زمان‌بندی تفاهم‌نامه با هلدینگ‌ها جدی گرفته شود

رئیس انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی با اشاره به سابقه تلاش بخش خصوصی پتروشیمی برای ورود به بالادست صنعت نفت گفت: تأکید ما این است که زمان‌بندی این تفاهم‌نامه‌ها جدی گرفته شود تا هرچه زودتر به مرحله قرارداد و اجرا برسند.

به گزارش خبرنگار شانا، احمد مهدوی ظهر امروز (یکشنبه، ۲۵ اردیبهشت‌ماه) در آیین امضای پنج تفاهم‌نامه میان هلدینگ‌های پتروشیمی و شرکت ملی نفت ایران ضمن تبریک این رویداد برای صنعت پتروشیمی تصریح کرد: در گذشته هم مراجعه‌هایی با همین هدف به وزارت نفت داشتیم، اما اجازه نمی‌دادند بخش خصوصی وارد بالادستی نفت شود، اما در دولت سیزدهم این کار آغاز شد و در مجلس شورای اسلامی و نشست‌های مشترک این موضوع را مطرح کردیم. 

وی با اشاره به نشست‌های مشترکی که درباره واگذاری میدان‌های نفت و گاز برگزار شده، گفت: رسیدگی به این موضوع از سوی پتروشیمی‌ها اهمیت زیادی دارد، زیرا اجرای این پروژه‌ها می‌تواند خوراک پتروشیمی‌ها را تأمین کند و به ظرفیت واقعی خود برساند، اکنون تعداد زیادی از پتروشیمی‌ها با کمتر از ظرفیت خود فعالیت می‌کنند. 

رئیس انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی با تأکید بر اینکه ما قانع به این مقدار نیستیم و باید پروژه‌های بیشتری میان هلدینگ‌ها و شرکت نفت برقرار شود، گفت: تأکید ما این است که زمان‌بندی این تفاهم‌نامه‌ها جدی گرفته شود تا هرچه زودتر به مرحله قرارداد و اجرا برسند. 

مهدوی تأکید کرد: هلدینگ‌ها هیچ مشکلی از نظر منابع مالی ندارند و باید زمان اجرا و فعال شدن قراردادها را هرچه زودتر مشخص کنیم که تا سه یا چهار سال آینده این پروژه‌ها به مرحله تولید برسند. به این ترتیب هم‌زمان نه تنها پتروشیمی‌ها خوراک مورد نیاز را دارند، بلکه به تراز گاز کشور هم کمک خواهد شد.

وی با اشاره به نقش پتروشیمی‌ها در دور زدن تحریم‌ها گفت: شرکت‌های پتروشیمی با صادرات خوبی که در این سال‌ها داشته‌اند کمک بزرگی به دولت و اقتصاد کشور کرده‌اند، به‌طور مشخص پارسال ۹ درصد تولید پتروشیمی‌ها و ۸ درصد صادراتشان افزایش داشته است و تا ۱۱۰ درصد ارز صادراتی خود را به سامانه نیما واریز کرده‌اند.

ضرورت گره‌گشایی از قراردادهای ۲۸ میدان نفت و گاز

بر اساس این گزارش، در این نشست همچنین محمدجواد شمس، رئیس انجمن شرکت‌های اکتشاف و تولید نیز با اعلام اینکه اکنون ۱۷ شرکت اکتشاف و تولید در این انجمن ثبت شده‌اند، گفت: این مجموعه پنج عضو اصلی و دو عضو علی‌البدل دارد و رسالت اصلی آن همراهی با شرکت ملی نفت و دیگر شرکت‌های اجرایی است تا پروژه‌های مشترک به سرانجام برسند. 

وی با تأکید بر اینکه لازم است درباره زمان‌بندی قرارداد و رسیدن به مرحله اجرا هرچه زودتر تصمیم‌گیری شود، گفت: مجموعه شرکت‌هایی که در ۲۸ قرارداد میدان‌محور دخالت داشته‌اند، هم‌اکنون با مشکلاتی روبه‌رو شده‌اند و برای رفع مشکلاتشان به ما مراجعه کرده‌اند. درخواست ما این است که برای قراردادهای ۲۸ میدان نفت و گاز نیز اقدام‌های راهگشایی انجام شود. 

صادرات سالانه یک میلیارد دلار صادرات فرآورده از سوی ستاد اجرایی فرمان امام (ره)

عارف نوروزی، سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام (ره) هم در این نشست با اشاره به سابقه اجرایی این مجموعه در صنعت نفت گفت: کمتر از یک دهه است که در این عرصه وارد شده‌ایم و اگرچه کوچک‌تر از مجموعه‌های دیگر هستیم، برای اجرای پروژه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های جدید آماده‌ایم. 

وی با اشاره به فعالیت پروژه پالایشگاه جاسک این مجموعه گفت: اکنون سالانه یک میلیارد دلار صادرات فرآورده داریم. 

نوروزی با تأکید بر اینکه منابع لازم برای سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی را در اختیار داریم، افزود: با توجه به اینکه ظرفیت کشور در این حوزه بسیار قابل توجه است، می‌توان با پروژه‌های مشترک این ظرفیت را بیش از پیش شکوفا کرد.

کد خبر 456962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =