ایجاد جذابیت بیشتر برای حضور بانک‌های داخلی در میدان‌های نفت و گاز

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه متأسفانه بانک‌های ایرانی به لحاظ طبیعی تجاری بوده و بیشتر از مشارکت در پروژه‌های توسعه‌ای و بلندمدت پرهیز می‌کنند، گفت: توسعه میدان‌های نفت و گاز همچون میدان آزادگان بلندمدت بوده و وزارت نفت باید در این‌گونه پروژه‌ها به فکر ایجاد جذابیت بیشتر برای حضور بانک‌های داخلی باشد.

مرتضی ابوطالبی در گفت‌وگو با خبرنگار شانا با اشاره به روابط صمیمانه ایران و عراق و پیوندهای اجتماعی و مذهبی بین دو کشور اظهار کرد: یکی از بهترین و صیانتی‌ترین روش‌های در توسعه میدان‌های مشترک نفت و گاز به‌خصوص میدان نفتی آزادگان توسعه مشترک دو کشور به‌منظور بهره‌گیری بیشتر از ذخایر آن است.

وی حضور وزارت نفت ایران و عراق در یک پروژه مشترک نفتی را سبب ایجاد انگیزه و جذابیت برای بانک‌ها و شرکت‌های داخلی و خارجی دانست و گفت: توسعه میدان مشترک نفتی آزادگان به‌صورت مشترک یا انفرادی باید در اولویت قرار گیرد.

این کارشناس اقتصاد سیاسی با بیان اینکه متأسفانه بانک‌های ایرانی به لحاظ طبیعی تجاری بوده و اکثراً از مشارکت در پروژه‌های توسعه‌ای و بلندمدت پرهیز می‌کنند، افزود: توسعه میدان‌های نفت و گاز در مقایسه با پروژه‌های ساختمانی و مهندسی سرمایه‌برتر و بلندمدت هستند، از این رو وزارت نفت باید در این‌گونه پروژه‌ها به فکر ایجاد جذابیت بیشتر برای حضور بانک‌های داخلی باشد.

ابوطالبی عرضه سهام پروژه‌های نفتی در بورس را یکی دیگر راهکارهای جذب سرمایه مردمی در صنعت نفت اعلام کرد و گفت: بانک‌های داخلی می‌توانند با خرید این‌گونه سهام‌ها مشارکت بیشتری در این صنعت داشته باشند.

وی ادامه داد: سهامداران بانک‌های داخلی عموماً در پایان هرسال به دنبال سود سالانه خود هستند، از این رو این بانک‌ها باید برای حضور در پروژه‌های بلندمدت همچون میدان مشترک نفتی آزادگان از وزارت نفت بابت سرمایه‌گذاری به‌صورت سالانه، اصل و سود پول خود را به‌صورت نقدی یا محموله‌های نفت خام دریافت کنند تا بتوانند پاسخگوی سهامداران خود باشند.

کد خبر 459511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =