بهره‌برداری از واحد تغلیظ گاز اسیدی در پالایشگاه شهید هاشمی‌نژاد

واحد تغلیظ گاز اسیدی در شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد با ۱۴۵۰ میلیارد ریال صرفه‌جویی و درآمد سالانه طراحی، اجرا و راه‌اندازی شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی گاز ایران، یحیی فیضی، مدیرعامل شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد در این باره گفت: این واحد با همت و تلاش متخصصان پالایشگاه و کمک مشاوران داخلی (به یاد زنده‌یاد مرحوم مهندس محجوبی) طراحی و در واحد شماره پنج تصفیه گاز نصب شده است.

وی در تشریح کارکرد واحد تغلیظ افزود: با عملیاتی‌ شدن این پروژه، گاز دی‌اکسید کربن پیش از ورود به واحد بازیافت گوگرد جداسازی شده و غلظت گاز هیدروژن سولفوره افزایش می‌یابد.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد تصریح کرد: با تلاش همکاران مهندسی و عملیات، گاز اسیدی به این واحد وارد و ضمن برقراری جریان آمین و گاز اسیدی، آزمون‌های عملیاتی برای تعیین نقطه بهینه عملکرد آغاز شد.

فیضی همچنین با اشاره به اینکه عملیات اجرایی این پروژه از سال ۱۳۹۸ آغاز شده است، بیان کرد: پروژه در مدت زمان سه سال تکمیل و عملیاتی شد.

وی در ادامه به دستاوردهای این پروژه اشاره و اظهار کرد: افزایش ۱۱ هزار تن تولید گوگرد در سال، کاهش انتشار دی‌اکسید گوگرد تا ۲۲ هزار تن در سال، کاهش مصرف کاتالیست به مقدار ۱۱۰ تن در سال و کاهش مصرف سوخت تا ۱۴ میلیون مترمکعب در سال از مزایای این پروژه است.

مدیرعامل پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد تأکید کرد: صرفه‌جویی و درآمد سالانه ناشی از این طرح حدود ۱۴۵۰ میلیارد ریال در سال برآورد می‌شود و از مزایای آینده این پروژه امکان فروش گاز دی‌اکسید کربن بازیافت‌شده تا ۲۰۰ هزار تن در سال به شرکت‌های متقاضی برای تبدیل به فرآورده‌های با ارزش افزوده بالاتر مانند یخ خشک، جوش شیرین و... است.

فیضی یادآور شد: تنها با در نظر گرفتن قیمت کنونی گوگرد، دوره بازگشت سرمایه این پروژه کمتر از یک سال خواهد بود.

کد خبر 458547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =