عضویت روسیه در اوپک‌پلاس برای موفقیت توافق حیاتی است

دبیرکل تازه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) از اهمیت حضور روسیه در ائتلاف اوپک‌پلاس و تأثیر آن در موفقیت توافق خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، هیثم الغیص روز یکشنبه (نهم مردادماه) در گفت‌وگو با روزنامه الرای کویت اعلام کرد که عضویت روسیه در ائتلاف اعضای اوپک و تولیدکنندگان غیرعضو، موسوم به اوپک‌پلاس، برای موفقیت توافق حیاتی است.

بر اساس گزارش این روزنامه، اوپک رقابتی با روسیه ندارد و این کشور را بازیگری بزرگ، اصلی و بسیار تأثیرگذار در نقشه انرژی جهان می‌داند.

نماینده پیشین کویت در هیئت‌عامل اوپک، برای نخستین بار به‌عنوان دبیرکل اوپک در نشست اوپک‌پلاس در روز چهارشنبه سوم ماه اوت (۱۲ مردادماه) حضور خواهد داشت.

با وجود درخواست‌های آمریکا برای افزایش عرضه، اعضای این ائتلاف حفظ تولید کنونی نفت را در ماه سپتامبر بررسی خواهند کرد.

با این حال، هشت منبع آگاه نیز هفته گذشته در گفت‌وگو با رویترز اعلام کردند که احتمال می‌رود این گروه درباره افزایش اندک تولید نیز مذاکره کنند.

الغیص شرایط کنونی بازار نفت را بسیار بی‌ثابت و متلاطم خواند و گفت: اوپک قیمت‌های نفت را کنترل نمی‌کند، اما عرضه و تقاضا را در بازارها تنظیم می‌کند.

وی درباره افزایش اخیر قیمت‌های نفت افزود: من همچنان تأکید می‌کنم که افزایش اخیر قیمت‌های نفت تنها به تحولات ناشی از تنش‌ها بین روسیه و اوکراین مربوط نمی‌شود.

دبیرکل اوپک گفت: همه داده‌ها تأیید می‌کنند که قیمت‌ها به‌تدریج و به‌طورکلی و پیش از وقوع تحولات میان روسیه و اوکراین شروع به افزایش کردند، زیرا تصور رایجی مبنی بر کمبود ظرفیت تولید مازاد در تعداد اندکی از کشورها در بازار وجود داشت.

پس از آنکه ایالات متحده آمریکا و اروپا تحریم‌هایی را علیه روسیه به‌دلیل درگیری‌های میان این کشور و اوکراین اعمال کردند، قیمت‌های نفت در سال ۲۰۲۲ میلادی به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۰۸ تاکنون رسید و در ماه مارس به بالای ۱۳۹ دلار به ازای هر بشکه افزایش یافت.

به‌دنبال تورم فزاینده و افزایش نرخ بهره و در نتیجه بالا رفتن نگرانی‌ها درباره رکود اقتصادی و افت تقاضا، قیمت‌های نفت از آن زمان تاکنون به حدود ۱۰۸ دلار رسیده است.

الغیص در پاسخ به پرسشی درباره عوامل تأثیرگذار بر قیمت نفت تا پایان سال جاری میلادی گفت: به نظر من مهم‌ترین عامل تداوم نبود سرمایه‌گذاری در زمینه حفاری، اکتشاف و تولید خواهد بود.

وی افزود: این موضوع سبب می‌شود قیمت‌ها روند افزایشی در پیش گیرند، با این حال نمی‌توانیم تعیین کنیم که به چه سطحی می‌رسند.

کد خبر 460181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =