عملکرد مدیریت تعمیر، تکمیل و خدمات فنی چاه‌های مناطق نفت‌خیز جنوب تشریح شد

مدیر تعمیر، تکمیل و خدمات فنی چاه‌های شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب اقدامات این مدیریت در چهار ماه نخست سال ۱۴۰۱ را تشریح کرد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب، یونس عباسی‌لرکی گفت: با تلاش و پشتکار کارشناسان مجرب و متخصصان این مدیریت، به‌منظور صیانت در امر خطیر تولید و بهره‌برداری بهینه از تجهیزات، اقدام‌هایی شد که در بخش خدمات فنی درون‌چاهی راندن رشته تکمیلی در ۴۷ حلقه چاه، بررسی، خارج‌سازی و نصب شیر ایمنی درون‌چاهی (۳sv)، عمق‌یابی، رفع مانع، مانده‌یابی، نصب مجرابند، اندازه‌گیری فشار ایستا و بسیاری عملیات متنوع دیگر روی ۱۹۲ حلقه چاه، تعمیر ۸۵۵ مورد وسایل مختلف آزمایش چاه در کارگاه­‌های مربوطه انجام شده است.

وی ادامه داد: در بخش خدمات فنی سرچاهی انجام ۱۶۳ فقره عملیات شامل تکمیل تاج چاه، جداره‌گذاری، بررسی شیرآلات درون چاهی و ... در حضور دکل، انجام ۴۰۹ فقره عملیات شامل تعمیر شیرآلات سرچاهی و دیگر تجهیزات تاج چاه روی چاه‌­های بهره‌برداری و تعمیر ۲۸۱ مورد وسایل و تجهیزات مرتبط با تاج چاه در کارگاه مربوطه انجام شده است.

مدیر تعمیر، تکمیل و خدمات فنی چاه‌های شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: در بخش عملیات پمپ‌های ویژه و مخازن حمل نیتروژن، انجام ۳۶ فقره عملیات تأمین پمپ تراک به منظور  تزریق سیالات مختلف اعم از اسید، حلال، گازوئیل، گل حفاری، آب و ...، انجام ۴۰ فقره عملیات تأمین پمپ نیتروژن به منظور فرازآوری ستون سیال درون چاه و همچنین جابجایی ۹۰۰,۴۳۸ گالن نیتروژن مایع با استفاده از مخازن ملکی حمل نیتروژن انجام شد.

عباس‌لرکی افزود: صرف‌نظر از ارزش راهبردی این تجهیزات که با توجه به کمبودهای موجود نقش بزرگی در جلوگیری از توقف تولید و بخش قابل توجهی از تعهدات شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب دارند، صرفه اقتصادی قابل‌توجهی در پی داشته است.

شایان ذکر است بعضی از این تجهیزات ویژه در کلاس‌های مختلف و با آلیاژهای ویژه که براب استفاده در چاه‌های با مقدار هیدروژن سولفوره بالا (H۲S TRIM) است و در انحصار معدودی از شرکت‌های خارجی قرار داشته که این مدیریت باوجود شرایط ویژه ویروس همه‌گیر کرونا و شرایط سخت محیطی و گرمای طاقت‌فرسا با احیا و به‌کارگیری دوباره اقلام یادشده نقشی بسزا در موضوع مهم نگهداشت و تولید ایمن و پایدار در مناطق نفتخیز جنوب را ایفا می‌کند.

کد خبر 460491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =