ایران و ترکمنستان در حوزه سوآپ گازی و ترانزیت گام‌های بلندی برداشته‌اند

رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه سفر چند ماه پیش به ترکمنستان توانست بعضی از همکاری‌ها را بین دو کشور فعال‌تر کند، گفت: در حوزه سوآپ گازی و ترانزیت گام‌های خوبی بین ایران و ترکمنستان برداشته شد.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، سیدابراهیم رئیسی امروز (چهارشنبه، ۲۵ خردادماه) در نشست مشترک با سردار بردی‌محمداُف، همتای ترکمنستانی خود در مجموعه تاریخی و فرهنگی سعدآباد گفت: لازم می‌دانم از رئیس‌جمهوری ترکمنستان و هیئت عالی‌رتبه به‌خاطر حضور در جمهوری اسلامی ایران و اجابت دعوت به کشورمان تشکر کنم.

وی افزود: بدون تردید حضور رئیس‌جمهوری و هیئت‌ عالی‌رتبه کشور دوست، برادر و همسایه ترکمنستان می‌تواند نقطه عطفی برای روابط بین دو کشور شود، در این سه دهه روابط خوبی با ترکمنستان داشتیم و سفر چند ماه گذشته من به عشق‌آباد توانست بعضی از همکاری‌ها را بین ایران و ترکمنستان فعال‌تر کند، به‌ویژه در حوزه سوآپ گازی و ترانزیت گام‌های خوبی برداشته شد.

رئیس‌جمهوری به ظرفیت همکاری بین دو کشور در بیش از سه دهه اشاره و تصریح کرد: دو کشور باید در حوزه اقتصادی، تجاری، آب و انرژی بین همکاری‌های را توسعه دهند و قراردادها و تفاهم‌نامه‌ها بین دو کشور امضا شود تا زمینه همکاری‌ ارتقا یابد. روابط ایران با ترکمنستان رابطه همسایگی نیست، بلکه رابطه برادری، تمدنی، فرهنگی، خویشاوندی و بسیار نزدیک و عمیق است.

بردی‌محمداُف نیز در این نشست گفت: در نشست و دیدار دوجانبه با رئیس‌جمهوری ایران درباره موضوع‌های مختلف گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردیم و در زمینه توسعه و گسترش همکاری‌های بازرگانی و اقتصادی و حجم تبادلات مباحثی مطرح شد.

وی افزود: در زمینه همکاری‌ها در حوزه انرژی، حمل‌ونقل بین تهران و عشق آباد گفت‌وگوهایی انجام و مقرر شد تلاش‌های خود را در این زمینه ارائه کنیم، همچنین از رئیس‌جمهوری ایران هم به‌طور رسمی دعوت کردم در اجلاس سران حاشیه خزر که به میزبانی عشق‌آباد برگزار می‌شود، حضور یابد.

رئیس‌جمهوری ترکمنستان اظهار کرد: اکنون مذاکرات بین هیئت‌های اجرایی ترکمنستان و ایران با موفقیت انجام شده و گفت‌وگوها در فضای شفاف و احترام متقابل میان دو کشور انجام می‌شود، از این رو زمینه‌ها و چشم‌انداز روابط دوجانبه نیز بحث و بررسی شد.

کد خبر 458213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =