گرد سفید منتشر شده از پالایشگاه آبادان سمی نیست

مدیرعامل پالایشگاه آبادان گفت: گرد سفیدی که از واحد کت کراکر فاز ۳ پالایشگاه نفت آبادان نشت کرده و در سطح شهر انتشار یافته، کاتالیست سمی نیست.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، حکیم قیم در نشست خبری که دیروز (چهارشنبه، ۲۹ تیرماه) با حضور خبرنگاران محلی در پالایشگاه آبادان برگزار شد، اظهار کرد: گرد و غبار سفیدرنگ منتشر شده از یکی از دودکش‌های پالایشگاه ناشی از عملیات راه‌اندازی آن واحد بوده و در سال‌های گذشته نیز این موضوع به تناوب وجود داشته و جزو ماهیت واحد تولیدی و فرآیند آن است.

وی افزود: کاتالیست به کار گرفته شده در مراحل راه‌اندازی بر اساس استاندارد روز بین‌المللی و از نوع خاک رسی و فاقد مواد سمی است.

مدیرعامل پالایشگاه آبادان تصریح کرد: در سال‌های گذشته نیز شاهد انتشار گردوغبار سفید رنگ از این واحد بودیم، اما با اقدام‌های انجام‌شده مقدار دود سفید منتشرشده از ۰.۹ در سال گذشته به ۰.۴ در سال جاری کاهش یافته است و پالایشگاه آبادان نیز در راستای مسئولیت‌ اجتماعی، دیروز اقدام به شست‌وشوی معابر و خیابان‌های اطراف کرد.

قیم ادامه داد: فاز سوم پالایشگاه آبادان با ۱۳ واحد کوچک به منظور تولید بنزین با کیفیت، ۱۰ سال پیش به بهره‌برداری رسید که ۲۸ روز پیش در بخش انتقال آب آن مشکلی نشتی پیش آمد که با کار جهادی و از خودگذشتی پرسنل در گرمای بالای ۵۰ درجه سانتی‌گراد مشکل برطرف شد.

وی افزود: با توجه به سختی و خطرپذیری کار برای نخستین‌بار در کشور، عملیات تعمیر و تعویض خطوط خنک‌کننده به طول ۱۶.۵ کلیومتر با قطر ۶۰ تا ۶۴ اینچی واحد کت کراکر فاز ۳ بدون خارج  کردن واحد از سرویس به‌صورت جهادی انجام شد.

مدیرعامل پالایشگاه نفت آبادان همچنین از خاموش کردن فاز ۳ پالایشگاه آبادان از روز چهارشنبه (۲۹ تیر) به‌منظور تعمیرات دوره‌ای به مدت یک ماه خبر داد و گفت: با اقدام‌های انجام‌شده، زمان تعمیرات دوره‌ای و اضطراری کاهش یافته است.

فاز ۲ پالایشگاه آبادان به‌زودی وارد مدار تولید می‌شود

قیم با بیان اینکه فاز ۲ پالایشگاه آبادان با ظرفیت ۲۱۰ هزار بشکه در روز به‌زودی وارد مدار تولید می‌شود و این پالایشگاه جوان‌تر می‌شود و توان تولید آن نیز افزایش می‌یابد، تصریح کرد: با بهره‌برداری از فاز ۲ پالایشگاه آبادان امکان صادارت مواد پالایشی بیشتری فراهم خواهد شد.

امکان صادرات فرآورده‌های نفتی از اروندرود 

وی از امکان صادرات فرآورده‌های نفتی پس از ۴۰ سال از اسکه‌های شماره ۷ و ۸ پالایشگاه آبادان در اروندرود در آینده نزدیک خبر داد و اظهار کرد: برای تحقق این مهم مقدمات صادرات گاز LPG از پالایشگاه آبادان با شناورهای کوچک ۳ تا ۵ هزار تنی در اروندرود در حال انجام است.

امضای ۱۳ تفاهم‌نامه علمی با دانشگاه‌های سراسر کشور

مدیرعامل پالایشگاه آبادان با اشاره به اینکه امسال ۱۳ تفاهم‌نامه علمی و پژوهشی به‌منظور ارتقای شاخص‌های زیست محیطی و تولید بین این پالایشگاه و دانشگاه‌های آبادان، استان خوزستان و برخی از دانشگاه‌های معتبر کشور امضا شده است، گفت: برخی از این طرح‌ها عملیاتی و برخی نیز در حال مطالعه و بررسی است.

به گزارش شانا، پالایشگاه نفت آبادان یکی از بزرگ‌ترین پالایشگاه ایران است که فرآورده‌هایی همچون گاز مایع، بنزین موتور، نفت سفید، نفت گاز، سوخت جت، نفت کوره، انواع روغن موتور پایه، انواع قیر، انواع حلال‌ های نفتی، گوگرد، نفتای (خوراک آروماتیک پتروشیمی بندرامام) تولید می‌کند. روزانه ۴۰۰ هزار بشکه نفت خام سنگین در این پالایشگاه به فرآورده‌های نفتی تبدیل می‌شود.

این پالایشگاه به‌عنوان قدیمی‌ترین مجتمع پالایشگاهی کشور ۲۵ درصد سوخت ایران را تأمین می‌کند. ساخت این پالایشگاه سال ۱۲۹۱ هجری شمسی به پایان رسید و تا آغاز جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۵۹ بزرگ‌ترین پالایشگاه دنیا با ظرفیت تصفیه ۶۲۸ هزار بشکه نفت در روز به‌شمار می‌رفت.

کد خبر 459649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =