بهینه‌سازی و ارتقای یک دستگاه کامیون چاه‌پیمایی

متخصصان مدیریت تعمیر، تکمیل و خدمات فنی چاه‌های شرکت ملی مناطق نفت‌خیر جنوب یک دستگاه کامیون ‌چاه‌پیمایی را تعمیر و بازسازی کردند.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، یونس عباسی لرکی، مدیر تعمیر، تکمیل و خدمات فنی چاه‌های شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: یک دستگاه کامیون چاه‌پیمایی به علت عمر بالا و فرسودگی و ضعف POWER PACK SYS (سیستم پیشران) و بهینه نبودن و نداشتن سیستم تهویه کابین، کارایی لازم به‌ویژه در فصل گرما را نداشت و فقط در موارد محدود و ضروری در بعضی از عملیات‌های سبک از آن استفاده می‌شد.

وی افزود: کمبود یک دستگاه کامیون چاپیمایی با قابلیت‌های مناسب و منطبق با تجربه کارکنان عملیاتی در مسیرهای چاه‌هایی دور از منطقه، همواره از دغدغه‌های عملیات بود.

مدیر تعمیر، تکمیل و خدمات فنی چاه‌های شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب ادامه داد: از این رو با هدف افزایش توانمندی و ارتقای کیفی و کمّی ارائه خدمات مدیریت تعمیر، تکمیل و خدمات فنی چاه‌ها، بازسازی و ارتقای این دستگاه پس از ایجاد تغییرات اساسی در تجهیزات آن، با همکاری مدیریت ترابری و پشتیبانی تولید انجام شده است.

عباسی لرکی اظهار کرد: اهم این تغییرات شامل تعویض کامل شاسی فرسوده دستگاه چاه‌پیمایی، بازسازی کامل و بهینه‌سازی کابین چاه‌پیمایی (winch cabin) و کابین اپراتور (control cabin)، تغییر سیستم پیشران دستگاه (Power Pack) از مکانیکی به الکتریکی (با نصب یک دستگاه ژنراتور سه فاز ۸۰ kw و الکتروموتور ۱۵ kw است که این اقدام خلاقانه و ابتکاری برای نخستین‌ بار در صنعت نفت در ساخت کامیون‌های چاه‌پیمایی صورت گرفته است.

وی افزود: از مزایای این کار ارتقای بازده سیستم هیدرولیک و افزایش حداکثر توان کششی دستگاه (MAX, LINE POOL) از 1500 Lbs به 3000 Lbs، مجهز کردن دستگاه به سیستم حفاظت الکترونیکی و پایش مداوم تجهیزات و استفاده از یک دیزل ژنراتور برای تأمین توان مورد نیاز سیستم هیدرولیک و برق لازم برای روشنایی، سیستم تهویه و دیگر مصارف دستگاه است.

مدیر تعمیر، تکمیل و خدمات فنی چاه‌های شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، ایجاد سیستم سرمایشی و گرمایشی مناسب در کابین که سبب افزایش ایمنی و ارائه خدمات هرچه بهتر می‌شود و امکان استفاده از برق دکل در زمان استقرار دستگاه روی دکل‌های حفاری به‌عنوان نیروی پیشران دستگاه و خارج کردن ژنراتور نصب‌شده از مدار را از دیگر مزایای این تغییرات برشمرد.

عباسی لرکی ادامه داد: با اقدام‌های انجام‌شده و با توجه به قدرت کامیون، مقاوم‌سازی کابین و تجهیزات و افزایش ضریب ایمنی، امکان استفاده از دستگاه در همه چاه‌ها در مناطق جغرافیایی به‌ویژه جاده‌های کوهستانی و سخت‌گذر فراهم شده است.

وی در پایان گفت: این کار بزرگ و ارزنده تخصصی در شرایط تحریم‌های ظالمانه‌ و همه‌گیری کرونا با بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی به ثمر رسید و افزون بر تحقق برنامه‌های پدافند غیرعامل در حوزه تخصصی حفاری و تولید ایمن و پایدار نفت و گاز و ممانعت از توقف چاه‌های تولیدی شرکت‌های پنج‌گانه بهره‌برداری و دکل‌های حفاری و تعمیراتی، صرفه‌جویی اقتصادی قابل‌توجهی را به‌دنبال داشته است.

کد خبر 460171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =