صرفه‌جویی حدود ۲۱۰ میلیون مترمکعب گاز حاصل بازیابی گازهای مشعل

مدیرعامل شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد از صرفه‌جویی حدود ۲۱۰ میلیون مترمکعب گاز حاصل از بازیابی گازهای مشعل در پنج سال گذشته خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی گاز ایران، یحیی فیضی در این باره گفت: شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد همسو با تحقق ماده ۴۸ قانون برنامه ششم توسعه و برای تحقق اهداف راهبردی خود، در سال‌های اخیر موضوع بازیابی گازهای ارسالی به مشعل را در دستور کار خود قرار داده و تاکنون حدود ۲۱۰ میلیون مترمکعب گاز بازیابی شده‌ است.

وی افزود: با تکمیل دو فاز از این پروژه در سال ۱۳۹۹، گازهای ارسالی به مشعل به بیش از ۲۶ میلیون مترمکعب رسیده بود که این مقدار در سال ۱۴۰۰ با مدیریت بهینه نشتی‌ها و در آستانه فاز سوم این پروژه، به ۱۹ میلیون مترمکعب کاهش یافت.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد با بیان اینکه این مجموعه تاکنون گام‌های مؤثری برای بهره‌وری انرژی و کاهش انتشار آلایندگی‌های محیط زیستی برداشته است، ادامه داد: مقایسه دو سال گذشته نشان می‌دهد گازهای ارسالی به مشعل، ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار استاندارد مترمکعب کاهش یافته است.

فیضی تصریح کرد: پارسال نیز حدود ۴۶ میلیون مترمکعب گازهای ارسالی به مشعل در دیگ‌های بخار به‌عنوان سوخت استفاده و به همین مقدار در مصرف سوخت پاک صرفه‌جویی شد.

وی تأکید کرد: با بهره‌برداری کامل از پروژه‌های بازیابی گازهای ارسالی به مشعل از ابتدای سال ۱۳۹۶ تا پایان فروردین‌ماه امسال، حدود ۲۱۰ میلیون مترمکعب گازهای ارسالی به مشعل بازیابی و به‌عنوان سوخت در دیگ‌های بخار واحد آب و بخار استفاده شده است.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد با تأکید بر اینکه مدیریت بهینه منابع انرژی و حفاظت محیط زیست از راهبردهای این شرکت است، یادآور شد: اجرای این پروژه‌ها تاکنون سبب کاهش انتشار حدود ۳۸۷ هزار تن گاز گلخانه‌ای دی‌اکسید کربن به محیط شده است.

صرفه‌جویی حدود ۲۱۰ میلیون مترمکعب گاز حاصل بازیابی گازهای مشعل

ضرورت تکمیل زنجیره محصولات گوگردی راهبردی با ارزش افزوده بالاتر

احمد زمانی، مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز ایران نیز در بازدید از واحدهای عملیاتی مجتمع پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد، بر ایجاد و تکمیل زنجیره محصولات گوگردی با ارزش افزوده بالاتر با هدف جلوگیری از خام‌فروشی گوگرد تأکید کرد.

وی گفت: این پالایشگاه به لحاظ موقعیت جغرافیایی ظرفیت‌های بالایی در چرخه فرآیندی تولید گاز و محصولات جانبی، ایجاد اشتغال پایدار و تحقق منویات مقام معظم رهبری در بخش‌های اقتصادی دارد که باید از این ظرفیت‌ها به بهترین نحو ممکن استفاده کرد.

مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز ایران با تأکید بر استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت نفت و گاز اظهار کرد: با ظرفیتی که در منطقه عملیاتی خانگیران سرخس وجود دارد، باید برای تبدیل گوگرد به محصولات با ارزش افزوده بالاتر، تکمیل زنجیره محصولات گوگردی و ایجاد بسترهای مناسب برای جلوگیری از خام‌فروشی این محصول ارزشمند در کشور، اقدام‌های بیشتری انجام و بر تولید داخلی محصولات راهبردی و دانش‌محور تأکید شود.

زمانی به تأسیس نخستین مرکز رشد و نوآوری وزارت نفت در شهرستان سرخس اشاره و بیان کرد: با تأسیس این مرکز و حمایت جدی پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد از طرح‌های نو، شاهد استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و جوانان نخبه کشور در این خطه مرزی هستیم که سبب کارآفرینی و اشتغال‌زایی برای جوانان جویای کار شده است.

کد خبر 457985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =