تولید روزانه ۶۰ میلیون مترمکعب گاز شیرین در پالایشگاه دوم پارس جنوبی

مدیر پالایشگاه دوم مجتمع گاز پارس جنوبی از تولید روزانه ۶۰ میلیون مترمکعب گاز شیرین در این مجموعه بدون سوختن گازهای مشعل خبر داد.

به گزارش شانا، حسین باغبان گفت: پالایشگاه دوم با وجود عمر بالای تأسیسات آن نسبت به دیگر پالایشگاه‌ها، بالاترین مقدار تولید پایدار بین پالایشگاه‌های دو فازی مجتمع را دارد و استاندارد مترمکعب گاز در این مجموعه ۱۰ میلیون بشکه میعانات و ۶۰ هزار تن گوگرد در ۶ ماهه گذشته است.

وی افزود: مفتخریم که بالاترین مقدار تولید پایدار و مطمئن گاز شیرین در میان پالایشگاه‌های دو فازی مجتمع را داریم.

مدیر پالایشگاه دوم مجتمع گاز پارس جنوبی با تأکید بر لزوم حفظ شرایط تولید این پالایشگاه در این سطح و با اشاره به عوامل نگهداشت تولید پایدار اظهار کرد: تجزیه و تحلیل و برنامه‌ریزی دقیق گزارش‌های دریافتی و تعریف اقدام‌های ویژه، مراقبت از آیتم‌های اساسی و انجام به‌موقع تعمیرات پیشگیرانه یا Preventive Maintenance، مدیریت تجهیزات و تلاش شبانه‌روزی با وجود همه کمبودها برای جلوگیری از توقف تولید احتمالی و رسیدن به تولید پایدار تلاش می‌شود.

باغبان با اشاره به مقدار تولید روزانه پالایشگاه گفت: این پالایشگاه به‌طور میانگین روزانه ۶۰ میلیون مترمکعب گاز شیرین و ۵۷ هزار بشکه میعانات گازی تولید می‌کند که با توجه به عوامل گوناگون با مقداری نوسان همراه است.

وی با اشاره به تولید گاز شیرین و میعانات گازی در این پالایشگاه تصریح کرد: در کنار دو محصول تولیدی یادشده، گوگرد نیز از دیگر محصولات تولیدی این پالایشگاه است که روزانه حدود ۳۴۰ تن گوگرد باکیفیت تولید و صادر می‌شود.

مدیر پالایشگاه دوم مجتمع گاز پارس جنوبی ادامه داد: در ۶ ماهه گذشته حدود ۱۰.۲ میلیارد استاندارد مترمکعب گاز و ۱۰ میلیون بشکه میعانات گازی تولید شده است که این مقدار تولید و تزریق گاز شیرین به خط سراسری بر اهمیت و نقش بی‌بدیل این پالایشگاه در تأمین نیاز گازی کشور صحه می‌گذارد و در همین مدت ۶۰ هزار تن گوگرد نیز تولید شده است.

باغبان بر لزوم اعتماد و اعتقاد به ظرفیت و دانش متخصصان بومی کشور در ارتقای کیفیت، کارآمدی و کاهش آلودگی‌های صنعتی تأکید و اظهار کرد: موقع حضور شرکت خارجی در پالایشگاه دوم، در زمان‌های توقف تولید متأسفانه شاهد هدررفت گاز و سوزاندن گازهای مشعل بودیم که ضمن کاهش تولید محصول اصلی یعنی گاز شیرین، شاهد افزایش تولید دود، گازهای گلخانه‌ای و به تبع آن آلودگی‌های محیط زیستی نیز بودیم.

وی گفت: اکنون با تکیه بر توان داخلی و دانش متخصصان بومی و به‌کارگیری تکنیک‌هایی مانند راه‌اندازی ردیف‌های گازی بدون مشعل، استارت‌آپ سریع و با بهره‌گیری از این راهکارها، همچنین همسو با حفظ محیط زیست، شاهد افزایش تولید گاز شیرین و کاهش سوختن گازهای مشعل هستیم تا هم بهره بیشتری از خوراک ورودی برده باشیم و هم نسبت به کاهش آلودگی محیط زیست قدم مثبت و مؤثری برداریم.

مدیر پالایشگاه دوم مجتمع گاز پارس جنوبی بیان کرد: در محاسبات و پیش‌بینی‌های شرکت توتال این صرفه اقتصادی دیده نشده بود و حدود همین اعداد و ارقام در مجموع سوختن گازهای مشعل را در کنار عواقب اقتصادی، محیط زیستی و... از دست می‌دادیم.

باغبان با اشاره به لزوم کاهش پساب‌های صنعتی نیز اظهار کرد: پالایشگاه پروژه‌های تحقیقاتی خوبی را در این باره در دستور کار قرار داده که در مرحله اجرایی و انتخاب پیمانکار قرار دارد و با تکمیل این مراحل، شاهد افزایش‌ کنترل و کیفیت پساب‌های صنعتی که به تبع آن سبب کاهش جدی آلودگی می‌شود، خواهیم بود.

کد خبر 459086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =