رقابت جدی ایران، روسیه و ونزوئلا با برزیل و غرب آفریقا در بازار واردات نفت چین

صادرات نفت روسیه به چین در ماه مه نسبت به مدت مشابه پارسال (مه ۲۰۲۱)، ۵۵ درصد افزایش یافت و با کنار زدن عربستان سعودی، بزرگ‌ترین صادرکننده به چین شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اداره کل گمرک چین اعلام کرد واردات نفت از روسیه شامل واردات از طریق خط لوله سیبری شرقی اقیانوس آرام و واردات دریابرد از بنادر اروپایی و خاور دور روسیه، مجموعاً به حدود ۸.۴۲ میلیون تن رسید. این رقم معادل ۱.۹۸ میلیون بشکه در روز نفت بود و حدود یک‌چهارم در مقایسه با ۱.۵۹ میلیون بشکه در روز در آوریل رشد داشت.

شرکت‌های دولتی چین از جمله غول نفتی سینوپک و ژنهوآ اویل، تحت تأثیر تخفیف‌های چشمگیری که مسکو پس از تحریم خودخواسته مشتریان غربی در واکنش به جنگ در اوکراین عرضه کرد، خرید نفت روسیه را افزایش داده‌اند.

عربستان سعودی دومین صادرکننده بزرگ نفت به چین شناخته شد و حجم صادراتش در ماه مه ۹ درصد بر مبنای سالانه رشد کرد و به ۷.۸۲ میلیون تن معادل ۱.۸۴ میلیون بشکه در روز رسید که کمتر از ۲.۱۷ میلیون بشکه در روز در آوریل بود.

روسیه پس از ۱۹ ماه، به جایگاه بزرگ‌ترین صادرکننده نفت به چین برگشت.

آمار گمرکی چین همچنین نشان داد با وجود تحریم‌های آمریکا علیه ایران، چین به خرید نفت ایران ادامه داده است که معادل ۷ درصد از کل واردات نفت به چین را تشکیل می‌دهد.

مجموع واردات نفت به چین در ماه مه، حدود ۱۲ درصد در مقایسه با مدت مشابه پارسال رشد کرد و به ۱۰.۸ میلیون بشکه در روز رسید.

واردات نفت چین از ونزوئلا صفر اعلام شد. شرکت‌های نفتی دولتی از اواخر سال ۲۰۱۹ به دلیل واهمه از نقض تحریم‌های ثانویه آمریکا، از خرید نفت این کشور آمریکای جنوبی خودداری کرده‌اند.

واردات نفت از مالزی که در دو سال گذشته نقطه انتقال نفت از ایران و ونزوئلا بوده است، به ۲.۲ میلیون تن بالغ شد که تغییری در مقایسه با آوریل نداشت، اما بیش از دو برابر نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش نشان داد.

بر اساس گزارش رویترز، واردات نفت از برزیل و آفریقای غربی که با رقابت ارزان‌تر نفت ایران و روسیه روبه‌رو شده است، ۱۹ درصد در مقایسه با ماه مه سال ۲۰۲۱ کاهش یافت و به ۲.۲ میلیون تن رسید.

کد خبر 458403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =