هدف تولید نفت اوپک در ژوئن هم محقق نشد

تازه‌ترین نظرسنجی رویترز نشان می‌دهد که اوپک در تحقق اهداف تولید تعیین شده در قالب توافق کاهش عرضه ائتلاف اوپک‌پلاس طی ماه ژوئن ناتوان بوده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، نظرسنجی رویترز در روز جمعه (دهم تیرماه) نشان می‌دهد که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در ماه ژوئن به افزایش عرضه متعهد شده در قالب توافق ائتلاف تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک (اوپک‌پلاس) به توافق با متحدان خود عمل نکرده است.

بر اساس این نظرسنجی، طی ماه ژوئن کاهش غیرمنتظره در لیبی و نیجریه با افزایش عرضه عربستان و دیگر تولیدکنندگان جبران شد.

این نظرسنجی نشان می‌دهد که اعضای اوپک در ماه ژوئن روزانه ۲۸ میلیون و ۵۲۰ هزار بشکه نفت تولید کرده است که نسبت به رقم بازنگری شده ماه مه روزانه ۱۰۰ هزار بشکه افت نشان می‌دهد.

 اوپک در نظر داشت تولید خود را در ماه ژوئن روزانه تا حدود ۲۷۵ هزار بشکه افزایش دهد.

اوپک‌پلاس در واکنش به فروپاشی تقاضا در اوج بحران شیوع ویروس کووید-۱۹، تولید خود را از ماه مه سال ۲۰۲۰، ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز معادل حدود ۱۰ درصد از تقاضای جهانی محدود، اما پس از آن زمان با بهبود تقاضا، محدودیت عرضه را به مرور تسهیل کرد.

۲۳ کشور عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش (ائتلاف اوپک‌پلاس) روز پنجشنبه (نهم تیرماه) در سی‌امین نشست خود بر سر افزایش ۶۴۸ هزار بشکه‌ای عرضه روزانه در ماه اوت (مردادماه - شهریورماه) به توافق رسیدند.

نظرسنجی رویترز بررسی نشان داد که افزایش عرضه از سوی ۱۰ کشورعضو اوپک تنها ۲۰ هزار بشکه در روز بوده است.

بر اساس بررسی‌های رویترز، به استثنای ماه فوریه، مقدار تولید متعهد شد بین اکتبر و آوریل محقق نشده است زیرا بسیاری از تولیدکنندگان به‌دلیل سرمایه‌گذاری ناکافی، ظرفیت مازاد عرضه ندارند و این روندی با شیوع ویروس کرونا تشدید شد.

۱۰ عضو اوپک به مراتب کمتر از آنچه در توافق متعهد شده‌اند، تولید می‌کنند و بر اساس این نظرسنجی، پایبندی اعضای اوپک به توافق در ژوئن ۲۵۳ درصد بود، در حالی که این رقم در ماه مه ۱۷۸ درصد بود.

بیشترین کاهش تولید مربوط به لیبی بوده است، به‌طوری که تولید نفت خام این کشور آفریقایی عضو اوپک در پی ناآرامی‌ها روزانه ۱۷۰ هزار بشکه کاهش یافت.

لیبی به‌دلیل رویارویی با سال‌ها ناآرامی از توافق کاهش عرضه اوپک‌پلاس معاف است.

دومین کاهش بزرگ به مقدار ۸۰ هزار بشکه مربوط به نیجریه و در پی قطعی‌های چند باره و تعمیرات رخ داده است.

عرضه نفت خام عراق هم در ماه ژون نیز کاهش یافت و منابع در نظرسنجی‌ها به کاهش صادرات نفت این کشور هم اشاره کردند.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی و کویت در مجموع روزانه ۱۳۰ هزار بشکه در ماه ژوئن افزایش تولید داشتند.

بر اساس این نظرسنجی، تولید نفت خام عربستان در ماه ژوئن بیش از ۱۰۰ بشکه در روز کمتر از سهمیه تعیین شده این کشور بود.

تولید نفت خام در ایران و ونزوئلا، دو تولیدکننده  دیگر عضو اوپک که از توافق کاهش عرضه اوپک‌پلاس معاف هستند، نیز افزایش یافته است.

نظرسنجی رویترز با هدف پیگیری عرضه نفت به بازار بر اساس داده‌های حمل‌ونقل ارائه شده ازسوی منابع خارجی، داده‌های مؤسسه ریفینیتیو ایکون، اطلاعات مؤسسه‌های رصد تردد نفتکش مانند پترو لجستیک و اطلاعات منابع در شرکت‌های نفتی، کشورهای عضو اوپک و مشاوران انجام می‌شود.

کد خبر 458913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =