۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۶
  • کد خبر: 460587
روسیه گاز بیشتری به مجارستان می‌فروشد

روسیه صادرات گاز به مجارستان را با خط لوله ترک‌استریم افزایش داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از بوداپست، یک مقام وزارت امور خارجه مجارستان اعلام کرد که شرکت دولتی گازپروم روسیه حجم صادرات گاز خود به مجارستان را با خط لوله ترک استریم که گاز را از طریق صربستان به مجارستان می‌رساند، افزایش داد.

از زمان آغاز درگیری‌های نظامی مسکو و کی‌یف، مجارستان، یکی از اعضای اتحادیه اروپا، روابط خود را با روسیه حفظ کرده که این موضوع سبب وقوع تنش‌ها بین بوداپست با بعضی از متحدان اتحادیه اروپا که مایل به اعمال موضعی سخت‌تر علیه کرمیلن هستند، شده است.

مجارستان که تا حدود ۸۵ درصد به گاز روسیه وابستگی دارد قاطعانه با ایده هرگونه تحریم اتحادیه اروپا علیه واردات گاز روسیه مخالفت می‌کند.

ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان نیز به‌شدت برای گرفتن معافیت از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه واردات نفت خام روسیه، لابی کرده است.

پیتر سیارتو، وزیر امور خارجه مجارستان چندی پیش در یک نشست خبری  گفته بود: بوداپست افزون بر قرارداد عرضه بلندمدت موجود با روسیه، به ۷۰۰ میلیون مترمکعب گاز بیشتر نیاز دارد تا امنیت عرضه را تضمین کند.

تاماس منچزر، معاون وزیر امور خارجه و تجارت خارجی مجارستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که بر اساس توافق بعدی، گازپروم افزایش صادرات گاز به مجارستان را از جمعه هفته گذشته (۲۱ مردادماه) آغاز کرد.

وی افزود: گازپروم روزانه ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار مترمکعب گاز اضافی به محموله‌های توافق‌شده پیشین با خط لوله ترک‌استریم تا ماه اوت اضافه خواهد کرد و درباره مقدار تحویل سپتامبر نیز مذاکره می‌شود.

مجارستان تا اواسط ماه ژوئیه ۲ میلیارد و ۸۴۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی ذخیره کرده که بر اساس داده‌های تنظیم‌کننده ملی انرژی، پایین‌ترین سطح در دوره پنج سال گذشته است.

بر اساس قرارداد ۱۵ ساله با شرکت دولتی گازپروم روسیه که سال گذشته امضا شد، مجارستان سالانه ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب گاز از طریق بلغارستان و صربستان و یک میلیارد مترمکعب با خط لوله اتریش دریافت می‌کند. 

قرارداد با گازپروم ۱۵ ساله است و امکان تغییر مقادیر خریداری‌شده پس از ۱۰ سال وجود دارد.

کد خبر 460587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =