روسیه افزایش صادرات گاز به مجارستان را بررسی می‌کند

وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که این کشور درخواست مجارستان را برای افزایش واردات گاز بررسی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سرگئی لاوروف روز پنجشنبه (۳۰ تیرماه) پس از دیدار با همتای مجارستانی خود در مسکو اعلام کرد که روسیه درخواست این کشور را برای افزایش خرید گاز بررسی می‌کند.

مجارستان که عضو اتحادیه اروپا است، از زمان آغاز درگیری‌های نظامی میان روسیه و اوکراین، روابط فعال خود را با مسکو حفظ کرده که این موضوع تنش‌هایی را میان این کشور و برخی متحدان اتحادیه اروپا که خواهان اتخاذ موضع سخت‌گیرانه علیه روسیه هستند، ایجاد کرده است. مجارستان که برای تأمین حدود ۸۵ درصد گاز خود به روسیه وابسته است، قاطعانه با اعمال هرگونه تحریم از سوی اتحادیه اروپا علیه واردات گاز روسیه مخالف است.

پیتر سیارتو، وزیر امور خارجه مجارستان، در یک کنفرانس خبری گفت این کشور افزون بر قرارداد عرضه بلندمدت موجود با روسیه، به ۷۰۰ میلیون مترمکعب گاز بیشتر نیاز دارد تا امنیت عرضه را تضمین کند.

وی با اشاره به مذاکره با روسیه برای افزایش خرید گاز افزود: با نگاهی به وضع کنونی بازار، چه بخواهیم چه نخواهیم بدون گاز روسیه نمی‌توانیم ۷۰۰ میلیون مترمکعب گاز بیشتر را تأمین کنیم.

لاوروف نیز در این کنفرانس خبری گفت: روسیه درخواست مجارستان را برای افزایش خرید گاز بررسی می‌کند.

به گفته سیارتو، ذخیره‌سازی گاز مجارستان به اندازه‌ای است که تنها کمی بیش از ۲۷ درصد از نیاز مصرف سالانه این کشور را تأمین می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه مجارستان خواستار آتش‌بس و مذاکرات صلح برای پایان دادن به درگیری‌های میان روسیه و اوکراین است، گفت: هدف من این است که این مذاکرات هرچه سریع‌تر انجام شود.

بر اساس قرارداد ۱۵ ساله با شرکت دولتی گازپروم روسیه که سال گذشته امضا شد، مجارستان سالانه ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب گاز از طریق بلغارستان و صربستان و یک میلیارد مترمکعب با خط لوله اتریش دریافت می‌کند.

سیارتو همچنین روز دوشنبه (۲۷ تیرماه) اعلام کرده بود مجارستان در حال مذاکره با روسیه است تا در قالب یک قرارداد عرضه بلندمدت، گاز این کشور را به خط لوله ترک‌استریم، خط لوله انتقال گاز به مجارستان از طریق صربستان هدایت کند.

کد خبر 459800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =