گستره ۲ خط لوله فرآورده بندرعباس - رفسنجان تابستان امسال تکمیل می‌شود

مجری طرح گستره دوم خط لوله بندرعباس - سیرجان - رفسنجان گفت: خط لوله مهرآران - رفسنجان، به‌عنوان گستره دوم طرح احداث خط لوله فرآورده بندرعباس - سیرجان - رفسنجان با ۵۹ درصد پیشرفت فیزیکی تا پایان تابستان امسال تکمیل می‌شود.

مرتضی شالباف‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار شانا از تکمیل و پایان عملیات اجرایی این بخش تا ابتدای پاییز امسال خبر داد و افزود: طرح احداث خط لوله ۲۶ اینچ مهرآران به رفسنجان در تکمیل پروژه انتقال فرآورده‌های نفتی پالایشگاه‌های بندرعباس و ستاره خلیج‌فارس به مرکز و شمال کشور، طراحی و اجرا شده است.

وی با اشاره به ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه‌ای این خط لوله ملی تأکید کرد: طول این خط ۲۱۷ کیلومتر است که افزون بر طی کردن مسیر اصلی، با انشعاب یک خط ۸ اینچ به طول ۲۴ کیلومتر و ظرفیت ۳۵ هزار بشکه در روز به پایانه سیرجان امتداد می‌یابد.

پیشرفت ۵۹ درصدی خط لوله مهرآران - رفسنجان

مجری گستره ۲ خط لوله بندرعباس - سیرجان - رفسنجان تصریح کرد: عملیات اجرایی این گستره بر اساس قراردادی ۳۶ ماهه‌ با مشارکت شرکت‌های پیمانکار جهاد نصر کرمان و مهندسین مشاور سی‌سخت، از اسفندماه سال ۹۸ آغاز شده و با ۵۹ درصد پیشرفت کلی، پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان تابستان امسال نهایی شود.

شالباف‌زاده میزان سرمایه‌گذاری این طرح را حدود ۴۴ میلیون و ۹۱۳ هزار یورو و ۱۶۳ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: نظارت عالی و کارگاهی طرح در بخش‌های مکانیک، برق، ابزار دقیق و ساختمان توسط شرکت مهندسین مشاور پارس انجام می‌شود.

وی از جمله ویژگی‌های پروژه خط لوله بندرعباس - رفسنجان را استفاده از ولوهای اتوماتیک LBV در طول خط برشمرد که به محض ایجاد پارگی و نشت احتمالی در خط، جریان عبوری فرآورده را قطع و از آلودگی زیست‌محیطی و بروز خط انفجار جلوگیری می‌کند.

مجری طرح احداث خط لوله مهرآران - رفسنجان گفت: از دیگر مزایای این طرح، پایش لحظه‌ای از راه دور توسط سیستم حفاظت کاتدی از طریق ترانس رکتیفایر و فیبر نوری است که در کنار سیستم نشت‌یاب LDS و انتقال لحظه‌ای اطلاعات به مرکز انتقال نفت مربوطه، امکان شناسایی و ترمیم محل نشت احتمالی فراهم می‌شود.

سهم ۹۰ درصدی ساخت داخل در اجرای خط لوله مهرآران - رفسنجان

شالباف‌زاده با اشاره به تهیه و ساخت ۹۰ درصدی تجهیزات در داخل کشور اظهار کرد: امروزه ساخت لوله‌های استاندارد API نفتی از مرحله تولید تختال و تبدیل آن به ورق تا تولید لوله تماماً در کارخانه‌های داخلی انجام می‌شود، همچنین بیش از ۹۰ درصد اقلام این پروژه از جمله فیبر نوری، تجهیزات حفاظت کاتدی، ترانس‌های رکتیفایر و ولوها با استفاده از توان داخلی تهیه شده است.

به گفته مهندس شالباف‌زاده، این طرح به‌طور متوسط برای ۱۳۷ نفر به‌طور مستقیم و ۵۲ نفر غیرمستقیم در ماه اشتغال ایجاد می‌کند.

وی همچنین درباره چالش‌های اجرای این پروژه گفت: یکی از عوامل کندی عملیات تأمین کالا، انحصار در بخش تولید تختال و ورق در شرکت‌های فولاد مبارکه و اکسین اهواز است که به علت وفور تقاضا در بخش‌های مختلف صنعتی و عمرانی کشور، تحویل سفارش زمان‌بر شده، اما با توجه به ظرفیت‌های موجود در شرکت‌های داخلی دیگر، نظیر فولاد خوزستان امید می‌رود این انحصار شکسته شود و با تحویل به‌موقع لوله، در روند اجرای این نوع پروژه‌ها به سرعت بیشتری دست یابیم.

کد خبر 457442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =