برنامه راهبردی دانشگاه صنعت نفت در مسیر تصویب نهایی قرار گرفت

نخستین برنامه راهبردی پنج‌ساله دانشگاه صنعت نفت با اتکای محوری بر تکالیف و مأموریت‌های قانونی مندرج در اسناد بالادستی کشور تهیه و تدوین شده است و در کارگروه مشترک با وزارت نفت در مسیر تصویب نهایی قرار دارد.

به گزارش شانا به نقل از دانشگاه صنعت نفت، این دانشگاه با قدمتی ۸۳ ساله، قدیمی‌ترین مؤسسه آموزش عالی کشور در حوزه نفت است. این دانشگاه سرمایه‌ای گران‌قدر و بی‌بدیل در صنعت نفت کشور بوده که در تمامی ادوار تاریخ نفت، نظیر ملی شدن صنعت نفت و جایگزین کردن کارشناسان و متخصصان ایرانی به‌ جای نیروهای خارجی شاغل در این صنعت و تقویت کادر کارشناسی و مدیریتی صنعت نفت در دوران پس از انقلاب اسلامی، نقش خود را به‌خوبی ایفا کرده است. اینک، این دانشگاه، پس از گذشت هشت سال دوران سخت و دشوار مقاومت در مقابل بی‌توجهی‌ها و بی‌مهری‌های وزارت نفت در دولت‌های یازدهم و دوازدهم که می‌رفت موجودیتش را به خطر بیندازد، دوباره به لطف خدای متعال و پشتیبانی‌های جواد اوجی، وزیر نفت، در مسیر روزهای اوج و تعالی خود در آموزش عالی کشور قرار گرفته است.

با وجود این، این دانشگاه به‌منظور دستیابی به جایگاه یک دانشگاه صنعتی ممتاز در تراز جمهوری اسلامی و پاسخگو بودن به نیازهای فنی و تخصصی به‌روز در صنعت نفت، مبادرت به اتخاذ رویکردی برنامه‌محور برای تدوین نقشه راه مطلوب خود کرده است. این کار مستلزم شناسایی و درکی دقیق از تمامی چالش‌ها، مشکلات و مسائلی است که عملکرد دانشگاه را در ادوار مختلف زمانی تحت تأثیر قرار داده است تا با استفاده بهینه از فرصت‌های موجود، امکان مواجه شدن با تهدیدهای درونی و محیطی دانشگاه و تحقق برنامه تحول در دانشگاه را محقق کند. با این مبانی استدلالی، نخستین برنامه راهبردی پنج‌ساله دانشگاه صنعت نفت (۱۴۰۵-۱۴۰۱) با اتکای محوری بر تکالیف و مأموریت‌های قانونی مندرج در اسناد بالادستی کشور تهیه و تدوین شده است که در کارگروه مشترک با وزارت نفت در مسیر تصویب نهایی قرار دارد.

این برنامه راهبردی با در نظر گرفتن تمامی نقاط قوت و ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها و با تحلیل حقایق و واقعیت‌های میدانی از دیدگاه ذی‌نفعان و مجموعه اسناد بالادستی دانشگاه از جمله سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور، سیاست‌های کلی نظام، نقشه جامع علمی کشور، سند تحول راهبردی علم و فناوری، برنامه ششم توسعه کشور، ضوابط ملی آمایش سرزمین و برنامه‌ها، اهداف، سیاست‌ها و اولویت‌های توسعه دانشگاه تهیه و تدوین شده است.

این برنامه‌ پنج‌ساله دارای ۱۹ هدف کلان، ۶۵ هدف عملیاتی و تعداد زیادی راهبرد برای هر هدف کلان در تمامی حوزه‌ها است. برای تعیین برنامه‌های عملیاتی، شاخص‌های مرتبط با هر هدف عملیاتی به تفکیک هریک از حوزه‌های دانشگاه برای بازه زمانی پنج سال آینده (۱۴۰۵-۱۴۰۱) تعیین شده است، سپس برای دستیابی به این اهداف، برنامه‌های عملیاتی بر مبنای اطلاعات این شاخص‌ها برای نخستین سال برنامه در دانشگاه استخراج شده است.

از آنجا که شالوده اصلی این برنامه تحول، توسعه و به‌کارگیری تمامی ظرفیت‌های دانشگاه، نظیر مراکز رشد و تحقیقات خود، در پاسخگویی به نیازهای متغیر شرکت‌های وابسته به وزارت نفت در حوزه‌های مختلف دانش‌بنیان و فناوری‌های روز بر مبنای تکلیف اساسنامه دانشگاه است، از تمامی مدیران عامل شرکت‌های وابسته به وزارت نفت استدعا داریم ما را در انجام این تکلیف با ارائه نظرها و پیشنهادهای خود یاری دهند.

بدیهی است که دانشگاه آمادگی کامل دارد تا به‌منظور تبادل‌نظر و اشتراک مساعی با مسئولان و نمایندگان هریک از شرکت‌های وابسته به وزارت نفت، نشست‌های حضوری هماهنگ کند تا با درک دغدغه‌ها و ملاحظات خاص شرکت‌ها، نسبت به اتخاذ متناسب راهکارها اقدام کند.

کد خبر 459030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =