۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۶
  • کد خبر: 460247
تولید نفت اوپک در ماه ژوئیه افزایش یافت

تولید نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در ماه ژوئیه ۳۱۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، به‌دنبال افزایش تولید نفت کشورهای عضو اوپک حاشیه خلیج فارس و جبران کاهش تولید نیجریه و لیبی، اوپک در ماه ژوئیه روزانه ۳۱۰ هزار بشکه بیشتر نفت تولید کرد و اعضای این سازمان حدود ۶۰ درصد از افزایش تولید تعیین‌شده در قالب توافق با متحدان خود را نیز در این ماه محقق کردند.

اوپک ماه گذشته میلادی ۲۸ میلیون و ۹۸۰ هزار بشکه نفت‌خام در روز تولید کرد که ۳۱۰ هزار بشکه بیشتر از ماه ژوئن بود.

حدود ۲۴۰ هزار بشکه از این افزایش تولید روزانه مربوط به ۱۰ تولیدکننده اوپک می‌شود. این اعضا توافق‌نامه میان اوپک و متحدانش، گروه موسوم به اوپک‌پلاس، را امضا کرده و بر اساس آن متعهد شده بودند تولید خود را ۴۱۲ هزار بشکه در روز افزایش دهند.

برنامه کاهش عرضه اوپک‌پلاس که در سال ۲۰۲۰ میلادی به‌دنبال شیوع ویروس عالم‌گیر کرونا طراحی شد، دیگر رو به پایان است.

اعضای اوپک‌پلاس در نشست پیشین خود توافق کردند تولیدشان را در ماه ژوئیه روزانه ۶۴۸ هزار بشکه افزایش دهند.

پیش‌بینی می‌شود در نشست روز چهارشنبه (۱۲ مردادماه) اوپک‌پلاس توافقی برای افزایش بیشتر تولید رخ ندهد.

یک منبع اوپک‌پلاس گفت: احتمال می‌رود در این نشست شاهد نتیجه غافلگیرکننده‌ای در زمینه افزایش تولید نباشیم.

بر اساس بررسی‌های رویترز، به استثنای ماه فوریه، تولید اوپک‌پلاس در بازه زمانی ماه‌های اکتبر تا ژوئن کمتر از مقدار توافق‌شده بود زیرا بسیاری از تولیدکنندگان به‌دلیل سرمایه‌گذاری ناکافی که با شیوع کرونا بدتر شده است، ظرفیتی برای تولید بیشتر ندارند.

در نتیجه، ۱۰ عضو اوپک بسیار کمتر از توافق تولید می‌کنند. تولید روزانه این اعضا یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه کمتر از مقدار هدف‌گذاری‌شده برای ماه ژوئیه بود و رقم پایبندی به توافق کاهش تولید باقیمانده نیز ۴۱۸ درصد اعلام شده است، که نسبت به ۲۵۳ درصد ماه ژوئن افزایش داشته است.

بنا بر این گزارش، عربستان با افزایش ۱۵۰ هزار بشکه در روز بیشترین مقدار افزایش تولید را به خود اختصاص داد، هرچند این کشور همچنان کمتر از مقدار هدف‌گذاری‌شده‌ تولید می‌کند.

تولید لیبی که به‌دلیل ناآرامی‌های ماه ژوئن به‌شدت کاهش یافته بود، روند رشد آرامی را در پیش گرفت و تا پایان ماه به سطح عادی بازگشت. لیبی یکی از اعضای اوپک‌پلاس است که از کاهش داوطلبانه تولید نفت معاف شده است.

امارات متحده عربی و کویت نیز عرضه نفت را تا حد زیادی مطابق با سهمیه‌های خود افزایش دادند، اما تولید نفت عراق از مقدار تعیین‌شده فراتر رفت.

بیشترین کاهش تولید با ۷۰ هزار بشکه در روز مربوط به نیجریه است؛ کشوری که قطع برق و اجرای عملیات تعمیر و نگهداری سبب کاهش تولید آن شده است.

کد خبر 460247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =