تعمیرات اساسی، تجهیزات ایرانی و تولید پایدار در پالایشگاه یازدهم پارس جنوبی

مدیر پالایشگاه یازدهم مجتمع گاز پارس جنوبی با بیان اینکه تولید روزانه گاز طبیعی در این پالایشگاه ۵۰ میلیون مترمکعب است، از پیشی گرفتن انجام عملیات تعمیرات اساسی از برنامه پیش‌بینی‌شده خبر داد.

محمد سعیدیان در گفت‌وگو با خبرنگار شانا با اشاره به انجام تعمیرات اساسی در پالایشگاه یازدهم مجتمع گاز پارس جنوبی اظهار کرد: موضوع قابل توجه این است که به محض تکمیل تعمیرات اساسی امسال، کار برای سال آینده آغاز می‌شود، یعنی شاید ۲۰ روز بعد، مقدمات کار برای سال آینده را فراهم می‌کنیم، زیرا تعمیرات اساسی چند مقوله بسیار مهم دارد؛ بازرسی و بازدید فنی از تجهیزات و برنامه‌ریزی برای تعمیر و بررسی لزوم توقف واحدها از سوی بخش مهندسی.

>>> ببینید؛

تعمیرات اساسی در پالایشگاه یازدهم پارس جنوبی

وی با بیان اینکه انجام عملیات تعمیرات اساسی در این پالایشگاه ۳۴ روز و از تاریخ ۱۶ اردیبهشت‌ماه تا ۱۸ خردادماه است، افزود: ابتدا بخشی از پالایشگاه که به آن ساید A گفته می‌شود و شامل دو ردیف گازی، واحد تثبیت میعانات، واحد گوگردسازی و واحدهای تولید ال‌پی‌جی است، متوقف و کار تعمیراتی و بازرسی فنی آغاز می‌شود. از سویی با گذشت مدت زمانی، نیاز است برای برخی کارها، حتماً آن فاز متوقف شود که به‌معنای توقف کامل پالایشگاه است.

تعمیرات اساسی، تجهیزات ایرانی و تولید پایدار در پالایشگاه یازدهم پارس جنوبی

محمد سعیدیان/ مدیر پالایشگاه یازدهم مجتمع گاز پارس جنوبی

پیشی گرفتن عملیات تعمیرات اساسی از برنامه

مدیر پالایشگاه یازدهم مجتمع گاز پارس جنوبی ادامه داد: در این شرایط فعالیت پالایشگاه به‌مدت هشت روز به‌طور کامل متوقف می‌شود و در طول هشت روز، کارهایی که باید در حوزه‌های برق، ابزار دقیق و رفع نشتی خطوط بخار انجام شود، تکمیل خواهد شد. ساید B  هم تا ۱۸ خردادماه به تولید برمی‌گردد.

به گفته سعیدیان، برای این تعمیرات اساسی ۳ هزار و ۵۰۰ مجوز کار نیاز است که فقط نوشتن آنها زمان زیادی می‌برد، در حالی که مراحل مختلفی را طی می‌کند.

وی تصریح کرد: پالایشگاه یازدهم پارس جنوبی اکنون از برنامه تعمیراتی هم پیش افتاده و به این گروه افتخار می‌کنم. افراد تاکنون عملکرد بسیار مطلوبی داشتند و ۹ درصد از برنامه پیش‌بینی‌شده جلو هستیم.

تولید روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز در سال ۱۴۰۱

مدیر پالایشگاه یازدهم مجتمع گاز پارس جنوبی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره مقدار تولید روزانه این پالایشگاه، گفت: پیش از اعلام مقدار تولید بگویم هنوز یک سکوی گازی به ما تحویل نشده است. اکنون چهار سکو در اختیار ماست و حدوداً یک‌چهارم از تولیدی که پالایشگاه باید داشته باشد انجام نمی‌شود، اما خط انتقال گازی بین فاز ۶، ۷ و ۸ هست و از پالایشگاه چهارم مجتمع به اینجا می‌آید، بنابراین کسری خوراک را از آنجا تأمین می‌کنیم.

سعیدیان اعلام کرد: تعهد تولید گاز پالایشگاه یازدهم پارس جنوبی در سال ۱۴۰۱ روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب است که این مقدار پارسال ۴۵ میلیون مترمکعب در روز بود.

تعمیرات اساسی، تجهیزات ایرانی و تولید پایدار در پالایشگاه یازدهم پارس جنوبی

بهره‌مندی ۹۶ درصدی از تجهیزات ایرانی

هرمز بینش، رئیس تعمیرات مکانیکی پالایشگاه یازدهم مجتمع پارس جنوبی هم در توضیحاتی به خبرنگار شانا گفت: اکنون ۴۷۰ نفر افزون بر کارکنان تعمیراتی دائمی پالایشگاه در این بازه ۳۴ روزه به مجموعه افزوده می‌شوند. تجهیزات مصرفی مجموعه نیز با توجه به سیاست‌های کلی کشور تقریباً همه‌ در تعمیرات اساسی بالای ۹۶ درصد ساخت ایران هستند، یا تجهیزاتی‌اند که پالایشگاه آنها را به قطعه یدکی تبدیل می‌کند.

وی ادامه داد: شرکت‌های داخلی در حدود ۱۸ سالی که من مشغول فعالیتم بسیار تغییر کرده‌اند. ۱۵ سال پیش ۲۰ درصد قطعاتی که مصرف می‌شد ایرانی بودند و پالایشگاه‌ها به قطعات اصلی خارجی متکی بود، اما در ۱۵ سال گذشته هر سال درصدی از آنها به قطعات ایرانی تبدیل شدند.

کیفیت مطلوب قطعات داخلی

رئیس تعمیرات مکانیکی پالایشگاه یازدهم مجتمع پارس جنوبی با تأکید بر اینکه قطعات عمومی مصرفی در پالایشگاه‌ها فقط ایرانی هستند، اظهار کرد: مزیت استفاده از این محصولات این است که قطعات ایرانی در دسترس‌ترند و زمانی که به آنها نیاز باشد، سازنده جوابگو است.

تعمیرات اساسی، تجهیزات ایرانی و تولید پایدار در پالایشگاه یازدهم پارس جنوبی

از راست به چپ: عبدالرضا علیزاده، هرمز بینش و محمد سعیدیان

بینش یادآور شد: برای مثال ۵ بعدازظهر به آنها زنگ می‌زنیم و درخواستی داریم و آنها ۸ صبح فردا مورد درخواست‌شده را ارسال می‌کنند و همه اینها برای ما تکیه‌گاه است. دسترسی راحت به سازنده بی‌شک پشتوانه است، بنابراین اولویت تأمین قطعات و تجهیزات از سازندگان ایرانی است، زیرا از سویی به کارآفرینی در کشور توجه می‌شود، از طرف دیگر بحث امنیتی تعمیرات پالایشگاه است که سازنده در دسترس خواهد بود.

آماده و ایمن‌سازی پالایشگاه‌های گازی در تابستان

عبدالرضا علیزاده، رئیس بهره‌برداری پالایشگاه یازدهم مجتمع پارس جنوبی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار شانا بیان کرد: برای تولید حداکثری و پایدار در فصل سرما، عملیات تعمیرات اساسی در تابستان هر سال در بازه‌ای زمانی برای هر پالایشگاه تعریف می‌شود.

وی با اشاره به آماده و ایمن‌سازی پالایشگاه‌های گازی در این زمان گفت: این بازه زمانی بسیار اهمیت دارد تا همه مشکلاتی که در بازه یک ساله برای پالایشگاه پیش می‌آید، حل و رفع شود تا بتوان به‌طور ایمن فعالیت کرد.

تعمیرات اساسی، تجهیزات ایرانی و تولید پایدار در پالایشگاه یازدهم پارس جنوبی

توجه ویژه به محیط زیست

رئیس بهره‌برداری پالایشگاه یازدهم مجتمع پارس جنوبی تأکید کرد: نکته قابل توجه این است که امسال برای نخستین‌ بار در پارس جنوبی با پیشنهاد مدیریت هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز ایران از خدمات همکاران گروه‌های بازرسی، تعمیراتی و بهره‌برداری از پالایشگاه گازی کشور در مجتمع استفاده می‌شود که این موضوع سبب نظارت بهتر و بیشتر امور خواهد شد.

علیزاده در پایان یادآور شد: یکی از موضوعات مهم در بازه زمانی انجام عملیات تعمیرات اساسی این است که حداقل آسیب رساندن به محیط زیست را داشته باشیم. با توجه به شرایط، بیشترین بازبینی را نسبت به واحدها خواهیم داشت تا ان‌شاءالله کمترین مشکل را در طول زمستان داشته باشیم.

کد خبر 457404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =