تجربه موفق ایران و آذربایجان در میدان «شاه‌دنیز» / توسعه روابط با همسایگان سیاست دولت سیزدهم است

وزیر نفت سیاست دولت سیزدهم را توسعه روابط با همسایگان بیان کرد و گفت: تجربه مشارکت ایران و آذربایجان در میدان شاه‌دنیز تجربه خوبی است که می‌تواند زمینه‌ساز تعریف کار مشترک در بلوک‌ها و میدان‌های نفت و گاز خزر باشد.

به گزارش شانا، جواد اوجی دیروز (جمعه، ۱۳ خردادماه) در دیدار با پرویز شهبازوف، وزیر انرژی آذربایجان با قدردانی از مهمان‌نوازی و تبریک روز ملی آذربایجان اظهار کرد: آقای  رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران بر توسعه روابط با همسایگان از جمله آذربایجان تأکید زیادی دارد و این از سیاست‌های اصولی دولت سیزدهم است.

وی افزود: توسعه روابط انرژی بین دو کشور زمینه‌ساز توسعه روابط در دیگر حوزه‌ها نیز خواهد بود. از سویی ایران آمادگی افزایش سوآپ گاز بین ترکمنستان و آذربایجان را دارد.

وزیر نفت یادآور شد: تجربه مشارکت دو کشور در میدان شاه‌دنیز تجربه خوبی است که می‌تواند زمینه‌ساز تعریف کار مشترک در بلوک‌ها و میدان‌های نفت و گاز خزر باشد.

در این دیدار درباره ضوابط اجرایی افزایش سوآپ گاز، توسعه یکپارچه بلوک‌ها و میدان‌های مشترک حوزه خزر، تبادلات برق و زمینه‌های مشترک همکاری دو کشور گفت‌وگو و درباره این موارد تفاهم‌نامه‌هایی امضا شد.

اراده جدی ایران و آذربایجان بر گسترش روابط

پرویز شهبازوف، وزیر انرژی آذربایجان هم در این دیدار گفت: مشترکات زیادی ایران و آذربایجان را به هم پیوند می‌دهد. در سازمان‌های بین‌المللی مانند اوپک‌پلاس هم همکاری‌های خوبی بین دو کشور شکل گرفته است.

وی افزود: درست است که وضع جهان بی‌ثبات و متغیر است، اما همان‌طور که قبلاً اوپک‌پلاس عمل کرده، اکنون هم امکان کمک به بازارها وجود دارد.

وزیر انرژی آذربایجان تصریح کرد: رؤسای جمهوری دو کشور برای توسعه روابط اراده جدی دارند و این اراده سبب تسهیل در روابط می‌شود.

شهبازوف تأکید کرد: قرارداد سوآپ گاز ترکمنستان به آذربایجان نیز یک رویداد تاریخی و ارزشمند بود و با حضور رؤسای جمهوری در زمان امضای قرارداد، محکم شد و خوشحالم که ایران برای افزایش مقدار سوآپ آمادگی و زیرساخت لازم را در اختیار دارد.

وزیر نفت چهارشنبه ( ۱۱ خردادماه) برای شرکت در رویدادهای هفته انرژی باکو و مذاکره با مقام‌های حاضر در این رویداد بین‌المللی سه روزه، عازم آذربایجان شد.

این رویدادها یکم تا سوم ژوئن (۱۱ تا ۱۳ خردادماه) با حمایت رسمی وزارت انرژی جمهوری آذربایجان و سوکار برگزار می‌شود. نمایشگاه نفت ‌و گاز کاسپین نخستین نمایشگاهی است که پس از استقلال جمهوری آذربایجان سالانه به‌صورت مداوم برگزار می‌شود و بیش از ۲۵۰ شرکت از سراسر جهان را گردهم خواهد آورد.                                                                                                                       

کد خبر 457739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =