۲۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۳
  • کد خبر: 474175
جشن ۶۰ سالگی تأسیس اوپک در عراق برگزار شد

جشن‌ ۶۰ سالگی تأسیس اوپک در بغداد با حضور نخست‌وزیر عراق، دبیرکل این سازمان، وزیران و نمایندگان چند کشور عضو این سازمان برگزار شد.

به گزارش شانا، آیین بزرگداشت شصتمین سالروز تأسیس سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) امروز (جمعه، ۲۶ خردادماه) با حضور محمدشیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، هیثم الغیص، دبیرکل اوپک و رؤسای هیئت‌های پنج عضو مؤسس ان سازمان در سالن الشعب واقع در کشور عراق برگزار شد.

حیان عبدالغنی، وزیر نفت عراق، عبدالعزیز بن‌سلمان، وزیر انرژی عربستان، مناف الهاجری، وزیر نفت کویت و نمایندگان ایران و ونزوئلا در هیئت عامل اوپک در این آیین سخنرانی کردند.

امیرحسین زمانی‌نیا، نماینده ایران در هیئت عامل اوپک به نیابت از طرف جواد اوجی، وزیر نفت، ضمن برشمردن موفقیت‌های اوپک طی ۶۳ سال گذشته، آینده نفت را برای توسعه متوازن کشورها، مبارزه با فقر انرژی، توسعه و صنعتی شدن آفریقا روشن توصیف و ابراز امیدواری کرد که نسل آینده در سال ۲۰۶۰ میلادی، ۱۰۰ سالگی تأسیس این سازمان را در حالی جشن بگیرند که صنعت نفت با استفاده از فناوری، پاکیزه و دوستدار طبیعت باشد.

وی افزود: امیدوارم صنعت نفت در آینده با فقر انرژی مبارزه کرده، توسعه آفریقا را تسهیل کرده و به رادیکال‌ها و واقع‌گراهای محیط زیست ثابت کرده باشد که گذار انرژی باید متنوع، منصفانه و دربرگیرنده همه کشورها باشد.

نماینده ایران در هیئت عامل اوپک به تحریم‌های غیرقانونی و ناعادلانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران اشاره و تأکید کرد: ملت ایران با تاریخ تمدن بیش از ۷ هزار ساله در این مسیر پیروز خواهد بود.

اوپک طی ۱۰ تا ۱۴ سپتامبر سال ۱۹۶۰ میلادی در عراق طی نخستین نشست اوپک که از آن به‌عنوان «نشست بغداد» یاد می‌شود با حضور نمایندگانی از اعضای مؤسس از جمله ایران، عراق، کویت، عربستان سعودی و ونزوئلا به‌طور گسترده تأسیس شد.

سالن الشعب محل برگزاری این آیین در باب المعادم بغداد، محل تأسیس و برگزاری نخستین نشست اوپک در سال ۱۹۶۰ میلادی بوده است.

اوپک یکی از سازمان‌های فراملی در جهان است که اعضای آن با اتکا به اقتصاد نفتی و تولید نفت خود به‌دنبال نقش آفرینی موثر و سودمند در بازارهای جهانی هستند؛ سازمانی که در دهه‌های اخیر با فراز و نشیب‌های فراوانی همراه بوده و مشکلات عدیده‌ای برای رسیدن به همگرایی و وحدت رویه دارد.

اوپک اکنون ۱۳ عضو دارد که شامل کشورهای الجزایر، ایران، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، آنگولا، ونزوئلا، کنگو، گینه استوایی و گابن است.

 دبیرخانه دائمی اوپک از بدو تأسیس در سال ۱۳۳۹ شمسی در شهر ژنو سوئیس بود و در سال ۱۳۴۴ شمسی به شهر وین در اتریش انتقال یافت.

کد خبر 474175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =