۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۶
  • کد خبر: 458381
رونمایی از کتاب «تاریخ اوپک» در بغداد

اوپک به مناسبت ۶۰ سالگی این سازمان کتابی تاریخی با عنوان «اوپک ۶۰ ساله و فراتر از آن؛ داستان شجاعت، همکاری و تعهد» را در بغداد رونمایی کرد.

به گزارش شانا به نقل از دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، آیین رونمایی از کتاب «تاریخ اوپک» روز یکشنبه (۲۹ خردادماه) در سالن الشعب در منطقه باب المعثم بغداد، محل تأسیس این سازمان در سپتامبر سال ۱۹۶۰ میلادی و در حاشیه ششمین دوره مجمع بین‌المللی عراق با حضور محمد سانوسی بارکیندو، دبیرکل کنونی اوپک، احسان عبدالجبار اسماعیل، وزیر نفت عراق و مقام‌های ارشد نفتی عراق برگزار شد.

کتاب «تاریخ اوپک» به همت دبیرخانه اوپک به مناسبت بزرگداشت شصتمین سالروز تأسیس این سازمان تهیه شده و هدفش ارائه تاریخچه اوپک، اهداف و دستاوردهای این سازمان در ۶ دهه نخست به خوانندگان است.

این کتاب به دو بخش تقسیم شده است: «تحلیل ۶۰ سال» و «مسائل درهم‌تنیده»، بخش نخست به بررسی کامل تاریخ اوپک از جمله وقایع کلیدی پیش از تأسیس می‌پردازد، در حالی که بخش دوم مسائل مهم برای مأموریت و کار سازمان، مانند گفت‌وگوی بین‌المللی و توسعه پایدار را بررسی می‌کند.

عبدالجبار: عراق زادگاه اوپک است

احسان عبدالجبار اسماعیل، وزیر نفت عراق در این آیین گفت: رونمایی از کتابی ویژه به مناسبت شصتمین سالروز تأسیس این سازمان در عراق افتخاری بزرگ برای مردم این کشور و به‌ویژه شهر بغداد است.

وی با اشاره به تأسیس اوپک در سپتامبر ۱۹۶۰ در بغداد تأکید کرد: اوپک در نتیجه چشم‌انداز اعضای مؤسس آن پا به عرصه ظهور گذاشت.

وزیر نفت عراق ادامه داد: این واقعیت که عراق زادگاه اوپک است، مایه غرور همه مردم این کشور است. ما به نقش خود به‌عنوان یک عضو مؤسس افتخار می‌کنیم.

عبدالجبار تصریح کرد: ما از اینکه دولت عراق حمایت مالی این کتاب را عهده‌دار شده است، خرسندیم و امیدواریم این کتاب مرجعی مفید برای نسل‌های آینده باشد که به‌دنبال آشنایی بهتر با سازمان ما هستند.

وی تأکید کرد: این کتاب نشان‌دهنده دستاوردی منحصربه‌فرد است تحقیقات برای نگارش کتاب بسیار دقیق بوده است و دستاوردهای بسیار اوپک در طول تاریخ را به نمایش می‌گذارد.

بارکیندو: هفت چرخه اصلی بازار را دیده‌ایم

دبیرکل اوپک در این آیین طی سخنان کوتاهی از دستاوردهای پرشمار این سازمان در ۶ دهه گذشته تمجید کرد.

بارکیندو گفت: ما در کنار هم و در قالب یک سازمان راهی طولانی را پیموده‌ایم، شاهد فراز و نشیب‌های زیادی بوده‌ایم، هفت چرخه اصلی بازار را دیده‌ایم، از جمله آخرین مورد در پی شیوع ویروس عالم‌گیر کرونا، ما به‌عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر از بازارهای جهانی نفت خام تکامل یافته‌ایم.

وی با یادآوری اینکه جامعه انرژی و ما شاهد نوشته‌های زیادی درباره اوپک هستیم، تصریح کرد: تأکید بر این نکته ضروری است که از نظر تاریخچه‌ای، این سازمان بسیار بیشتر از یک ضمیمه به تاریخ نفت است.

دبیرکل اوپک ادامه داد: این داستان خانواده‌ای از ملت‌ها، مردم، جمعیت‌ها، احساسات و عواطف کشورهای غنی از فرهنگ و میراث و مبارزه گروهی از کشورهای در حال توسعه برای ادای حق مسلم همه کشورها به‌منظور اعمال حاکمیت دائمی بر منابعشان و استفاده از آنها به نفع توسعه ملی است.

بارکیندو گفت: تاریخچه اوپک بر ناملایماتی که این سازمان با آن روبه‌رو بوده، چالش‌های پشت سر گذاشته، دستاوردها و ارزشی که برای گفت‌وگو و همکاری با دیگر ذی‌نفعان صنعت نفت از جمله تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان قائل است، تأکید دارد.

وی در پایان از همه افرادی که در تدوین و تهیه این کتاب مشارکت داشتند، چه در دبیرخانه اوپک در وین و چه در عراق، تشکر و قدردانی کرد.

دبیرکل اوپک تصریح کرد: ما نمی‌توانستیم بدون کمک عراق این کار را انجام دهیم. تعهد سخاوتمندانه این کشور به این پروژه، حمایت شما از جشن سالروز تأسیس و حمایت مستمر شما از اوپک، مستحق تشویق است.

بارکیندو تأکید کرد: بقای ۶۰ ساله به خودی خود دستاوردی بزرگ برای چنین سازمانی است، به‌ویژه برای سازمانی که نماینده یکی از بی‌ثبات‌ترین کالاها یعنی نفت است.

در آیین رونمایی این کتاب دبیرکل اوپک و وزیر نفت عراق هر دو نسخه‌ای از کتاب را امضا کردند؛ اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری مختلف از جمله موسیقی سنتی کشورهای عضو اوپک از دیگر بخش‌های این آیین بود.

اوپک طی ۱۰ تا ۱۴ سپتامبر سال ۱۹۶۰ در عراق طی نخستین نشست اوپک که از آن به‌عنوان «نشست بغداد» یاد می‌شود با حضور نمایندگانی از اعضای مؤسس از جمله ایران، عراق، کویت، عربستان سعودی و ونزوئلا به‌طور گسترده تأسیس شد.

اوپک اکنون ۱۳ عضو دارد.

کد خبر 458381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =