مشارکت فعال مناطق نفت‌خیز جنوب در  تأمین خوراک پتروشیمی‌ها

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: این شرکت به‌طور کامل آمادگی دارد با اجرای طرح توسعه ۱۶ مخزن خامی، بخشی از مشکل تأمین خوراک پتروشیمی‌ها را برای سال‌های متمادی برطرف کند.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، علیرضا دانشی، روز سه‌شنبه، (۱۴ تیرماه) در نشست هم‌اندیشی با عبدالعلی علی‌عسگری، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس که به میزبانی مناطق نفت‌خیز جنوب برگزار شد، با بیان این مطلب گفت: توسعه ۱۶ مخزن خامی مناطق نفت‌خیز جنوب با استفاده از تجارب گذشته، با برآورد اولیه تولید روزانه، حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار فوت‌مکعب، بخشی از مشکل تأمین خوراک پتروشیمی‌ها را برای سال‌های متمادی برطرف می‌کند.

وی افزود: با اجرای این طرح و احداث و راه‌اندازی پنج یا ۶ واحد NGL، روزانه حدود ۱۲۰۰ میلیون فوت مکعب گاز خشک، ۲۰۰ هزار میعانات و سیتوپلاس تولید خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه پروژه‌های محیط زیستی در این شرکت با هدف تکمیل زنجیره ارزش اجرا می‌شوند، اظهار کرد: بیش از ۸۰ درصد گازهای همراه جمع‌آوری شده است و تلاش ما اکنون برای جمع‌آوری گازهای مشعل باقی مانده است تا افزون بر صرفه اقتصادی، شاهد صنعت نفت پاکی در آینده باشیم.

دانشی یادآور شد: در سال‌های اخیر شیوه و روش کارها به‌صورت جزیره‌ای انجام می‌شد، اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم با انسجام در امور، این موضوع در حال شکسته‌ شدن است.

وی با بیان اینکه مناطق نفت‌خیز جنوب از ۹ پالایشگاه کشور، خوراک هفت پالایشگاه را تأمین می‌کند، اظهار کرد: هم‌اکنون بیش از ۷۰ درصد تأسیسات و قطعات مورد نیاز صنعت نفت، به‌دست متخصصان توانمند داخلی، بومی‌سازی شده است که این موضوع افتخاری بزرگ برای کشور به‌شمار می‌آید.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب یادآور شد: در این شرایط سخت تحریم که دشمن اقتصاد کشور را هدف قرار داده است، می‌توانیم با انجام کارهای بزرگ، افزون بر برون‌رفت از مشکلات موجود، به‌منظور شکوفایی بیش از پیش اقتصاد کشور گام برداریم.

دانشی با اشاره به خدمات این شرکت در حادثه متروپل آبادان گفت: پس از وقوع این حادثه اسف‌بار، امکانات و تجهیزات مناطق نفت‌خیز جنوب و پالایشگاه آبادان در زمینه خدمات‌رسانی به هموطنان عزیز به‌کار گرفته شد.

وی با بیان اینکه با ویژگی‌هایی که صنعت نفت دارد، تحریم و نبود سرمایه نباید مانعی برای انجام پروژه‌ها باشد، تصریح کرد: زمان‌بندی پروژه‌ها امری مهم و ضروری است و اگر پروژه‌ای را تعریف کردیم، باید در زمان و موعد مقرر آن را به سرانجام برسانیم.

عبدالعلی علی‌عسگری، مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس (هلدینگ خلیج فارس) نیز در این نشست تأمین خوراک پتروشیمی‌ها را دغدغه‌ای جدی برشمرد و اظهار امیدواری کرد که با اجرای طرح ۱۶ مخزن خامی مناطق نفت‌خیز جنوب، این مشکل در آینده‌ای نزدیک برطرف شود.

وی همچنین از همکاری و مساعدت مناطق نفت‌خیز جنوب با شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج‌فارس در زمینه جمع‌آوری گازهای مشعل قدردانی کرد و گفت: امیدواریم با همکاری دوسویه و سرمایه‌گذاری در زمینه تحقیقات، برای خدمات‌رسانی به مردم گام برداریم.

در پایان این نشست مقرر شد با برگزاری نشست‌های پرشمار طی یک ماه آینده میان مدیران و کارشناسان مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت ملی صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، زمینه اجرای مطلوب طرح ۱۶ مخزن خامی فراهم شود.

کد خبر 459110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =