تفاهم‌نامه ۲ برابر شدن سوآپ گاز ترکمنستان به آذربایجان امضا می‌شود

فعال‌سازی دیپلماسی انرژی یکی از محورهای مهم فعالیت‌های وزارت نفت در دولت سیزدهم است، در این راستا تفاهم‌نامه دو برابر شدن سوآپ گاز ترکمنستان به آذربایجان امروز (جمعه، ۱۳ خردادماه) امضا می‌شود.

به گزارش شانا، در چند ماه نخست کار دولت سیزدهم بود که قرارداد سوآپ گاز ترکمنستان به آذربایجان پس از پنج سال وقفه در سفر ریاست جمهوری به ترکمنستان از سوی جواد اوجی، وزیر نفت امضا شد.

بر اساس این قرارداد  ۱.۵ تا ۲ میلیارد مترمکعب گاز ترکمنستان از مسیر ایران به آذربایجان منتقل می‌شود و ایران بخشی از این گاز را به‌عنوان حق ترانزیت یا سوآپ‌فی دریافت می‌کند.

نکته بسیار مهم در این قرارداد، نیاز نداشتن به مبادلات مالی برای اجرای آن است که سبب می‌شود اجرای قرارداد بسیار روان و بدون مشکل انجام شود.

در ادامه دیپلماسی فعال انرژی، وزیر نفت که برای سخنرانی در همایش انرژی باکو و بازدید از نمایشگاه نفت و گاز جمهوری آذربایجان به این کشور سفر کرده است، تفاهم‌نامه دو برابر شدن میزان سوآپ گاز ترکمنستان به آذربایجان را با مقام‌های آذری امضا می‌کند.

بر این اساس، حجم گاز انتقالی از مسیر ایران دو برابر می‌شود. وزیر نفت اعلام کرده که ایران ظرفیت بالا بردن این میزان تا سه یا چهار برابر را به‌راحتی در اختیار دارد.

این تفاهم‌نامه جای پای ایران را در مسیر تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه محکم‌تر می‌کند.

قرارداد سوآپ گاز از یک سو به پایدارتر شدن شبکه گاز شمال شرق ایران کمک زیادی می‌کند و از سوی دیگر، مسیر ایران را در تبدیل به هاب انرژی منطقه هموارتر می‌سازد.

افزون بر این، احیای این قرارداد پس از پنج سال وقفه و دو برابر شدن آن در کمتر از چند ماه، در واقع باز کردن مسیر مسدودشده دیپلماسی انرژی است و امکان انعقاد قراردادهای مشابه با دیگر کشورهای منطقه را فراهم‌تر می‌کند.

کد خبر 457732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =