افزایش روزانه ۴۵ میلیون مترمکعب تولید گاز طبیعی در سال ۱۴۰۱

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به افزایش تولید گاز کشور از افزایش روزانه ۴۵ میلیون مترمکعب گاز در سال ۱۴۰۱ خبر داد و اعلام کرد که بهره‌مندی شهرهای ایران از گاز طبیعی به ۹۹ و روستاها به ۸۹ می‌رسد.

به گزارش خبرنگار شانا، مجید چگنی امروز (یکشنبه، ۲۵ اردیبهشت‌ماه) در سومین روز از بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در نشست با خبرنگاران که با حضور مدیران ارشد صنعت گاز برگزار شد، گفت: شرکت ملی گاز ایران شرکتی برجسته و بارز در صف خدمت‌رسانی به کشور و شرکتی عملیاتی است که خدمات آن مستمر و مداوم است.

وی با بیان اینکه صنعت گاز در جهاد مستمر است و بیش از ۹۰ هزار نیروی فعال دارد، افزود: نمایشگاه بیست‌وششم هم استثنایی و جزو بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های جهان در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با تأکید بر اینکه دستاوردهای صنعت گاز مربوط به یک دولت خاص نیست و همه دولت‌های گذشته در این زحمات سهیم بودند، تصریح کرد: تاکنون حدود هزار و ۲۲۱ شهر با ۹۸.۴ درصد و ۳۵ هزار و ۵۷۵ روستا با ۸۵.۴ درصد از گاز طبیعی بهره‌مند هستند؛ پروژه گازرسانی به ۲۹ شهر و ۲ هزار و ۹۵۲ روستا هم در حال اجرا است.

چگنی ادامه داد: با بهره‌برداری از این پروژه‌ها بهره‌مندی شهرهای ایران از گاز طبیعی به ۹۹ درصد و روستاها به ۸۹ درصد می‌رسد. اکنون نیز ۲۴.۵ میلیون مشترک گاز در کشور وجود دارد که معادل ۲۸.۵ میلیون خانوار در بخش خانگی، ۹۰ هزار واحد صنعتی، ۶۰ هزار واحد کشاورزی، ۲ هزار و ۲۸۰ واحد گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی)، ۳۳۰ واحد نیروگاهی بزرگ و مولد مقیاس کوچک، حدود ۲ میلیون واحد عمومی، دولتی، تجاری، ورزشگاهی و خیریه است.

وی از گازرسانی به ۶ شهر، حدود هزار و ۴۲۶ روستا و ۱۳۰۰ واحد صنعتی و ۶  هزار و ۲۰۰ واحد جزء صنعتی در سال ۱۴۰۰ خبر داد.

مصرف سالانه گاز طبیعی ایران ۹ میلیارد مترمکعب افزایش می‌یابد

وی با بیان اینکه به‌طور میانگین سالانه حدود ۲۵۰ میلیارد مترمکعب گاز در کشور مصرف می‌شود، اظهار کرد: ایران از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گاز طبیعی در جهان و در رتبه سوم است؛ مجموع گاز تحویلی به شبکه در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۶۹ میلیارد مترمکعب بود که ۱۲۲ میلیارد مترمکعب در بخش خانگی و تجاری و ۷۱ میلیارد مترمکعب در بخش نیروگاهی مصرف شد و مجموع صادرات گاز ایران به کشورهای همسایه هم ۱۷ میلیارد مترمکعب بود که نسبت به سال ۹۹ حدود ۲ درصد افزایش داشته است.

معاون وزیر نفت در امور گاز اعلام کرد: طبق برنامه‌‎ریزی‌های انجام‌شده، مقدار کل گاز تزریقی به شبکه امسال روزانه ۴۵ میلیون مترمکعب افزایش می‌یابد و به حدود ۲۷۸ میلیارد متر مکعب می‌رسد. این مقدار پارسال ۲۶۹ میلیارد مترمکعب بود که این افزایش تولید از فاز ۱۴ و فاز ۱۱ پارس جنوبی خواهد بود.

پروژه‌های اولویت‌دار صنعت گاز

چگنی همچنین درباره پروژه‌های اولویت‌دار شرکت ملی گاز ایران در سال ۱۴۰۱ گفت: عمده تمرکز گازرسانی به مناطق محروم و دورافتاده است و در هدف‌گذاری امسال استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بخش جنوبی استان کرمان در اولویت گازرسانی هستند. در روزهای اخیر هم خط انتقال گاز  به زابل به بهره‌برداری رسید و تزریق گاز به طول ۲۲۰ کیلومتر انجام شد، همچنین پروژه‌های مربوط به جنوب سیستان و بلوچستان هم در حال اجراست.

راه‌اندازی ۳ مرکز نوآوری

وی در ادامه با اشاره به شعار سال ۱۴۰۱، بیان کرد: یکی از راهبردهای اساسی وزارت نفت و به‌ویژه صنعت گاز تحقق این شعار است که هیئت مدیره شرکت ملی گاز ایران همسو با آن مصوبه‌ای داشت و مقرر شد امسال سه مرکز نوآوری شهید هاشمی‌نژاد، پارس جنوبی و تهران راه‌اندازی شوند و ان‌شاءالله شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها به‌خوبی فعالیت خواهند کرد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران افزود: این شرکت برای تولید کالای ایرانی و حمایت از ساخت داخل یکی از شرکت‌های پیشتاز بوده و انصافاً در سال‌های گذشته اقدام‌های مطلوبی در این زمینه انجام داده است.

چگنی بر بهره‌مندی از توان دانش‌بنیان‌ها به‌منظور هوشمندسازی کنتورهای گاز تأکید کرد و ادامه داد: ما در حال مذاکره با بیش از ۱۱ شرکت داخلی هستیم تا با هوشمندسازی کنتورها به بهینه‌سازی مصرف انرژی کمک کنیم و سرانجام با صرفه‌جویی‌ مشترکان از این مسیر، سود حاصل را در بازار بورس ارائه دهیم.

ثبت‌نام ۲۷ هزار مشترک گاز در طرح بهینه‌سازی موتورخانه‌ها

وی درباره اجرای طرح بهینه‌سازی موتورخانه‌ واحدهای خانگی و تجاری گفت: تاکنون ۲۷ هزار مشترک در این طرح ثبت‌نام کردند که موتورخانه حدود ۱۶ هزار مشترک در بخش خانگی و تجاری و ۸ هزار موتورخانه واحدهای دولتی بهینه‌سازی شده است.

معاون وزیر نفت در امور گاز با تأکید بر توسعه دیپلماسی انرژی یادآور شد: تجارت گاز فقط صادرات نیست و بحث‌های ترانزیت و سوآپ گاز هم جزو تجارت گاز است، اکنون نیز روابط خوبی با همسایگان داریم و گاز را به ترکیه و عراق صادر می‌کنیم همچنین توسعه روابط تجاری با دیگر کشورها نیز هدف‌گذاری شده و این خواست وزیر نفت است.

صادرات ۱۷ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در سال ۱۴۰۰

چگنی با بیان اینکه صاردات گاز طبیعی پارسال ۱۷ میلیارد مترمکعب بود، گفت: در سال ۱۴۰۰ به‌طور میانگین روزانه ۲۰ میلیون مترمکعب گاز به عراق صادر کردیم و اکنون نیز روزانه حدود ۳۵ میلیون مترمکعب صادر می‌شود، این مقدار صادرات به کشور ترکیه نیز پارسال حدود ۹ میلیارد متر مکعب در روز بود.

وی در پایان تصریح کرد: تعهد قرارداد صادرات گاز ایران به ترکیه ۱۰ میلیارد مترمکعب در سال و کف آن ۸.۵ میلیارد مترمکعب است، اما پارسال بیش از ۹ میلیارد متر مکعب گاز به ترکیه صادر کردیم.

کد خبر 456913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =