هم‌افزایی وزارتخانه‌های نفت و خارجه در صادرات نفت دشمنان را ناکام گذاشته است

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با بیان اینکه هم‌افزایی ایجابی و مثبتی بین دستگاه سیاست خارجی و وزارت نفت در زمینه صادرات نفت وجود دارد، گفت: این هم‌افزایی در عمل توانسته است شرایطی را که دشمنان ما می‌خواستند با عنوان فشار حداکثری بر کشور تحمیل کنند به ناکامی بکشاند.

به گزارش خبرنگار شانا، علی باقری کنی امروز (یکشنبه، ۲۵ اردیبهشت‌ماه) در حاشیه بازدید از بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در جمع خبرنگاران گفت: وظیفه دستگاه سیاست خارجی این است که در عرصه‌های مختلف بتواند ظرفیت‌هایی را ایجاد کند که بخش‌های متعدد کشور بتوانند توانمندی‌های بالقوه خود را بالفعل کنند. این موضوع هم در عرصه فرصت‌ها و هم در عرصه تهدیدها بسیار مهم است.

وی با تأکید بر اینکه دیپلماسی تعطیل‌پذیر نیست، افزود: چه زمانی که تهدید در برابر ما باشد و چه زمانی که با فرصت روبه‌رو هستیم و چه زمانی که هم‌زمان فرصت و تبدیل پیش روی ما باشد، دستگاه دیپلماسی و ابزارهای آن باید بتوانند زمینه‌هایی را فراهم کنند که بتوانیم استفاده حداکثری از این فرصت‌ها و تهدیدها داشته باشیم و آنها را مدیریت کنیم.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه به موضوع صادرات نفت در شرایط تحریم اشاره و تصریح کرد: در بحث صادرات نفت در واقع هم‌افزایی ایجابی و مثبتی بین دستگاه سیاست خارجی و دستگاه مسئول (وزارت نفت) وجود داشته و این هم‌افزایی در عمل توانسته است شرایطی را که دشمنان ما می‌خواستند فشار حداکثری بر کشور تحمیل کنند به ناکامی بکشاند که خودشان نیز به این موضوع اذعان دارند.

باقری‌کنی اظهار کرد: هرچه بتوانیم مؤلفه‌های قدرت داخلی‌مان را تقویت و خوداتکاتر شویم که این موضوعی بدیهی است، طرف مقابل مجبور است در مقابل این توانمندی سر تعظیم فرود آورد. ما در موضوع کارزار فشار حداکثری ترامپ و همان کسی که این سیاست را برای کشور ما کلید زد یک نه بزرگ گفتیم و در مقابل آن ایستادیم. طرف مجبور شد به‌طور رسمی اذعان به ناکامی و شکست کند.

وی ادامه داد: اتکا به توانمندی‌های درونی و امتداد آن در بیرون در واقع مسئولیت اصلی دستگاه سیاست خارجی است که می‌تواند هم ظرفیت‌های جدید برای کشور تأمین و هم‌ پایه قدرت درونی ما را تقویت و تثبیت کند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: ما به‌دنبال این هستیم ظرفیت‌هایی را که در کشور وجود دارد و پرشمار و متنوع نیز هستند با استفاده از توانمندی‌هایی که در اختیار داریم چه در داخل و چه در بیرون، فعال کنیم، اما اتکا به اینکه انحصار در این عرصه صرفاً یک منبع باشد راهگشا نخواهد بود و به نظر من یکی از موفقیت‌ها و رمزهای پیشبرد سیاست‌های مختلف در دولت سیزدهم این است که انحصار به یک ظرفیت را از بین برده است.

باقری‌کنی افزود: تنوع ظرفیت‌ها می‌تواند در کشور فرصت ایجاد کند. این ظرفیت‌ها در دستگاه‌های مختلف کشور وجود دارد، باید آنها را بالفعل کرد و خود این موضوع، بازدارندگی ایجاد می‌کند، برای اینکه طرف مقابل می‌خواهد از سیاست‌های تقابلی استفاده کند. از این رو سیاست تقابلی برایش هزینه‌مند یا بی‌اثر می‌شود.

وی به رفت‌وآمدهای متعدد دیپلماسی در چند روز اخیر در کشور نیز اشاره و اعلام کرد: این موضوع نشان می‌دهد ایران همواره بازیگری فعال در صحنه بین‌المللی و منطقه‌ای است.

کد خبر 456905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =