افت یک میلیارد دلاری درآمدهای نفتی نیجریه به‌دلیل سرقت نفت‌ خام

رئیس کمیسیون تنظیم صنعت بالادستی نفت نیجریه از کاهش یک میلیارد دلاری درآمد نفتی این کشور در سه ماه نخست سال جاری میلادی به‌دلیل سرقت نفت‌ خام خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بنگا کومولافه ضمن هشدار درباره تهدید اقتصاد این کشور به‌دلیل سرقت نفت‌خام، اعلام کرد سرقت نفت درآمد بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت آفریقا را در سه ماه نخست امسال یک میلیارد دلار کاهش داده است.

نیجریه سالانه میلیون‌ها بشکه نفت‌خام خود را به‌دلیل سرقت و خرابکاری از جمله برداشت نفت‌ خام از خطوط لوله متعلق به شرکت‌های بزرگ نفتی از دست می‌دهد. این نشان می‌دهد چگونه امنیت کم سبب تحمیل خسارت مالی هنگفت به این کشور می‌شود.

به گفته کومولافه، از ۱۴۱ میلیون بشکه نفت تولیدشده در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۲، تنها حدود ۱۳۲ میلیون بشکه نفت در پایانه‌های صادراتی دریافت شده است.

وی افزود: این نشان می‌دهد که بیش از ۹ میلیون بشکه نفت‌خام سرقت شده و این به‌معنای از دست رفتن حدود یک میلیارد دلار از درآمد دولت تنها در سه ماه است.

در صورت جلوگیری نکردن از سرقت، این روند تهدیدی برای بخش نفت و گاز و در نتیجه اقتصاد نیجریه خواهد بود.

کومولافه گفت: سرقت نفت‌ خام در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ میلادی به‌طور میانگین ۱۰۳ هزار بشکه در روز بود که این رقم در مدت مشابه سال ۲۰۲۲ به ۱۰۸ هزار بشکه افزایش یافته است.

سرقت نفت‌خام سبب اعلام حالت فوق‌العاده در پایانه نفت و گاز بونی، همچنین خط لوله انتقال نفت‌خام از منطقه نفت‌خیز دلتای نیجریه به کشتی‌های صادراتی شده و در نتیجه محیطی نامساعد و بی‌انگیزگی برای سرمایه‌گذاران ایجاد کرده است.

محمد بوهاری، رئیس‌جمهوری نیجریه، وعده داده است که از سرقت نفت جلوگیری کند و دادگاه‌هایی اختصاصی برای مبارزه با این مشکل ایجاد کرده است، اما سرقت نفت همچنان ادامه دارد.

تیمیپره سیلوا، وزیر نفت نیجریه، هفته گذشته پیش‌بینی کرد که امنیت در این بخش بهبود می‌یابد و نیجریه می‌تواند تا پایان ماه اوت سهمیه تولید اوپک خود را محقق سازد.

کد خبر 458973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =