تولید و صادرات محصولات جانبی پالایشگاه‌های پارس جنوبی افزایش می‌یابد

سرپرست شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی اعلام کرد که با تکمیل تأسیسات مربوط صادرات گاز مایع گرم در سایت ۲ پارس جنوبی و اسکله‌ صادراتی گوگرد در این سایت به همراه تکمیل واحدهای شیرین‌سازی و ذخیره‌سازی گاز مایع در پالایشگاه‌های سایت ۲ پارس جنوبی، امکان افزایش تولید و صادرات محصولات جانبی پالایشگاه‌ها فراهم می‌شود.

به گزارش شانا، شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی یکی از شرکت‌های فرعی شرکت ملی گاز ایران است که سال ۱۳۷۷ تأسیس و عهده‌دار مسئولیت بهره‌برداری از تأسیسات خشکی فازهای چندگانه میدان گازی پارس جنوبی شد؛ تأسیساتی که طراحی و اجرای آنها را شرکت نفت و گاز پارس از شرکت‌های فرعی نفت ایران انجام داده است. این شرکت با بهره‌گیری از متخصصان جوان به الگو و برند معتبر جهانی دانش فنی در میان همه صنعت کشور تبدیل شده است.

شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی در شهرستان عسلویه و کنگان از شهرستان‌های استان بوشهر در کنار ساحل خلیج فارس در قالب دو سایت صنعتی مستقر شده است و افزون بر خدمات تولید گــاز، با ورود به حوزه مسئولیت اجتماعی اقدام‌های قابل توجه و مؤثری در بخش فرهنگ، آموزش، سلامت، اشتغال و حمایت از محیط زیست منطقه انجام می‌دهد.

موقعیت پالایشگاه‌های گاز در سایت‌های ۱ و ۲ بوده که در شهرستان‌های عسلویه و کنگان شامل ۲۴ فاز گازی است که فازهای ۱ تا ۱۰ و ۱۵ تا ۲۱ در سایت ۱ (عسلویه) و فازهای ۱۱ تا ۱۴، فاز ۱۹ و فازهای ۲۲ تا  ۲۴ در سایت ۲ (کنگان) قرار دارند.

تولید و صادرات محصولات جانبی پالایشگاه‌های پارس جنوبی افزایش می‌یابد

میدان گازی پارس جنوبی هم واقع در آب‌های سرزمینی ایران و قطر و مشترک بین دو کشور با وسعت ۹۷۰۰ کیلومترمربع و در عمق ۳۰۰۰ متری زیر کف دریا، عظیم‌ترین میدان گازی جهان است که با ساحل بندر عسلویه ۱۰۵ کیلومتر فاصله دارد. گستره بخش ایرانی آن به مساحت ۳۷۰۰ کیلومترمربع و ذخیره آن ۱۴ تریلیون مترمکعب گاز و ۱۷ میلیارد بشکه میعانات گازی معادل ۸ درصد ذخایر گاز جهان و ۵۰ درصد ذخایر گاز کشور است. این میدان از نظر منابع مادی، مهم‌ترین و باارزش‌ترین منبع اقتصادی و ثروت و گنجینه عظیم و بی‌نظیر ملی محسوب می‌شود.

اهداف توسعه‌ای مخزن پارس جنوبی برای ایران پاسخگویی به نیاز روزافزون مصرف گـاز، استفاده از گاز طبیعی به جای نفت و فرآورده‌های آن و افزایش سهم گــاز در سبد انرژی مصرف داخلی به‌منظور صرفه‌جویی در انرژی، صادرات گاز، میعانات گازی و گاز مایع (ال‌پی‌جی)، ارائه میعانات گازی به‌‎عنوان خوراک و منبعی پایدار و ارزان به صنایع پتروشیمی و تحویل اتان موجود در گاز منطقه که حدود ۵.۵ درصد برآورد شده به پتروشیمی برای تولید اتیلن و مشتقات آن است.

تولید و صادرات محصولات جانبی پالایشگاه‌های پارس جنوبی افزایش می‌یابد

احمد باهوش/ سرپرست مجتمع گاز پارس جنوبی

برنامه‌های پیش رو برای افزایش تولید

احمد باهوش، سرپرست مجتمع گاز پارس جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار شانا با بیان اینکه پارسال بیش از ۲۵۳ میلیون بشکه میعانات گازی در این مجموعه تولید و ۱۹۵ میلیارد مترمکعب گاز فرآورش شد، با اشاره به برنامه مجتمع گاز پارس جنوبی برای پایداری تولید و افزایش آن در سال‌های آینده، بیان کرد: اتصال همه‌ پالایشگاه‌های مجتمع به برق پشتیبان، تأمین قطعات یدکی مکانیکی با کیفیت و در زمان مناسب، تأمین کمپرسورهای صادراتی یدکی، تأمین قطعات مربوط به تجهیزات دوار و تأمین به‌موقع مواد شیمیایی مصرفی از مهم‌ترین موارد در پایداری تولید و افزایش آن در سال‌های آینده است.

صادرات محصولات جانبی افزایش می‌یابد

وی درباره نقش شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی برای تأمین نیاز داخل و افزایش صادرات گاز طبیعی به کشورهای همسایه توضیح داد: هم‌اکنون سهم مجتمع گاز پارس جنوبی در تولید گاز مورد نیاز کشور بیش از ۷۵ درصد است و با تولید و صادرات محصولات جانبی مانند پروپان، بوتان، میعانات گازی و گوگرد دانه‌بندی‌شده نقش اصلی و بسیار راهبردی در صادرات این محصولات مهم ایفا می‌کند. با تکمیل تأسیسات مربوط صادرات گاز مایع گرم در سایت ۲ پارس جنوبی و اسکله‌ صادراتی گوگرد در این سایت به همراه تکمیل واحدهای شیرین‌سازی و ذخیره‌سازی گاز مایع در پالایشگاه‌های سایت ۲ پارس جنوبی امکان افزایش تولید و صادرات محصولات جانبی فراهم می‌شود.

تولید و صادرات محصولات جانبی پالایشگاه‌های پارس جنوبی افزایش می‌یابد

سرپرست شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی با تأکید بر بهره‌مندی از ظرفیت شرکت‌ها و سازندگان داخلی و دانش‌بنیان‌ها یادآور شد: حمایت این مجموعه از شرکت‌های دانش‌بنیان و سازندگان قطعات و تجهیزات، مسیر رشد و شکوفایی این شرکت‌ها را هموار کرده و انگیزه سازندگان داخلی را بالا برده و اکنون متخصصان و کارکنان کارگاه مرکزی با ساخت قطعات و تجهیزات نماد این حرکت بزرگ هستند.

استفاده از ۵ هزار کالای داخلی در سال ۱۴۰۰

باهوش ادامه داد: حمایت از تولید کالای ایرانی از راهبردهای مهم و اولویت‌دار مجتمع پارس جنوبی است، به همین دلیل پارسال بیش از ۵ هزار قطعه و تجهیزات داخلی در حوزه‌های برق، ابزار دقیق، مکانیک و اقلام مصرفی و عمومی در پالایشگاه‌های این مجتمع استفاده شد که با توجه به فرآیندهای تعریف‌شده، این راهبرد تداوم خواهد داشت.

به گفته وی، با توجه به سیاست‌های کلی مجتمع گاز پارس جنوبی، از دو سال پیش، بیش از ۴۰۰ قلم کالای دیگر در مرحله ساخت و انجام آزمون‌های میدانی قرار گرفت.

تولید و صادرات محصولات جانبی پالایشگاه‌های پارس جنوبی افزایش می‌یابد

سرپرست شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: در تلاشیم با نگاه فن‌آورانه و دقیق به نیازهای ضروری پالایشگاه‌های این مجتمع و رویکردی مهم بتوانیم زنجیره‌ تأمین را در داخل شکل دهیم و تا حد ممکن نیازهای بسیار مهم و ضروری را برطرف کنیم و امید است سازندگان و شرکت‌های دانش‌بنیان در سایه‌ همکاری و مطالعات دقیق نیازهای مهم مجتمع  گاز پارس جنوبی را در سال‌های پیش رو بررسی کنند و طبق نیازهای حیاتی و ضروری در این مجموعه بزرگ گام بردارند.

باهوش در پایان تصریح کرد: سازندگان قطعات و تجهیزات داخل و شرکت‌های دانش‌بنیان نیز باید با مستقر کردن دفاتر خود در پارس جنوبی روابط مطلوب و سازنده‌ای با شرکت‌های تولیدی مستقر در این منطقه داشته باشند.

کد خبر 459156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =