پایان خام‌فروشی با اجرای طرح توسعه پتروشیمی اروند

مدیرعامل پتروشیمی اروند با اعلام جزئیات طرح توسعه این شرکت به‌عنوان طرحی برای پایان خام‌فروشی، توسعه‌ صنایع پایین دستی، اشتغال‌آفرینی و افزایش تاب‌آوری پتروشیمی اروند یاد کرد و گفت: با اجرای این طرح که یک کارخانه بزرگ پی‌وی‌سی خواهد بود، اجرای پروژه بسته‌بندی FFS، اجرای خط لوله سوم آب‌نمک و مشارکت در مگاپروژه‌ الماس ماهشهر را خواهیم داشت.

به گزارش شانا به نقل از شرکت پتروشیمی اروند، محمدرضا کریمی عصر روز یکشنبه (۱۲ تیرماه) در مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پتروشیمی اروند با قرائت پیامی به نمایندگی از اعضای هیئت مدیره، تأمین مواد اولیه شرکت‌های پایین‌دستی و صنایع پیرامونی را یکی از مأموریت‌های شرکت پتروشیمی‌ اروند دانست که سبب پویایی و شکوفایی اقتصاد کشور شده است.

وی همچنین حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، تقویت خودکفایی و جاری‌سازی منشور حاکمیتی گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس را از دیگر مأموریت‌های تعریف‌شده مجموعه پتروشیمی اروند دانست که می‌تواند به موفقیت و رضایتمندی روزافزون سهامداران و ذی‌نفعان مجموعه منجر شود.

مدیرعامل پتروشیمی اروند در ادامه نشست با ارائه نقشه راهبردی شرکت و برنامه توسعه شرکت تا افق ۱۴۰۵، آینده روشن‌تری را برای این شرکت و سهامداران ترسیم کرد و نقش شرکت پتروشیمی اروند در صنعت پتروشیمی کشور را بی‌مانند دانست.

بر اساس ارائه گزارش کریمی از عملکرد یک ساله شرکت پتروشیمی اروند، این شرکت در سال ۱۴۰۰، ۶ درصد بیشتر از برنامه مصوب سالانه، محصولات ارزشمند خود را تولید و روانه بازار کرده که به توسعه صنایع پایین‌دستی و افزایش ارزآوری برای کشور منجر شده است.

همچنین بر اساس گزارش ارائه‌شده سالانه از سوی مدیرعامل پتروشیمی اروند، در سال ۱۴۰۰، یکی از بزرگ‌ترین تعمیرات اساسی تاریخ این شرکت اجرایی شده که نتیجه آن افزایش تولید و در نتیجه سودآوری بیشتر شرکت در سال ۱۴۰۱ خواهد شد.

کریمی، روند عرضه محصولات مجتمع پتروشیمی اروند در بازار داخل و صادراتی را افزایشی دانست و گفت: حجم فروش محصولات شرکت از ۸۶۷ هزار تن در سال ۱۳۹۶ به بیش از یک میلیون تن در سال ۱۴۰۰ رسیده که به افزایش فروش خالص پتروشیمی اروند از ۱۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال در سال ۹۶ به بیش از ۱۵۷ هزار میلیارد ریال در سال ۱۴۰۰ منجر شده است.

بر اساس اعلام مدیرعامل شرکت پتروشیمی اروند، سود ناخالص «اروند» از ۵‌ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۶ به بیش از ۸۶ هزار میلیارد ریال در سال ۱۴۰۰ افزایش یافته و در سال ۱۴۰۰ سود خالص پس از کسر مالیات به بیش از ۶۷ هزار میلیارد ریال رسیده که در تاریخ فعالیت این شرکت بی‌مانند بوده است.

وی در ادامه ارائه گزارش سالانه شرکت، کنترل هزینه‌ها و موفقیت در افزایش فروش را از دلایل بالاتر بودن میانگین نسبت سود ناخالص و خالص شرکت پتروشیمی اروند نسبت به میانگین صنعت پتروشیمی کشور دانست و گفت: بازدهی فروش نیز در پتروشیمی اروند نسبت به میانگین صنعت پتروشیمی کشور بالاتر است.

به گفته کریمی، این شرکت در سال ۱۴۰۰ از واردکننده ‌محصول EDC به یکی از صادرکنندگان اصلی این محصول به بازارهای جهانی تبدیل شده که افزون بر نیاز خود، به عنوان مادر پتروشیمی‌های غدیر و بندرامام وظیفه‌ تأمین خوراک شرکت‌های پیرامونی را برعهده دارد.

پرداخت و تسویه مطالبات و تسهیلات دریافتی شرکت پتروشیمی اروند از بانک‌ها، نوسازی الکترولایزرها، نصب مبدل ۲۲۰۰۱، راه‌اندازی دکانتر سانتریفیوژ، رفع گرفتگی مبدل‌های کمپرسور واحد پی‌وی‌سی و تعمیرات اساسی مجتمع پتروشیمی اروند نیز از دیگر اقدام‌های ارزشمند این شرکت در سال ۱۴۰۰ اعلام شد که همگی آنان با بهره‌گیری از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی به سرانجام رسیده و بیش از ۳.۷ میلیون یورو صرفه اقتصادی برای شرکت داشته است.

وی با اعلام جزئیات طرح توسعه این شرکت که آماده‌ تصویب در هیئت مدیره‌ گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس است به‌عنوان طرحی برای پایان خام‌فروشی، توسعه‌ صنایع پایین‌دستی، اشتغال‌آفرینی و افزایش تاب‌آوری شرکت پتروشیمی اروند یاد کرد و گفت: با اجرای این طرح که یک کارخانه بزرگ پی‌وی‌سی خواهد بود، اجرای پروژه بسته‌بندی FFS، اجرای خط لوله سوم آب‌نمک و مشارکت در مگاپروژه‌ الماس ماهشهر را خواهیم داشت که می‌تواند تضمین‌کننده‌ ارزش و نقش شرکت پتروشیمی اروند در صنعت کشور باشد.

در پایان مجمع عمومی عادی سالانه پتروشیمی اروند، حدود ۱۰۰‌ درصد سود سهام تقسیم و به ازای هر سهم ۵.۵۰۰ ریال تعیین شد.

کد خبر 458969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =