تفاهم‌نامه ۴۰ میلیارد دلاری ایران و روسیه، تحول بزرگ در صنعت نفت

سرانجام در دولت سیزدهم بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری خارجی در تاریخ صنعت نفت ایران رقم خورد. تفاهم‌نامه‌ای ۴۰ میلیارد دلاری که در زمینه همکاری استراتژیک و توسعه میدان‌های نفت و گاز با اولویت میدان‌های مشترک میان شرکت ملی نفت ایران و گازپروم روسیه به امضا رسید.

به گزارش شانا به نقل از شهروند، دیپلماسی متوازن و فعال با کشورهای همسایه و منطقه در عرصه‌های مختلف اقتصادی یکی از وعده‌های دولت سیزدهم به‌شمار می‌آمد که در یک‌سال گذشته همسو با آن قدم برداشته است. دولت سیزدهم همسو با منافع ملی و چندجانبه‌گرایی سیاسی، اقتصادی و توجه به همسایگان، رفت‌وآمدهای متعددی به کشورهای منطقه داشته که دیپلماسی فعال در حوزه انرژی یکی از بخش‌های مهم این موضوع بوده است. مسئله‌ای که عبدالعلی رحیمی مظفری، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز در این گفت‌وگو بر آن اذعان دارد. از نگاه عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی همکاری‌های ایران و روسیه به‌عنوان دو قطب حوزه انرژی می‌تواند نتایج مثبتی به دنبال داشته باشد.

مقدمه‌ای برای ورود سرمایه‌گذاری خارجی

عبدالعلی رحیمی مظفری می‌گوید: «این تفاهم‌نامه در صورت اجرایی شدن از دو حیث برای اقتصاد مفید است، یکی اینکه ما نیازمند سرمایه‌گذاری در میدان‌های نفتی و گازی مشترک خود هستیم. طبیعتاً هم این سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه اشتغال و هم درآمدزایی و… برای کشور مفید خواهد بود.» به اذعان این نماینده مردم این سرمایه‌گذاری هم می‌تواند کمبودهای داخلی در حوزه انرژی را رفع و هم بازارهای بیشتری را در این عرصه ایجاد کند.

وی همچنین این تفاهم‌نامه را مقدمه‌ای برای ورود سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه نفت و گاز در کشور دانست.

عضو کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید: «این موضوع حائز اهمیت است که این تفاهم‌نامه مهر باطلی بر تحریم‌های اقتصادی است. به نگاه من با اجرای چنین تفاهم‌هایی به‌تدریج تأثیرات تحریم در کشور از بین می‌رود.» بنا به گفته این نماینده مردم، ورود شرکت گازی روسیه مقدمه‌ای است تا دیگر شرکت‌های رقیب نیز به‌دنبال حضور در این میدان باشند.

یک اقدام کم‌نظیر

ایران و روسیه در مجموع ۷۰ تریلیون مترمکعب گاز دارند که ۳۰ درصد ذخایر دنیاست و نقش مهمی در پایداری انرژی ایفا خواهند کرد. بی‌شک همکاری‌های مشترک این دو کشور می‌تواند نتایج و اثرات مثبت متعددی در توسعه و رشد اقتصادی دو کشور به دنبال داشته باشد. مسئله‌ای که «حسن مرادی»، استاد حقوق اقتصاد و انرژی دانشگاه تهران نیز به آن اشاره دارد. این کارشناس حوزه اقتصاد انرژی توافق‌نامه امضاشده را یک اقدام کم‌نظیر در صنعت نفت ایران می‌داند که اگر اجرایی و محقق شود، تحول عظیمی در ساختار اقتصادی ایران به‌وجود می‌آید.

وی می‌گوید: «برای روشن شدن بهتر این موضوع عنوان می‌کنم، مقدار سرمایه‌گذاری شرکت گازپروم روسیه در ایران معادل ایجاد ۲۰ پالایشگاه در کشور است، بنابراین رقم، رقم بالایی است.» استاد حقوق اقتصاد و انرژی دانشگاه تهران در ادامه به قرارداد گازی اخیر قطر با شرکت‌های انرژی اروپایی و آمریکایی نیز اشاره دارد: «اگرچه این رقم از سرمایه‌گذاری، هنوز در مقایسه با سرمایه‌گذاری رقبایی همچون قطر باید افزایش یابد.»

تسهیل در صادرات گاز

بنا به گفته استاد حقوق اقتصاد و انرژی دانشگاه تهران ضرورت دارد مسئولان از همین امروز همسو با تحقق این تفاهم‌نامه گام‌های جدی خود را بردارند.

حسن مرادی تحریم‌های صورت‌گرفته علیه شرکت روسی را دلیلی برشمرد که این شرکت را برای سرمایه‌گذاری در ایران مشتاق کرده است. سرمایه‌گذاری در طرح‌های ال‌ان‌اجی یکی از بخش‌های این قرارداد است که از نگاه حسن مرادی می‌تواند تسهیل‌گر صادرات گاز ایران به دیگر کشورها باشد. وی در این ‌باره می‌گوید: «تبدیل گاز به مایع، انتقال آن‌ را ساده‌تر می‌کند، اگرچه طرح‌هایی همچون انتقال خطوط گازی نیز باید دنبال شود، اما این موضوع می‌تواند قدرت ‌چانه‌زنی برای صادرات گاز از کشور را افزایش دهد. استاد حقوق اقتصاد و انرژی دانشگاه تهران در پایان، این تفاهم‌نامه را یک دستاورد جدی برای جمهوری اسلامی دانست که زمینه افزایش تولید در میدان‌های مهم مشترک نفتی همچون پارس جنوبی یا به تعبیر قطری‌ها، گنبد شمالی را فراهم می‌سازد.»

بنا بر گزارش‌های منتشرشده این توافق شامل سرمایه‌گذاری روسیه برای اجرای نخستین حفاری در میدان پارس شمالی، اجرای پروژه فاز دوم میدان گازی کیش، پروژه فشارافزایی پارس جنوبی، سرمایه‌گذاری در طرح‌های ال‌ان‌اجی، احداث خطوط لوله صادرات گاز، سوآپ گاز و فرآورده‌های نفتی، همکاری‌های علمی و فناوری، صادرات کاتالیست و تولید تجهیزات حساس صنعت نفت است.

کد خبر 459654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =