تفاهم‌نامه توسعه یکپارچه میدان مشترک نفتی آزادگان امضا شد

تفاهم‌نامه توسعه میدان مشترک نفتی آزادگان با حضور رئیس‌جمهوری، میان شرکت ملی نفت ایران و بانک‌های خصوصی و دولتی و شرکت‌های اکتشاف و تولید داخلی امضا شد.

به گزارش خبرنگار شانا، تفاهم‌نامه توسعه میدان مشترک نفتی آزادگان بعدازظهر سه‌شنبه (۱۴ تیرماه) با حضور سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهوری، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهوری و جواد اوجی وزیر نفت، میان شرکت ملی نفت ایران با ۶ بانک ایرانی و ۶ شرکت اکتشاف و تولید داخلی امضا شد.

براساس این تفاهم‌نامه سرمایه مورد نیاز برای توسعه این میدان قرار است از سوی بانک‌های ملی ایران، ملت، تجارت، پارسیان، پاسارگاد و شهر و شرکت‌های قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص)، توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا، توسعه نفت و گاز مپنا، هلدینگ انرژی گستر سینا، پتروپارس و مهندسی و صنایع نفت (اویک) تأمین شود.

مقرر شده است این شرکت‌ها و بانک‌ها پس از امضای تفاهم‌نامه نسبت به‌ تشکیل و تأسیس یک شرکت واحد با عنوان شرکت اکتشاف و تولید آزادگان اقدام کنند که مجموع شرکت‌ها و بانک‌های ذکرشده به‌عنوان سهامدار شرکت اصلی ثبت می‌شوند و ۶ بانک داخلی ۸۰ درصد و ۶ شرکت اکتشاف و تولید ۲۰ درصد آورده این پروژه را تأمین خواهند کرد.

با تأسیس شرکت اکتشاف و تولید آزادگان در عمل کار توسعه این میدان آغاز می‌شود و برای اجرای سریع و بدون معطلی این پروژه دولت مجوزها و اختیارهای لازم را به وزارت نفت اعطا کرده است.

توسعه این میدان در طول هفت سال اجرا می‌شود و شرکت اکتشاف و تولید آزادگان برای این منظور باید ۷ میلیارد دلار سرمایه مورد نیاز را تأمین کند که با توجه به الگوی جدید قراردادهای نفتی این قرارداد و تولیدی شدن آن از سال دوم که منجر به بازپرداخت سرمایه از سوی کارفرما متناسب با میزان توسعه و تولید می‌شود، شرکت‌ها نیازی به تأمین کل ۷ میلیارد دلار در ابتدای پروژه ندارند و در صورت پیشرفت موفق طرح تا سال دوم می‌توانند از محل بازپرداخت پروژه تا سال هفتم برای تأمین مالی باقی پروژه اقدام کنند.

با توسعه جامع این میدان‌، بر اساس مطالعات انجام‌شده از سوی شرکت‌های مختلف داخلی و خارجی، پیش‌بینی می‌شود تولید از این میدان به حدود ۵۷۰ هزار بشکه در روز برسد.

میدان نفتی آزادگان در منطقه دشت آبادان، در حدود ۸۰ کیلومتری غرب و جنوب غرب اهواز و در امتداد مرز ایران و عراق در مساحتی حدود ۱۵۰۰ کیلومتر مربع قرار دارد. این میدان بزرگ‌ترین میدان نفتی مشترک ایران به‌شمار می‌رود. از طرفی این میدان را دهمین میدان بزرگ نفتی جهان برمی‌شمارند. این میدان مهم‌ترین مخزن جوان (گرین‌فیلد) و کمتر توسعه‌یافته کشور است که ظرفیت بالایی برای افزایش تولید نفت کشور در خود دارد. ایران و عراق به‌طور مشترک از این میدان بهره‌برداری می‌کنند؛ عراق این میدان را با نام مجنون می‌شناسد.

آن‌طور که ارزیابی‌ شرکت‌های مختلف نشان می‌دهد، این میدان حدود ۳۲ میلیارد بشکه نفت درجا دارد که در چهار مخزن سروک، کژدمی، گدوان و فهلیان جای گرفته است. پیش‌تر توسعه بخش ایران این میدان در قالب دو میدان مجزای آزادگان شمالی و جنوبی دنبال می‌شد که از توسعه آن تاکنون روزانه حدود ۱۹۰ هزار بشکه حاصل می‌شود.

کد خبر 459374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =