آیین‌نامه حمایت از تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین در حوزه‌های اقتصاد، علوم و صنعت تصویب شد

آیین‌نامه‌های حمایت از تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین در حوزه‌های اقتصاد، علوم و صنعت در نشست امروز هیئت دولت تصویب شد.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر هیئت دولت، نشست امروز (چهارشنبه، ۱۹ مردادماه) هیئت وزیران به ریاست سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری برگزار شد که در این نشست، آیین‌نامه‌های حمایت از تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین در حوزه‌های اقتصاد، علوم، تحقیقات و فناوری و صنعت، معدن و تجارت، تصویب شد.

بر این اساس و همسو با اجرای قانون تولید جهش دانش‌­بنیان، رویکرد فعال وزارت امور اقتصادی و دارایی در تسهیل و تسریع فعالیت‌های دانش‌بنیان در کشور، بهره‌گیری از اکوسیستم دانش‌بنیان کشور در بخش گمرک، مالیات و تأمین مالی و ... این آیین‌نامه به تصویب هیئت دولت رسید.

اعضای دولت همچنین همسو با تحقق فرمان سال مقام معظم رهبری مبنی بر «تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین»، آیین‌نامه حمایت از تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین در حوزه‌های مرتبط با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را تصویب کردند.

توسعه، تکمیل و تقویت زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور، آموزش و ترویج کارآفرینی فرهنگ دانش‌بنیانی در کشور، تجاری‌سازی فناوری و اشتغال‌آفرینی دانش‌بنیان، مأموریت‌گرایی و هدایت ظرفیت‌های فناورانه برای رفع نیازها و حل مسائل کشور، تدوین نظام ملی نوآوری، هدایت، ساماندهی، حمایت و تأمین مالی پژوهش و تحول و نوآوری در نظام آموزش عالی، از جمله مهم‌ترین اهداف آیین‌نامه یاد شده است.

هیئت وزیران در ادامه تصویب آیین‌نامه‌های حمایت از تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین دستگاه‌های اجرایی، آیین‌نامه حمایت از تولیت دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین در حوزه‌های مرتبط با وزارت صنعت، معدن و تجارت را نیز تصویب کردند.

ارتقای تولید دانش‌بنیان در بنگاه‌های تولیدی و کسب و کارهای صنعتی - معدنی، تحقق هم‌پایی در فناوری‌های پیشران حوزه صنعت، معدن و تجارت، کمک به رفع مسائل راهبردی کشور از طریق فناوری و نوآوری (به‌ویژه جلوگیری از خروج ارز و بحران آب و انرژی)، پیش‌بینی و بازارسازی محصولات صنعتی (به‌ویژه برای شرکت‌های تولیدی و دانش‌بنیان)، مدیریت و راهبری ابزارهای تأمین مالی تحقیق و توسعه و توسعه فناوری ویژه بنگاه‌های صنعتی - معدنی (شامل ارائه تسهیلات، تأمین سرمایه خطرپذیر، پوشش ریسک تحقیق و توسعه و تضمین خرید یا پیش خرید محصولات فناورانه)، استفاده از دانش و فناوری‌های روزآمد جهانی و همچنین اتصال محصولات فناورانه داخلی به بازارهای جهانی و قرار گرفتن در زنجیره‌های بین‌المللی و افزایش حجم بازار تولیدات و توسعه صادرات، از جمله اهداف آیین‌نامه یاد شده است.

هیئت وزیران در ادامه با پنج فقره از مصوبات شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی به شرح زیر موافقت کرد:

۱. تعیین نصاب معاملات سازمان‌های مناطق آزاد تجاری - صنعتی برای سال ۱۴۰۱ (معاملات کوچک تا سقف مبلغ یک میلیارد ریال، معاملات میانگین شامل معاملاتی که مبلغ آن بیش از سقف معاملات کوچک بوده و از ۱۰ برابر سقف یاد شده تجاوز نکند و معاملات عمده شامل معاملاتی که مبلغ برآورد اولیه آنها بیش از ۱۰ برابر سقف معاملات کوچک باشد).

۲. اساسنامه سازمان‌های مناطق آزاد تازه‌تأسیس (بوشهر، مهران، اینچه برون، اردبیل، بانه - مریوان، سیستان و قصر شیرین).

۳. اصلاح اساسنامه شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه منطقه آزاد ماکو.

۴. اصلاح بند «۳» مصوبه مربوط به نحوه تأمین کاهش احتمالی درآمدهای شهرداری‌های ماهشهر و بندر امام خمینی در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی.

۵. تعیین بودجه سال ۱۴۰۱ و اصلاحیه بودجه سال ۱۴۰۰ سازمان‌های مناطق آزاد تجاری - صنعتی.

کد خبر 460480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =