تعمیرات اساسی منطقه عملیاتی تنگ بیجار پایان یافت

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب از اجرای تعمیرات اساسی واحد عملیاتی تنگ بیجار با صرف ۲۵ هزار نفر ساعت کار تعمیراتی در مدت زمان کمتر از یک ماه خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب، علی رضایی درباره اجرای برنامه تعمیرات اساسی منطقه تنگ ‌بیجار در سال ۱۴۰۱ گفت: در این تعمیرات با توجه به شیوع دوباره بیماری کرونا در کشور و لزوم انجام تعمیرات اساسی در موعد مقرر، تمهیدهای لازم برای اجرای دستورعمل‌های بهداشتی از جمله معاینه سلامت نیروهای دست‌اندرکار تعمیرات، توزیع وسایل بهداشت فردی، ضد عفونی مداوم وسایل حمل و نقل و اماکن عمومی در ۱۵ تیرماه آغاز شد و با انجام همه موارد عملیاتی، تعمیرات در ۱۳ مرداد ماه و با صرف ۲۵ هزار نفر ساعت کار عملیاتی با موفقیت کامل و بدون حادثه پایان یافت.

وی افزود: تعمیرات اساسی واحد عملیاتی تنگ بیجار یک فعالیت مهم، تخصصی و حساس است که با هدف تولید بخشی از سوخت زمستانی غرب کشور، نگهداشت تولید پایدار، صیانت از سرمایه‌های ملی، تضمین استمرار عملیات تولید فرآورده‌های گازی با کیفیت مناسب و حفاظت از تأسیسات و تجهیزات، به‌صورت دوره‌ای با هماهنگی پالایشگاه گاز ایلام و ستاد شرکت نفت مناطق مرکزی ایران انجام شد.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب با تشریح مراحل انجام این عملیات گفت: این عملیات با برنامه‌ریزی دقیق واحد برنامه‌ریزی تعمیرات اساسی و مشارکت تمامی واحدهای منطقه به‌ویژه واحدهای تعمیرات، بهره‌برداری، اچ‌اس‌ئی، بازرسی و حفاظت فنی، خدمات و پشتیبانی صورت گرفت و با بستن تمامی چاه‌ها و آزمون ESD در تأسیسات مرکزی تنگ بیجار (TCF) و تأسیسات لخته‌گیر ایلام (ISF) و تخلیه تأسیسات و خطوط و در نهایت پرچ تأسیسات آغاز و توپک‌رانی خطوط جریانی و انتقال انجام و پس از اسپیدگذاری، آبگیری و لخته‌گیر به‌منظور ایمن‌سازی برای بازدید و برشکاری، سایت تحویل واحدهای تعمیراتی شد.

رضایی افزود: در این تعمیرات اساسی، اداره بهره‌برداری حدود ۵۳۰ پرمیت گرم، سرد و… در نقاط مختلف صادر و با واحد اچ‌اس‌ئی به‌منظور ایمن‌سازی نقاط کار ایمن واحدهای تعمیراتی همکاری داشت.

در این فعالیت تعمیراتی، مواردی از جمله، تخلیه گاز و مایعات، انجام عملیات توپک‌رانی ۴۲ کیلومتر خط ۱۸ اینچ انتقال گاز و چهار حلقه چاه‌، اسپیدگذاری و ایمن‌سازی تأسیسات، برشکاری سرد و گرم، فیت‌آپ و جوشکاری نقاط معیوب، تعمیر و تنظیم شیرهای ایمنی فرآیندی و غیرفرایندی و در نهایت تعمیر و نصب مجدد شیرهای مختلف تأسیسات انجام شد.

بر اساس این گزارش، مرکز بهره‌برداری تنگ بیجار و کمانکوه در فاصله ۷۰ کیلومتری شهر ایلام قرار دارد. فاز نخست این مرکز در سال ۱۳۸۶ به بهره‌برداری رسید. ظرفیت این مرکز فرآورش روزانه هفت میلیون متر مکعب گاز است که با اجرای فاز دوم این منطقه، ظرفیت آن به ۱۱ میلیون متر مکعب می‌رسد.

کد خبر 460428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =