهم برای پاسخگویی و شفاف‌سازی در این حوزه از سوی دولت سیزدهم برداشته شد.

جزئیات سامانه صدور الکترونیکی مجوز احداث جایگاه‌های عرضه سوخت کشور

در این سامانه هر فرد یک پروفایل شخصی دارد که می‌تواند مراحل کار خود را مرحله به مرحله رؤیت و پیگیری کند، هیچ پیش‌شرطی برای ثبت‌نام وجود ندارد و همه افراد می‌توانند ثبت‌نام کنند، این در حالی است که در سال‌های گذشته این فرآیند تنها از طریق رانت و شرکت‌های زنجیره‌ای و با پرداخت ۱۰ درصد سود به این شرکت‌ها ممکن بود و متأسفانه در این بین پول‌های ناسالم بسیاری ردوبدل شده بود.

با راه‌اندازی سامانه جدید افزون بر خروج شرکت‌های زنجیره‌ای از فرآیند اعطای مجوز، فرآیند دخالت اتحادیه جایگاه‌داران عرضه سوخت در این فرآیند نیز حذف شده که حذف این عوامل موجب کوتاه شدن پروسه و ساده و شفاف شدن آن شده است.

سامانه «درگاه ملی درخواست مجوز جایگاه سوخت» به آدرس https://g۴b.ir هم اکنون برای عموم فعال بوده و علاقه‌مندان می‌توانند از طریق این سامانه درخواست صدور مجوز احداث جایگاه سوخت را ثبت کنند.

کد خبر 456695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =